שתף קטע נבחר

דיווח: פקחי האו"ם בדקו מתקן איראני שחשף נתניהו

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי פקחים ביקרו החודש כמה פעמים במתקן שנתניהו חשף בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר, ואספו בו דגימות. בנאום אמר נתניהו כי איראן החזיקה במקום 15 ק"ג חומר רדיואקטיבי

בנימין נתניהו נאום העצרת הכללית של האו
נתניהו חושף את המתקן בעצרת האו"ם(צילום: AP)

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ערכו באחרונה ביקורת במתקן איראני, שראש הממשלה בנימין נתניהו חשף בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם בחודש ספטמבר האחרון. כך פרסמה הערב (ה') סוכנות הידיעות רויטרס.

 

בנאום בו חשף נתניהו את קיומו של המתקן, הצביע ראש הממשלה על מבנה בכפר טורקוזבאד הסמוך לעיר הבירה טהרן. לדבריו, האיראנים החזיקו במקום 15 קילוגרם של חומר רדיואקטיבי. הוא הציג את קיומו של המתקן כהוכחה לכך שאיראן עדיין מקיימת תוכנית נשק גרעיני, למרות שחתמה על הסכם הגרעין ב-2015. נתניהו גם קרא בנאום לפקחי סבא"א לבדוק את המתקן.

 

 

 

לפי הדיוווח, פקחי סוכנות הגרעין ביקרו במקום מספר פעמים בחודש האחרון, ואספו בו דגימות. הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית סירבה להגיב, אך בכיר איראני אמר כי לאיראן אין שום דבר להסתיר, וכי כל גישה שניתנה לפקחי סבא"א הייתה במסגרת החוקים והסיכומים ולא מעבר לכך. בעבר טענו באיראן כי מדובר במתקן לניקוי שטיחים. בסבא"א סירבו להגיב באופן רשמי על הפרסום.

 

בסבא"א אומרים כל העת כי איראן עומדת בהסכם. לדברי דיפלומטים, העובדה שאיראן אפשרה גישה לפקחים של סבא"א מעידה שהסכם הגרעין מחזיק מעמד לעת עתה, למרות החלטתה של ארה"ב לסגת ממנו ולהטיל עיצומים חדשים על איראן, שפגעו קשות בכלכלתה. דיפלומט אמר שהאיראנים הגיעו למסקנה שיישום ההסכם הוא לטובתם.

בנימין נתניהו נאום העצרת הכללית של האו
(צילום: EPA)

בנימין נתניהו נאום העצרת הכללית של האו
(צילום: UN Web TV)

 

 

 

 

נאום נתניהו באו"ם התקיים פחות מחצי שנה אחרי חשיפת תיקי הגרעין, אותם הבריחו סוכנים ישראלים ממחסן סודי בטהרן. במהלכו הוא מתח ביקורת על כך שהגופים הבינלאומיים לא עשו דבר בעקבות החשיפה, ואמר: "בהינתן חוסר הפעולה הזה, החלטתי לחשוף היום משהו אחר. איראן מחזיקה מתקן סודי נוסף בטהרן. מחסן גרעיני סודי לאחסון כמויות של חומרים וציוד מתוכנית הגרעין הסודית שלה".

 

נתניהו שלף צילום אווירי של המתקן, ואמר: "אתם רואים, בדיוק כמו הארכיון הגרעיני, זהו עוד בניין תמים למראה. מדינות עם יכולות לווייניות יוכלו לראות פעילות מוגברת בסמטה שבה נמצא המתקן בשבועות הקרובים. האנשים שיוצאים ונכנסים משם הם איראנים שמנסים לסיים את העבודה באתר. מאז שפשטנו על הארכיון בפברואר הם עסוקים בלפנות את המתקן החדש שחשפנו".

 

"רק בחודש שעבר הם הסירו כ-50 ק"ג חומר רדיואקטיבי מהמתקן", הוסיף ראש הממשלה. "עשרות הקילוגרמים האלה פוזרו ברחבי טהרן בניסיון להסתיר ראיות. לבכירים שמפזרים את החומר המסוכן נותרה עוד הרבה עבודה - כי יש להם עוד 15 מכלים ענקיים שכל אחד מהם מסוגל להכיל 20 טונות של חומר. זה אומר שהאתר הזה הכיל עד 300 טונות של חומר וציוד הקשורים לתוכנית הגרעין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
נתניהו חושף את המתקן בנאום באו"ם
צילום: AFP
מומלצים