שתף קטע נבחר

ישורת אחרונה: ראשי המפלגות בבליץ סיום קמפיין

גנץ נאם והכריז כי "אנחנו בצומת קריטי - בין כיוון של תקווה לקיצוניות", בעוד נתניהו התראיין ואמר שהוא "בדיונים" על החלת ריבונות ביהודה ושומרון. גבאי הזהיר שיו"ר כחול לבן עלול לפנות לימין - וכחלון התבטא נגד פייגלין. ועל מה שרו בנט ושקד?

קמפיין הבחירות של הליכוד אל מול קמפיין הבחירות של כחול לבן (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אחרי שהסקרים האחרונים כבר פורסמו ועם יומיים בלבד שנותרו עד לפתיחת הקלפיות - מערכת הבחירות לכנסת ה-21 נכנסת לישורת האחרונה, עם בליץ אירועים, הבטחות וסרטונים של המפלגות הגדולות וגם הקטנות.

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

יו"ר כחול לבן בני גנץ דיבר אמש (שבת) בכנס שנערך בעיר מגוריו, ראש העין, ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ברקע החשדות נגדו: "אני חי לפי החוק. במטוטא ממך, אדוני ראש הממשלה, גם אתה תחיה לפי החוק". גנץ, שציין כי זנח את הנאום המוכן שלו על אף שאולי "יכעסו עליי בקמפיין", הכריז כי "אנחנו באים לעשות ריסטארט לממשלת ישראל". לדברי הרמטכ"ל לשעבר, "נתניהו הוא לא משיח, הוא לא אגדה שאין לה תחליף. הוא עשה המון דברים טובים למען ישראל, אבל מקומו לפנות את השלטון בדרך דמוקרטית".

 

 

גנץ הוסיף כי "אנחנו נמצאים בשעה היסטורית והזדמנות היסטורית. בשעה היסטורית כי אנחנו על הצומת המאוד קריטי ומאוד אפשרי בין ללכת לכיוון של תקווה, פיוס ופיתוח משותף לכולם, לבין הברירה של ללכת למודל של קיצוניות שיילך ויחמיר". הוא התייחס גם לקמפיין האישי שנוהל נגדו, ואמר כי הוא ומשפחתו הסכימו לשלם את "המחיר הכבד". לדבריו, "שום שמועה, שום שקר, שום מניפולציה - שום דבר לא יזיז אותי מהמטרה".

 

מוקדם יותר, נתניהו התראיין לחברת החדשות ואמר כי בכוונתו לפעול להחלת ריבונות על יישובים ביהודה ושומרון. בתשובה לשאלה מדוע בשנתיים האחרונות, מאז שנכנס לתפקידו הנשיא האמריקני ואוהד ישראל דונלד טראמפ, נתניהו "לא סיפח את גוש עציון ולא הפעיל ריבונות על מעלה אדומים", ענה ראש הממשלה: "אנחנו בדיונים, אנחנו דנים גם על זה וגם על דברים אחרים. כל אחד מבין שהקדנציה הבאה תהיה גורלית, אבל היא תהיה גורלית לשני הכיוונים".

 

  

 

בריאיון הוסיף נתניהו כי "אני לא אחלק את ירושלים, אני לא אעקור אף יישוב ואני כמובן אדאג שאנחנו נשלוט בשטח ממערב לירדן. את שואלת אם נעבור לשלב הבא והתשובה היא כן". הוא הוסיף כי "אני הולך להחיל ריבונות אבל אני לא מבדיל בין גושי ההתיישבות לנקודות היישוב הבודדות".

 

נתניהו התחמק מאפשרות של עימות מול יריבו המרכזי גנץ. "אם מחר עד שמונה בערב בני גנץ ויאיר לפיד יסכמו ביניהם מי הולך להיות ראש הממשלה במשך כל הקדנציה, אז אני אבוא", אמר.

 

בתגובה לדברי נתניהו אמר גנץ כי "אחרי 13 שנים נתניהו מפחד מעימות כי הוא מרגיש את ההפסד מתקרב. מה שראינו היום בטלוויזיה הוא ראש ממשלה עייף. אחרי 13 שנים נתניהו עייף מול כתבי האישום שלו, עייף מול סינוואר, עייף מול תושבי עוטף עזה, עייף מול קריסת מערכת הבריאות, עייף מול יוקר המחיה ואפילו ההשמצות וההסתה שלו התעייפו. כל מה שנשאר מהקדנציה שלו זו פרשת הצוללות וההבטחה לסמוטריץ להיות שר חינוך. חלאס ביבי".

סיור ראש הממשלה בנימין נתניהו בנתיב האבות שבגוש עציון  (צילום: מארק ישראל סלם)
"בדיונים על החלת הריבונות". נתניהו בסיור בגוש עציון בינואר(צילום: מארק ישראל סלם)

 כנס מפלגת
כנס "כחול לבן" בראש העין(צילום: אדיר ינקו)

שותפו של גנץ להנהגת כחול לבן, יאיר לפיד, נאם באירוע אחר של המפלגה בראשון לציון, ואמר כי אם ינצחו בבחירות יעדיפו להקים "ממשלת אחדות לאומית עם הליכוד אחרי נתניהו והעבודה". הוא התייחס לאפשרות של ישיבה משותפת עם המפלגות החרדיות: "לא ניתן לדרעי ולליצמן לכופף אותנו בנושא זכויות הנישואים ללהט"ב. אני מכבד את החרדים, אבל העקרונות שלי קדושים".

 

בשתי המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, פרסמו אמש סרטוני תעמולה שבהם טענו כי הבחירה היא ביניהם לבין היריב. במפלגת הימין החדש פרסמו גם כן סרטון תעמולה, שבו השרים איילת שקד ונפתלי בנט שרים שיר על "פרידה" בין בג"ץ לצה"ל. "שלום בג"ץ, שלום צה"ל, עדיף לנו לשמור מרחק, אנחנו לא אישה ובעל", מפזמת שקד, בעוד בנט פוצח בראפ: "המפקד שלי אומר אתה חייב להסתער, עורך הדין שלי אומר אתה עלול להצטער, זה מבלבל, זה מטלטל, כשאני עומד מול מחבל".

   

  

גם במפלגת העבודה קיימו אמש אירוע בכיכר רבין, אך השתתפות בו הייתה מועטה, וכ-300 איש הגיעו לכיכר. יו"ר המפלגה אבי גבאי קרא לבוחרים ללכת עם "האמת" שלהם, והוסיף: "אנחנו במאבק פוליטי אמיתי על דמותה של ישראל מול נתניהו ושלטון הימין, אבל אנחנו גם במאבק פוליטי על האם גנץ ילך עם הימין או עם הדרך של מפלגת העבודה".

 

אירוע נוסף, של מפלגת כולנו, נערך בגני התערוכה בתל אביב. שר האוצר משה כחלון הצהיר כי "אם חס וחלילה פייגלין יהיה שר אוצר - כולנו לא תהיה בממשלה הזאת". בתדרוך לעיתונאים לפני כן טען כי אם פייגלין ימונה לתפקיד "נכים לא יקבלו קצבאות, קשישים לא יקבלו קצבאות, החלשים לא יקבלו עזרה. חבריי בממשלה (הנוכחית) מאוד גמישים בנושאים החברתיים כלכליים".

 

 

כנס סיום קמפיין ערכה גם מפלגת עוצמה יהודית, שמתמודדת במסגרת איחוד מפלגות הימין. איתמר בן גביר, מס' 7 ברשימה, אמר כי "אני חולם להית לשון המאזניים של ביבי" והוסיף כי "אנחנו נשנה את המציאות שבוחרים ימין ומקבלים שמאל. לא יכול להיות יותר דבר כזה". בכנס דיבר גם מס' 2 ברשימת איחוד מפלגות הימין, יו"ר האיחוד הלאומי-תקומה ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

 

בתוך כך, סערה נרשמה לאחר שהדובר הרשמי של קמפיין ש"ס הודיע כי הרב הראשי הספרדי, הראשון לציון יצחק יוסף, יארח בשיעורו השבועי בבית הכנסת "היזדים" בירושלים את השר אריה דרעי. הרב יוסף הוא עובד ציבור אשר החוק אוסר עליו לעסוק בפוליטיקה. עם זאת, מקורבי הרב טענו כי הדבר נעשה שלא על דעתו וממילא אין מדובר במעורבות פוליטית מצדו. כשדרעי הגיע בסופו של דבר לדרשה כדי לנאום, הרב יצחק עזב באופן זמני ואמר: "תבינו אותי, יש לנו חוקים במדינה".

 

 

היום ימשיכו האירועים הפוליטיים - ובבוקר יקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו את פגישתו הראשונה מזה עשור עם ראשי ארגוני קהילת הלהט"ב. בפגישה, שבה ישתתף גם ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד, ראשי הארגונים יציגו לנתניהו את מסמך הדרישות שגיבשו במהלך המחאה בקיץ האחרון ויבקשו התחייבות דומה לזו שהציג בפניהם גנץ, שלפיה שוויון זכויות לקהילה יהיה תנאי יסוד של המפלגה במשא ומתן הקואליציוני.


פורסם לראשונה 06/04/2019 23:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים