שתף קטע נבחר

בחירות לפרלמנט האירופי: הימין רוצה להתאחד

מנהיגי הימין באירופה, בראשם סלביני ולה פן, מנסים להקים גוש משותף לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי בחודש הבא. הם חולקים את ההתנגדות למהגרים, לשמאל ולרב תרבותיות ביבשת, אך מחלוקות בנושאים אחרים - וסאגת הברקזיט - מקשות על החלום להקים "כוח לאומני"

מפלגות הימין הפופוליסטיות מתכוננות לבחירות לפרלמנט האירופי, שיהיו בחודש הבא. ראשי המפלגות חולמים "לאחד את הימין" ביבשת. פערי מדיניות וסאגת הברקזיט מסכנים את החלום.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

רבים חוששים שתוצאות הבחירות ב-26 במרץ יהיו קריאת השכמה לאיחוד האירופי – עם התחזקותן של מפלגות לאומניות שמתנגדות למהגרים. פוליטיקאים שבעבר נחשבו לשוליים כבר הפכו לחלק מהמיינסטרים, ועשויים לקבל לפחות 20% מהמושבים בפרלמנט האירופי. התחזקות שכזו תאפשר להם לשנות את השיח הפוליטי באיחוד.

מתאו סלביני מרין לה פן  (צילום: EPA, MCT)
מתאו סלביני ומרין לה פן (צילום: EPA, MCT)
 

שני אנשי מפתח בימין האירופי לקראת הבחירות הם מרין לה פן, מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, ומתיאו סלביני – שר הפנים האיטלקי ומנהיג המפלגה הפופוליסטית "הליגה". מחר יארח סלביני במילאנו מנהיגי ימין אירופאים, בניסיון לבסס את שיתוף הפעולה לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי.

 

בגרמניה, שלה הכלכלה החזקה ביבשת, הפכה מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" למפלגה הגדולה באופוזיציה. היא התחזקה בזכות המחאה שלה לקנצלרית אנגלה מרקל, שהחליטה לאפשר להמוני מבקשי מקלט להיכנס לגרמניה ב-2015 - בשיא משבר הפליטים באירופה.

גאולנד, מנהיג "אלטרנטיבה לגרמניה" (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
גאולנד, מנהיג "אלטרנטיבה לגרמניה"(צילום: gettyimages)
  

בשבת השיקה "אלטרנטיבה לגרמניה" את קמפיין הבחירות שלה בעיר אופנבורג בדרום גרמניה. במפלגה הזכירו שוב את התנגדותם להגירה, ולמדיניות הכלכלית והאקלימית של האיחוד האירופי. "הקמפיין האירופי הוא קמפיין שעוסק בזהות", אמר אלכסנדר גאולנד, מראשי המפלגה.

 

"האיחוד האירופי הוא לא מדינה, הוא לא צריך פרלמנט", אמר גאולנד על הבחירות בחודש הבא. למרות פרשות שחיתות זוכה "אלטרנטיבה לגרמניה" ל-10 אחוזי תמיכה של המצביעים בגרמניה. במזרח המדינה הפופולאריות שלה גבוהה במיוחד.

הפרלמנט האירופי האיחוד האירופי פרלמנט (צילום: shutterstock)
הפרלמנט האירופי. בחודש הבא בחירות(צילום: shutterstock)
 

ביום שני במילאנו יארח סלביני, שבנוסף לתפקידו כשר הפנים מכהן גם כסגן ראש הממשלה, את בעלי הברית שלו ממחנה הימין ביבשת. הוא רוצה לאחד את מחנה הימין בפרלמנט האירופי, שבו 751 מושבים.

 

גורם במפלגת "החזית הלאומית" הצרפתית אמר שסלביני ולה פן, שנפגשו בשישי בפריז, סיכמו להיפגש גם בחודש הבא. דובר של סלביני אמר כי "שני המנהיגים שוקלים לנסח מניפסט משותף לסוף הקמפיין האלקטוראלי ולהודיע על ראשיתה של אירופה חדשה".

מתאו סלביני  (צילום: AP)
מתאו סלביני. יארח מחר במילאנו מנהיגי ימין(צילום: AP)
  

עד כה הלאומנים מגוש הימין באירופה התחלקו לשלושה גושים: ארגון "אירופה של אומות וחירות" (ENF) – שכולל את "החזית הלאומית" ו"הליגה", "השמרנים והרפורמיסטיים של אירופה" (ECR) ו"אירופה של חירות ודמוקרטיה ישירה" (EFDD).

 

החלום של סלביני – וגם של סטיב באנון, שהיה יועץ של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ – הוא לאחד את הלאומנים ברחבי היבשת, ולהקים ארגון "בינלאומי של לאומנים". עד כה המאמצים לא ממש מצליחים, בין השאר מכיוון שהמפלגות הלאומניות מתנגדות לאג'נדה רב-לאומית.

מרין לה פן (צילום: MCT)
לה פן וסלביני ינסחו מניפסט משותף לקראת סוף הקמפיין(צילום: MCT)
  

בעיה אחרת היא שלמרות התנגדות משותפת למהגרים, לרב תרבותיות, למפלגות שמאל ולאיחוד האירופי, יש נושאים שבהם המפלגות חלוקות. בנושא הכלכלי למשל, "אלטרנטיבה לגרמניה" ובעלות הברית הסקנדינביות שלה מאמינות בשוק חופשי. "החזית הלאומית" בצרפת מאמינה בריכוזיות כלכלית.

 

בשעה שמפלגת "הליגה", מפלגת "חוק וצדק" הפולנית ו"מפלגת האזרחים" ההונגרית רוצות לבסס את ערכי הנצרות ביבשת, "החזית הלאומית" מתרחקת מהנושא בצרפת – שבה רוב האזרחים הם חילונים.

 

אפילו בנושא ההגירה יש מחלוקות. "הליגה" של סלביני מעדיפה שהאיחוד האירופי "יחלק מחדש" את מבקשי המקלט ברחבי היבשת. מפלגות ימין אחרות דורשות לעצור מיידית את ההגירה ליבשת. גם היחסים עם רוסיה גורמים למחלוקת. סלביני תומך בוולדימיר פוטין, בניגוד למפלגת השלטון בפולין.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן נאום מצב האומה (צילום: EPA)
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן(צילום: EPA)
  

המועמד המוביל של "אלטרנטיבה לגרמניה" בבחירות לפרלמנט האירופי, יורג מוטן, אמר שהוא מצפה שהמפלגות הלאומניות ישיגו ניצחונות מרשימים – אך יתקשו לבסס "ברית פטריוטית" עם אג'נדה משותפת.

 

כמו בכל בחירות גם כאן יש שיקולים אסטרטגיים. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן הרעיף שבחים על סלביני, אבל לא צפוי להגיע למילאנו – מכיוון ש"מפלגת האזרחים" ההונגרית לא שייכת לגוש הימין של "הליגה" בפרלמנט האירופי, למרות שהמפלגה הושעתה זמנית מהגוש.

האיחוד האירופי ()
 

לאחרונה המפלגות הלאומניות תוקפות פחות את האיחוד האירופי. הסיבה היא סאגת הברקזיט. ממשלת בריטניה לא מצליחה להעביר בפרלמנט את הסכם הפרישה מהאיחוד, מה שגורם לפופוליסטים להבין שפרישה מהגוש עלולה להיות קשה מאוד. אחרי הבחירות לנשיאות צרפת ב-2017 הכריזה לה פן על ברקזיט צרפתי. "אלטרנטיבה לגרמניה" אמרה שברקזיט גרמני יהיה "מוצא אחרון".

 

הפרשן הפוליטי סוון הוטן אמר כי הפוטנציאל של הימין הקיצוני והפופוליסטי גדול בהרבה ממה שנוטים לחשוב. "כרגע הימין הפופוליסטי מנסה להתאחד כדי להקים גוש משותף ויחיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים