שתף קטע נבחר

היסטוריה בדרום קוריאה: רוכך האיסור על הפלות

בית המשפט החוקתי קבע כי האיסור בן עשרות השנים אינו חוקתי ופוגע בזכויות נשים. הוא הורה לפרלמנט לשנות את החוק – או שהוא יבוטל

בית המשפט החוקתי של דרום קוריאה קבע אתמול (ה') כי האיסור בן עשרות שנים על הפלות אינו חוקתי ופוגע בזכויותיהן של נשים. בית המשפט קבע עוד כי גם החוק המטיל אחריות פלילית על רופאים שביצעו הפלות אינו תואם את החוקה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בית המשפט אמר כי הפרלמנט חייב לשנות את החקיקה כדי להקל על התקנות הנוכחיות עד סוף שנת 2020. הוא אמר שאם הפרלמנט לא יצליח להעביר חקיקה חדשה עד המועד שנקבע, החוק יבוטל.

מפגינות נגד איסור הפלות ב סיאול דרום קוריאה (צילום: EPA)
מפגינות נגד איסור ההפלות בסיאול(צילום: EPA)

הפלות הוצאו אל מחוץ לחוק בדרום קוריאה ב-1953, אך הרשעות על הפרת ההגבלות הן נדירות. עם זאת, אי חוקיות ההפלות גורמת לנשים לפנות להליכים בלתי מורשים ולעתים קרובות יקרים, על מנת לסיים את ההריונות שלהן. הן גם סובלות מסטיגמה חברתית שגורמת להן להרגיש כמו פושעות.

 

"החוק מגביל את זכות ההגדרה העצמית של האישה", נקבע בפסק הדין. בהצהרה של בית המשפט נמסר כי פסק הדין הוא סופי ולא ניתן לערער עליו, אך התקנות הנוכחיות יישארו בתוקף עד סוף השנה הבאה. עורכת דין המייצגת רופא שאחראי על ביצוע 69 הפלות לא חוקיות אמרה כי "פסק הדין הזה משחרר את הנשים מהכבלים".

מפגינות נגד איסור הפלות ב סיאול דרום קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מפגינות נגד איסור הפלות ב סיאול דרום קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

הקלה בחוק עלולה לפתוח את הדלת להפלות נוספות מסיבות חברתיות וכלכליות. החריגים הנוכחיים לחוק מאפשרים רק הפלות כאשר אישה נכנסת להיריון בעקבות אונס או גילוי עריות, כאשר ההיריון מסכן את בריאותה בצורה חמורה, או כאשר היא או האבא סובלים ממחלות מסוימות.

 

לא ברור בדיוק כמה הפלות מתרחשות בדרום קוריאה. בסקר שנערך לאחרונה ובו השתתפו 10,000 נשים בגיל 15 עד 44, כ-7.6%, או 756 מרואיינות, אמרו שעברו הפלה. לאחר מתן פסק הדין, פעילות לזכויות נשים הריעו. חלקן הניפו כרזות וצעקו: "לבטל את החוק נגד הפלות!".

 

פסק הדין ניתן בתגובה לערער שהוגש בפברואר 2017 על ידי רופא מיילד המופקד על ביצוע של כ-70 הפלות לא חוקיות בשנים 2017-2013. העונש לנשים שעוברות הפלה לא חוקית בדרום קוריאה הוא עד שנת מאסר. רופא שמבצע הפלה לא חוקית יכול להיכלא עד שנתיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מפגינות נגד הפלות
צילום: EPA
מומלצים