מדינה בלי רכבת: "הולכים מכות כדי לעלות לאוטובוס"
תנועת הרכבות אמנם התחדשה לאחר ההשבתה הכללית, אבל טרם שבה לסדרה. החיילים זעמו: "אי אפשר לבטל רכבות בלי להודיע ולתקוע את כולם". בהנהלה קראו להסתדרות להדיח את יו"ר הוועד גילה אדרעי. הוועד: "ההנהלה מכפישה". ההסתדרות תקים ועדת בדיקה. מנכ"ל "15 דקות": "צריך שר תחבורה במשרה מלאה"
הם רצו לחזור הביתה, ונדהמו לגלות שתחנות הרכבת נסגרו: הדרך הביתה של חיילים רבים התארכה מאוד, עקב השבתה כללית ברכבת ישראל - השבתה שעליה הודיעה הנהלת הרכבת לאחר ששמונה פקדים הודיעו על מחלה. ההשבתה החלה מעט לפני השעה 7 בבוקר, תנועת הרכבות נעצרה לחלוטין ב-8 בבוקר - וכעבור כשעה וחצי הודיעו ברכבת על כך התחדשות תנועת הרכבות. עם זאת, הם מסרו כי רק בסביבות השעה 11:30 תשוב לסדרה תנועת הרכבות. בעקבות ההשבתה, ניסו הנוסעים לעלות על האוטובוסים - אך רבים נשארו בחוץ עקב הצפיפות הרבה. כך, למשל, היה באוטובוס מחדרה לתל אביב.
"בדקות האחרונות נמצאו הפקדים המחליפים לאיוש המשמרת בפיקוד הרכבות", אמרו בהנהלת הרכבת בסביבות השעה 9:30. "תנועת הרכבות תשוב בדקות הקרובות, אך ייקח כשעתיים עד שתשוב לסדרה. קיים חשש מהמשך השיבושים לקראת שעות הצהריים, גם כן כתוצאה מקושי באיוש משמרת הפקדים. הנהלת הרכבת מתנצלת בפני הנוסעים, רואה בחומרה רבה את הצעד הפראי והבלתי חוקי שננקט הבוקר על ידי נציגות העובדים, ותפעל בכל הדרכים על מנת למנוע מקרים כאלה בעתיד".
בכיר בהנהלת הרכבת קרא ליו"ר ההסתדרות להדיח את יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי. בתגובה הרשמית אמרו בהנהלה כי יש "לרסן את אדרעי שנוקטת בקו פראי של השבתות אלימות ופתאומיות, לצד הפעלת יותר מ-40 צעדים ארגוניים הפוגעים מדי יום בנוסעים. ההנהלה מצפה להשעיית כלל העיצומים בידי הועד, ולחזרה מלאה לעבודה על מנת לאפשר שלושה חודשים של משא ומתן ממוקד, בתום לב, כדי לנסות ולהגיע להסכמות. ההנהלה לא תאפשר ליו"ר ועד העובדים אדרעי לנהל את הרכבת. אנו רואים בעובדים נכס עיקרי, אך לא נסכים לצעדים אלימים ופוגעניים".
בוועד העובדים אמרו מנגד כי "הוועד דאג למציאת עובדים חלופיים ומרגע זה הרכבת שבה לפעילות סדירה. חבל שהנהלת הרכבת, במקום לדאוג להפעלה תקינה של הרכבת, עסוקה בהכפשת עובדיה".
ההסתדרות הקימה ועדת בדיקה
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הורה על הקמת ועדת בדיקה מיוחדת שתבחן ותבדוק את האירועים שהתרחשו הבוקר ברכבת. בראש הוועדה יעמוד יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי. ועד העובדים מסר כי הוא מברך על הקמת ועדת הבדיקה.
אדי, חייל שהגיע לתחנה כדי להגיע לביתו שבכרמיאל, נדהם לגלות שאין רכבות. בזמן שחיפש יחד עם חיילת אחרת אוטובוס לצפון סיפר: "זה מבאס נורא. עכשיו אני צריך לחפש אוטובוס וזה מאוד מבאס. המחשבה שנצטרך להצטופף באוטובוס היא נוראית. שיודיעו לפני ולא ברגע האחרון, זה נורא, נורא". ויקי נתקעה בדרכה מחיפה לתל אביב: "קיבלתי הודעה שאין רכבות, פתאום יש שביתה, כולם חולים במחלה אנושה. אני לא יודעת איך אני מגיעה עכשיו לתל אביב. הבנתי שיש אוטובוסים, אני מחפשת אותם עכשיו".
"אי אפשר לבטל רכבות בלי להודיע ולתקוע את כולם", זעם חייל בתחנה בבאר שבע. "הביתה אני כבר לא אגיע בזמן". פטריסיה לובלין סיפרה בבאר שבע: "הייתי אמורה לצאת כבר מזמן ולתפוס אוטובוס, אבל אני בחצי שעה עיכוב. היו פה מלא חיילים. רציתי לנסוע במונית שירות ואין. האוטובוס שלי פשוט תקוע. מלא חיילים. בדרך כלל אני מרוצה מהרכבת, אבל השביתה הזו נוראית".
יצחק מועלם שהגיע לתחנת תל אביב סבידור מרכז אמר: "זו השערורייה הכי גדולה שקרתה בתחבורה הציבורית. צריך לעצור את כל ההנהלה והעובדים שכאילו שבתו ולהעמיד אותם לדין פלילי. הרכבת משרתת את הציבור והיא לא עושה לנו טובה שהיא עובדת. חייבים להפריט את הרכבת כי הם כנראה לא יודעים לשלוט בעובדים שלהם ולשרת את הציבור".
עוזי אברהם הגיע באוטובוס מבאר שבע לתחנת סבידור מרכז, בעקבות ההשבתה הפתאומית. "זה ביזיון כל המחלות הפתאומיות האלה של כל הנהגים והפקדים. הגעתי עכשיו מבאר שבע, אנשים הולכים שם מכות כדי לעלות על האוטובוס".
"הגיע הזמן להפריט את הרכבת"
איתן אור שהגיע הבוקר לתחנת הרכבת שדרות, נדהם לגלות על ההשבתה - באמצעות הודעה שנתלתה בכניסה לתחנה: "הבודקים הביטחוניים הסבירו לנו שאין רכבות, מנהל התחנה אמר שזה עיצומים. הגיע הזמן להפריט את הרכבת, ששלושה מיליון משתמשים יפסיקו להיות בני ערובה ויגרמו לכך שלא נגיע לעבודה, שחיילים לא יגיעו הביתה".
הבוקר הודיעה ההנהלה כי "בשעות האחרונות, בצעד ארגוני פראי ובלתי חוקי, הודיעו שמונה פקדים על מחלה. זו נסיקה של מאות אחוזים במספר הודעות המחלה ביחס לימים כתיקונם. מדובר על קרוב למחצית ממצבת הפקדים שעומדת על 21. ארבעה פקדים סיימו זה עתה משמרת שהחלה בשעה 22:00 אמש והוארכה בשעתיים נוספות, ואינם יכולים להמשיך בעבודה על פי נוהל הבטיחות. שאר תשעת הפקדים מסרבים בשלב זה לענות לטלפונים המבקשים להקפיצם למשמרת. בשל כך, ומסיבות בטיחותיות אשר אינן מאפשרות הפעלת תנועת הרכבות עם פחות מארבעה פקדים במשמרת, נאלצת הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות ברחבי הארץ, בהתאם לנהלי הבטיחות, עד לעצירה מוחלטת בשעה 8:00".
מוועד העובדים נמסר בתגובה להאשמות ההנהלה כי "הוועד בראשות גילה אדרעי לא נתן שום הנחיה או הוראה לאף מנהל תנועה להשבית פעילות. אין שביתה ואין עיצומים בעבודת הפקדים. הנהלת הרכבת החליטה לפגוע ברכבת ובנוסעים כדי לייצר משבר מבוים ופיקטיבי. ועד העובדים ואדרעי קראו על ההחלטה חסרת האחריות והמיותרת של הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות מהתקשורת".
הוועד התייחס לפקדים שהודיעו על מחלה ואמר כי "מדובר בעובדים שחולים כבר כמה ימים. הוועד פועל על מנת לסייע למצוא עובדים שיחליפו את מנהל המשמרת החולה. במקום להפיץ דברי שקר בתקשורת על ההנהלה לדבר עם עובדיה. המדובר במהומה רבה על לא מאומה ובהנהלה שלא בוחלת בכלום כדי לפגוע בעובדיה, לרבות הפצת נתוני שקר והכפשות שווא כדי לנסות להשניא את עובדיה שלה על הציבור".
בהסתדרות אמרו מעט לפני השעה 9 כי "בחצי שעה הקרובה הנהלת רכבת ישראל תחל להשיב את כל תנועת הרכבות ברחבי הארץ. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הורה הבוקר לוועד העובדים לאתר באופן מיידי עובדים שיגיעו למלא את תפקידם. ההסתדרות קוראת להנהלת הרכבת לבטל את שביתת המגן ולפעול ביחד לבניית מערכת יחסי עבודה תקינים. יו״ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, נמצא בקשר רציף עם ועד העובדים והנהלת הרכבת". לאחר מכן בוטלה השביתה, ובהנהלה הודו להסתדרות - אך ביקשו כאמור "לרסן" את אדרעי.
שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ גיבה את החלטת הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות ברחבי הארץ, והנחה את ההנהלה לפנות מיד לבית הדין לעבודה שיורה לועד העובדים להחזיר את פקחי הבטיחות לעבודתם, ובמקביל לנקוט בצעדים משמעתים נגד יושבת ראש הוועד וחבריה.
בהודעה השר נאמר כי "הוא רואה בחומרה את הגיבוי המתמשך שנותנת הנהגת ההסתדרות לפגיעה חמורה זו בנוסעים, ובפרט בחיילי צה"ל שאמורים לשוב היום לביתם". לדברי כץ, "לא נאפשר אנרכיה ברכבת ישראל. נוסעי הרכבת לא יהיו בני ערובה בידי קבוצה המנסה לסחוט הטבות בכוח ובריונות. בכוונתי לנקוט בכל הצעדים הנדרשים להפסקת תופעות חמורות אלה, בדיוק כשם שעשיתי בעבר".
גורם בכיר ברכבת ישראל אמר כי "עד שיו"ר ההסתדרות לא ידיח את גילה אדרעי, תימשך הפגיעה האנושה בציבור הנוסעים. גילה אדרעי נוקטת בשורה ארוכה של צעדים ברוטאליים ופראיים שפוגעים בכל יסודות מערכת יחסי העבודה בישראל. כשמדובר ברכבת, ההסתדרות פסיבית, נגררת על ידי ועד עובדים כוחני שתוקע את המדינה. ההסתדרות חייבת להתעשת ולמלא תפקיד מנהיגותי".
מנכ"ל ארגון "15 דקות" גיל יעקב הגיב להשבתה באומרו: ״השבתת תנועת הרכבות ללא התראה וללא חלופות נסיעה היא חציית קו אדום ופגיעה חסרת תקדים בנוסעי התחבורה הציבורית, שהפכו לבני ערובה למאבקי כוחות. האשמה מוטלת על ועד העובדים של הרכבת, על הנהלת הרכבת ועל שרי התחבורה והאוצר שהזניחו את בעיות היסוד של הרכבת ובראשן עיכוב ברכישת קרונות ומחסור בתשתיות כגון מסילה רביעית באיילון. לתושבי ישראל מגיע שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה".