שתף קטע נבחר

בצה"ל הוחלט סופית: לא יהיו לוחמות בטנקים

למרות שהפיילוט הוכתר בהצלחה ואף הוכשרו ארבע מפקדות טנקים לפני פחות משנה, בצה"ל אומרים כי "בהערכת המצב שבוצעה עלה כי השלב הבא בהתנסות מחייב גדילה משמעותית בכוח אדם ותשתיות". לנוכח זאת החליטו לשלב את הלוחמות ביחידות הקיימות, ולא להקים יחידות חדשות

 

סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים (צילום: דובר צה
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים(צילום: דובר צה"ל)

 

בזרוע היבשה בצה"ל החליטו שלא לשבץ נשים כטנקיסטיות בחיל השריון. זאת למרות פיילוט מוצלח במהלכו הוכשרו עשר טנקיסטיות שמתוכן ארבע הוכשרו להיות מפקדות טנקים לפני פחות משנה.

 

לוחמות שכבר הוכשרו כטנקסטיות במהלך חודשי הפיילוט, שובצו בחודשים האחרונים ביחידות לוחמות אחרות המשלבות נשים כדוגמת קרקל. בגל"צ פורסם כי בצה"ל הסבירו את ההחלטה בכך שלאחר שהידע בשילובן של נשים בטנקים נרכש, השלב הבא יחייב גדילה משמעותית בכוח אדם, דבר שבצה"ל הוחלט שלא ליישם לפחות בעת הזאת ולשלב נשים לוחמות ביחידות קיימות. יש לציין כי ההחלטה בזרוע היבשה התקבלה בתקופת הרמטכ"ל הקודם גדי אייזנקוט.

 

מדובר צה"ל נמסר כי: "במהלך שנה וארבעה חודשים התקיימה התנסות שמטרתה לבחון האם צוות של נשים יכול להפעיל טנק באופן מבצעי המתאים לאתגר ההגנה בגבולות. במהלך ההתנסות הוכשרו שלושה צוותי טנקים וארבע מט"קיות באופן מוצלח.

 

בהערכת המצב שבוצעה בזרוע היבשה עם חיל השריון עלה כי השלב הבא בהתנסות מחייב גדילה משמעותית בכוח האדם ותשתיות למימוש התהליך. לאור זאת הוחלט כי בעת הזו נכון לחזק את שילוב הלוחמות ביחידות הקיימות, ולא להקים יחידות לוחמות חדשות. הידע למימוש התהליך, באם יוחלט עליו, נרכש וקיים".

 

 

את הפיילוט, שהחל לפני כשנתיים, פתחו 15 לוחמות לאחר הכשרה בסיסית כלוחמות קרקל. הפיילוט כלל אימוני הכשרת יסוד על הטנק בכל תפקידיו (טען, תותחן, נהג ומפקד), אימונים בשטחים פתוחים וסגורים והתנסות מבצעית בגבול מצרים. סיימו אותו בהצלחה 10 לוחמות, שארבע מהן, כאמור, יצאו לקורס מפקדי הטנקים והוסמכו לתפקיד. לאחר מכן עברו הלוחמות התנסויות פיקודיות נוספות, ויחד עם שש החיילות הנוספות, חזרו לשמש לוחמות בגדוד קרקל.

סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים (צילום: דובר צה
ארבע הלוחמות שסיימו את קורס המפקדים(צילום: דובר צה"ל)
 

 

סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים (צילום: דובר צה
מפקדות הטנקים שהוכשרו(צילום: דובר צה"ל)

סיום הפיילוט. הטנקיסטיות הראשונות והאחרונות? (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
סיום הפיילוט. הטנקיסטיות הראשונות והאחרונות?(צילום: דובר צה"ל)

מבין חמש הלוחמות שנשרו במהלך הפיילוט, שתיים הפסיקו בגלל בעיות רפואיות שלפי צה"ל לא קשורות להכשרתן, שתיים נוספות מסיבות מקצועיות ואחת בגלל בעיות מוטיבציה.

  

ביוני האחרון עמדו כאמור בטקס סיום קורס מפקדי הטנקים באתר "יד לשריון" שבלטרון ארבע חיילות שסיימו את הכשרתן במסגרת הפיילוט לשילוב טנקיסטיות במערך הגנת הגבולות: נגה שינה מבנימינה, שירן טטרואשווילי מגן יבנה, שרלוט דוידוביץ פלד מתל אביב ואסנת לוי מירושלים.  

 

לאורך כל הפיילוט ליווה את החיילות צוות מיוחד שכלל מפקדי טנקים מנוסים, תזונאים, גורמי כושר קרבי ורפואה, ולפי קצין חיל השריון הראשי, תת-אלוף גיא חסון, לא נרשמו פציעות לקבוצת הלוחמות.

 

"אנחנו יודעים להגיד היום כיצד נכון לבצע את המיון למהלך, מהי המשמעות הפיזית של השירות כטנקיסטיות ובהמשך גם ללוות באופן מותאם את ההכשרה", הוסיף אז תא"ל חסון. "יש פוטנציאל משמעותי להרוויח מהמהלך בטווח הרחוק, כי נוכל לפנות יותר לוחמים לאימונים ארוכים ולשפר את המוכנות למלחמה. עוד לא נקבע באילו גזרות ישרתו הטנקיסטיות, אבל בשלב הראשון לכל הפחות הן ימשיכו בגזרה הדרומית מול סיני. בדיון עם הרמטכ"ל ייקבעו גודל המסגרת, ניהול כוח האדם ומשמעויות ההתעצמות. ההכנות בפיילוט בוצעו באופן מקצועי, ובפעם ראשונה בוצע פיילוט ללא מגבלת זמן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
החלוצות בשריון. נותרו כפיילוט
צילום: דובר צה"ל
מומלצים