שתף קטע נבחר

ריבלין הציע לשקול אחדות; אשכנזי: "לא נוכל לשבת בממשלה כזו"

נציגי הסיעות הגיעו לנשיא כדי להמליץ על מי להטיל את הרכבת הממשלה. ריבלין, שאמר כי "העם צריך לראות יותר אחדות", הציע לחברי כחול לבן לשקול חבירה לנתניהו. אשכנזי: "מתוקף הנסיבות והמציאות - לא נוכל לשבת בממשלה כזו". עד כה התייצבו חברי הליכוד, כחול לבן, ש"ס ויהדות התורה. ליצמן: "התבשרנו שעלינו ל-8 מנדטים"

 

 

פחות משבוע אחרי הבחירות לכנסת ה-21, החל הבוקר (יום ב') נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את ההתייעצויות עם המפלגות בדרך להטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. ראשונה הגיעה משלחת נציגי הליכוד, בראשות שר התיירות יריב לוין, ואיתו השרה מירי רגב וחברי הכנסת דוד ביטן ודודי אמסלם. אחרי שהמליצו על נתניהו אמר להם ריבלין: "עם ישראל מצפה לראות יותר אחדות אמיצה, גם כשיש חילוקי דעות בין חלקי העם".

 

עד כה הגיעו לבית הנשיא נציגי הליכוד, כחול לבן, ש"ס ויהדות התורה, וגם אם תתאמת ההודעה שמסר סגן השר יעקב ליצמן בשידור החי, שלפיה במסגרת ספירת הקולות קיבלה יהדות התורה מנדט נוסף ועלתה לשמונה על חשבון הליכוד (35), מאזן הממליצים לטובת נתניהו הוא עדיין 35-51.

 

בפתח הפגישה עם נציגי הליכוד אמר השר לוין לנשיא ריבלין: "אנחנו כמובן מבקשים להמליץ בפניך על בנימין נתניהו כמי שזכה באמון הרחב ביותר. סיימנו מערכת בחירות שאפשר לכנות אותה בצורה עדינה 'לא פשוטה', ופנינו להרכיב ממשלה יציבה שתוכל להוביל את מדינת ישראל בשנים הבאות עבור כלל אזרחי ישראל". השרה רגב הוסיפה: רגב: "הציבור הביע אמון בנתניהו למרות המלצות היועמ"ש".

 

הנשיא ענה לו: "שמעתי את המלצתכם ואני אתייחס אליה ונשכיל אחרי שנשמע את המלצות שאר המפלגות.  בישראל יש עם שמורכב מקבוצות-קבוצות, שלכל אחת יש דעה. יש צורך לבוא ולראות מה מגשר בינינו. לכולנו יש מטרה אחת: שלומה, שגשוגה ויכולתה החברתית של מדינת ישראל להתקיים גם תוך חילוקי דעות".  

 

בהמשך הגיעה משלחת כחול לבן בראשות גבי אשכנזי, יחד עם אבי ניסנקורן, אורנה ברביבאי, צבי האוזר, אורלי פרומן, עומר ינקלביץ' ורם בן ברק. אשכנזי: "אנחנו מאוד גאים בהישג. אנו מרגישים מחויבים לציבור של יותר מ-1.1 מיליון מצביעים שנתנו בנו אמון. נמשיך לשרת אותם כמו את כל עם ישראל. במסגרת הזאת ננסה לאחות, לתקן, לרפא חלק מהדברים שהנשיא הזכיר ודברים אחרים שלא הזכרת". 

 

ריבלין: "רבים בישראל מבקשים לראות קירוב לבבות. אני לא רוצה להשתמש במילה אחדות, כי לאחדות יש משמעות פוליטית".

 

אשכנזי: "לאחר מחשבה, לא בקלות דעת, לא בהינף יד, אלא מחשבה עמוקה, אנו חושבים שבנסיבות הפוליטיות הנוכחיות אנו לא נוכל לשרת בממשלה הזו. אני חושב שמתוקף הנסיבות והמציאות לא נוכל לשבת בממשלה כזאת".

 

האוזר: "את הציבור אפשר לשרת גם מן האופוזיציה. מה שצריך להתנגד - נתנגד"

 

 

 

אינפו גרפיקה בחירות 2019 לוח זמנים היוועצות עם נשיא המדינה ()

אינפו גרפיקה בחירות 2019 לוח זמנים היוועצות עם נשיא המדינה ()

בהתאם לנוהג ולחוק, הנשיא ייפגש במשך יומיים עם נציגי כל הסיעות וישמע על מי הם ממליצים להטיל את הרכבת הממשלה הבאה. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר, יעמדו לרשותו 28 ימים למשימה, בהתאם ל"חוק יסוד: הממשלה". אם חבר הכנסת יצטרך זמן נוסף כדי להרכיב את הממשלה, ריבלין יכול להעניק לו ארכה נוספת של שבועיים.

 

בהמשך הגיעה משלחת ש"ס, שהמליצה גם היא על נתניהו. השר יצחק וקנין: "לאורך כל מערכת הבחירות אמרנו את הדברים בצורה ברורה - אנו תומכים בביבי נתניהו לראשות הממשלה, ואנו אומרים את זה גם פה עכשיו. לא נוכל לתת יד לממשלה שתהיה בה פגיעה בקודשי ישראל . הבנו שבצד השני תהיה בעיה עם השבת ועם דברים אחרים".

 

לקראת הצהריים הגיעו נציגי יהדות התורה, שגם הם המליצו על יו"ר הליכוד לראשות הממשלה. ליצמן: "אנו חושבים שזה נכון לכלל ישראל שנתמוך בנתניהו". ח"כ משה גפני הוסיף: "אמרנו לציבור שכשנבוא לנשיא ונצטרך להמליץ על המועמד לראשות הממשלה - זה יהיה בנימין נתניהו. הציבור בחר בנו בין היתר בגלל הדברים האלה".

 

המפלגה החמישית, שתנעל את יום ההתייעצויות הראשון, תהיה חד"ש-תע"ל, שלא צפויה להמליץ על אף אחד. מחר תגענה לבית הנשיא מפלגות העבודה ומרצ, שימליצו על גנץ, ישראל ביתנו - שטרם הודיעה במי תתמוך, איחוד מפלגות הימין שתמליץ על נתניהו ורע"ם-בל"ש שלא תמליץ על אף אחד. ביום רביעי צפוי יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר להגיש לנשיא באופן רשמי את תוצאות הבחירות - ולאחר מכן ישקול ריבלין את הצורך בהשלמת סבב ההתייעצויות. ככל הנראה, כבר באותו היום הנשיא יכריז על מי יטיל את הרכבת הממשלה.

סבב התייעצות ראובן ריבלין עם סיעת הליכוד לגבי הרכבת הממשלה (צילום: לע
ריבלין עם נציגי הליכוד, הבוקר(צילום: לע"מ )

סבב התייעצות ראובן ריבלין עם סיעת כחול לבן לגבי הרכבת הממשלה (צילום: לע
ריבלין עם נציגי כחול לבן(צילום: לע"מ )

סבב התייעצות ראובן ריבלין עם סיעת כחול לבן לגבי הרכבת הממשלה (צילום: לע
ש"ס אצל הנשיא(צילום: לע"מ)

מאחורי הקלעים קיימת תסיסה בקרב השותפות הטבעיות של נתניהו, ומאחורי הקלעים מתקיימות שיחות מצד אנשיו בניסיון לפרק מוקשים ולהגיע להבנות ראשונות של הנושאים השנויים במחלוקת ושעשויים להקשות על גיבוש ההסכמים הקואליציוניים.

 

הערב ישוב יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מחופשה פרטית בווינה ויערוך אירוע הרמת כוסית בירושלים. הוא צפוי להתייחס שם לראשונה בקולו לדרישותיו במשא ומתן הקואליציוני, ובמיוחד לנושאים הנפיצים לכאורה מבחינתו - בביטחון וביחסי דת ומדינה, כולל אימוץ חוק גיוס בחורי הישיבה כפי שאושר על ידי משרד הביטחון.

 

ביהדות התורה ובש"ס הודיעו שיתייצבו במשא ומתן כחזית אחידה בכל הנוגע לסוגיות דת ומדינה, כולל חוק הגיוס. יחד עם זאת, נרשמו חילוקי דעות בקרב החרדים, שחלקם מעוניינים להחריף את הטון מול ליברמן, בעוד אחרים טוענים שאין לשבור את הכלים עדיין, ומבקשים ליזום פגישה משותפת בניסיון ללבן כמה שיותר סוגיות.

 

סיעת יהדות התורה צפויה להתכנס לדיון על מנת לגבש את הקווים הכללים לקראת תחילת שיחות המשא ומתן. מלבד המחלוקות, הנוגעות לענייני דת ומדינה, יבקש ליצמן להכניס להסכמים הקואליציוניים תוכנית חירום לאומית בתחום הבריאות על מנת להקל על חדרי המיון בבתי החולים השונים ולהוריד את העומסים. בנוסף, הוא יבקש להרחיב את סל הבריאות ויקבל תקציבים מיוחדים לצורך כך.


פורסם לראשונה 15/04/2019 09:17

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מארק ניימן, לע"מ
ריבלין
צילום: מארק ניימן, לע"מ
מומלצים