שערוריית הרכבת | בית הדין החליט - חודשיים למו"מ בלי שביתות
על רקע העימות בין ועד עובדי רכבת ישראל להנהלה, שהוביל להשבתה כוללת של תנועת הרכבות בכל הארץ ביום שישי האחרון, פסק בית הדין לעבודה כי לא יינקטו צעדים ארגוניים בחודשיים הקרובים. בתקופה זו יתקיים מו"מ בין הצדדים
בית הדין לעבודה קבע היום (יום ה') כי בחודשיים הקרובים יתקיים משא ומתן בין הנהלת רכבת ישראל לבין ועד עובדי הרכבת. בית הדין קבע עוד כי במהלך התקופה הזו לא יינקטו צעדים ארגוניים - כלומר שביתות נוספות. המו"מ יתקיים בחסות בין הדין.
השיעול והביטול: השיחות שהובילו להשבתת הרכבת הגדולה
הרכב השופטים בראשות השופטת אסתר רובוביץ' קבע במקביל כי במהלך המשא ומתן אסור יהיה על ההנהלה לבצע התקשרויות עם חברות נותנות שירות נוספות וכן לקנוס ולנייד עובדים ממקום למקום.
בית הדין קבע עוד כי על ההסתדרות להפעיל את מרותה הארגונית על הוועד וכי על כל עובדי הרכבת לבצע את ההחלטה לאלתר. "לעת הזו מן הנכון הוא כי הצדדים ימצו את זכויותיהם על דרך ההידברות והמשא ומתן", קבעו השופטים.
ההחלטה קובעת כי במהלך החודשיים הקרובים לא תתקשר הנהלת הרכבת עם חברת "סטדלר" שמייצרת חלפים לקרונות ועם חברת "אקרשטיין" שבונה אדנים של פסים באזור הדרום. גורם ברכבת ישראל אמר ל-ynet כי עם קבלת החלטת בית הדין, הודיעה הנהלת הרכבת לשתי החברות על הקפאת הפעילות עמן.
בהתאם למתווה של בית הדין נקבע כי "הצדדים יקיימו הידברות אמיתית תוך מתן מידע הדדי נדרש, לרבות משא ומתן אינטנסיבי, תכוף, ענייני, בתום לב ובמטרה לקדם את יישוב חילוקי הדעות ביניהם בכל הנוסע לסכסוכים הפתוחים בהתאם להחלטתנו המפורטת לעיל, קרי בנוגע לנושאים הבאים: החשמול, התשתיות, חטיבת הנוסעים, אגף ההפעלה וכן בנוגע ללו"ז החדש".
לפי החלטת בית הדין, המשא ומתן יחל היום ויימשך עד 1 ביוני. בית הדין קבע עוד כי לאחר תקופת המשא ומתן, תהיה לוועד העובדים זכות לנקוט צעדים ארגוניים בתנאי שיודיעו על כך להנהלת הרכבת ולבית הדין 48 שעות לפני כן.
ברכבת ישראל אמרו בתגובה להחלטה: "אנו שמחים על החלטת בית הדין שקיבלה את עמדת הנהלת הרכבת, אשר בראש מעייניה השמירה על השירות שניתן לציבור. הנהלת הרכבת קוראת לוועד העובדים לשבת לשולחן המשא ומתן על מנת לשלב ידיים לטובת עמידה באתגרים המשמעותיים הניצבים בפני החברה".
מוועד העובדים נמסר בתגובה להחלטת בית הדין לעבודה: "לאורך כל הדרך דרש ועד עובדי הרכבת כי ינוהל עמו משא ומתן אמיתי ואינטנסיבי. בית הדין קבע כי עד ל-1 ביוני על הנהלת הרכבת לשבת עם נציגות העובדים למשא ומתן אינטנסיבי, תכוף וענייני בקשר לנושאים שבסכסוכי העבודה שהוכרזו ודחה את בקשת הרכבת לבטלם.
"בית הדין הורה כי במהלך תקופת המשא ומתן אסור להנהלת הרכבת לנייד עובדים, לקנוס אותם ואסר עליה להתקשר עם חברות חיצוניות לביצוע מיקור חוץ.
בנוסף הוחלט כי במשך תקופת המשא ומתן לא יינקטו צעדים ארגוניים על מנת למצות את ההידברות. ועד עובדי הרכבת מצפה כי ההנהלה תקיים את החלטת בית הדין ותפסיק את מסע ההכפשות והשקרים שהיא מנהלת נגד עובדיה בחודשים האחרונים".
ההשבתה הגדולה
העימות בין הצדדים החריף לאחר החלטת ההנהלה ביום שישי שעבר להשבית את תנועת הרכבות בכל רחבי הארץ. במרכז הפיקוד של הרכבת בחיפה הבינו שלא יהיו להם מספיק פקדים כדי לנהל את תנועת הרכבות. לפי כללי הרכבת, בכל משמרת של 10 שעות אמורים להיות במרכז הפיקוד ארבעה פקדים שמנווטים את התנועה.
בזמן שתנועת הרכבות הופסקה לחלוטין, הצליחו ברכבת למצוא שני פקדים שיבואו למלא את המשבצת החסרה במרכז השליטה והבקרה, אבל עדיין היו חסרים מנהל משמרת ופקד נוסף. אחרי מאמצים רבים נוספים אותרו גם שני העובדים הנוספים שנדרשו להפעלת הרכבות.
מנגד, בוועד העובדים טענו כי "השבתת הרכבת על ידי ההנהלה היא אירוע חמור ביותר ולא הייתה לו כל הצדקה. מדובר על מחזור של שקרים, כחלק ממסע הכפשות חסר תקדים שמנהלת ההנהלה נגד עובדיה".
בוועד טענו עוד כי ההשבתה התקבלה בעת שהיו במרכז השליטה שישה פקדים וללא כל הסבר או סיבה. "שני עובדים הודיעו שהם חולים, זו האמת וגם אין עליה מחלוקת כי גם מ"מ המנכ"ל הצהיר על כך השבוע בדיון בבית הדין לעבודה. אם נתמקד בעובדות: הנהלת הרכבת הורתה כבר בשעה 6:00 לעצור רכבות שהגיעו לתחנה.
המשבר הפיקטיבי שיצרה הנהלת הרכבת נועד כדי לפגוע בוועד ובעומדת בראשו במטרה להסתיר מהציבור את מחדלי ההנהלה ובכדי לאפשר לפוליטיקאים לממש את רצונם משכבר הימים: לפגוע בזכויות הדמוקרטיות של העובדים בישראל ולהגביל את זכות השביתה".
אתמול פורסמו ב-ynet הקלטות שתיעדו את הניסיונות של הנהלת רכבת ישראל למצוא פתרון להשבתה הגדולה ביום שישי שעבר. באחת השיחות נשמע מנהלת משמרת מתקשר לפקד שנמצא בביתו. כבר בתחילת השיחה מבין המנהל שהפקד מנסה לא להגיע למשמרת, כשבצד השני נשמעים שיעולים. "או, אני מבין שגם אתה לא מרגיש טוב", אמר המנהל לפקד שענה: "לא, למה?".
מנהל המשמרת סיפר לפקד שיש בעיית כוח אדם ושאל אם הוא יוכל להגיע למשמרת. בתשובה ענה הפקד: "לא, אני לא יכול בגלל אשתי. לא קשור אליי", וניתק.
בשיחה אחרת בין מנהל המשמרת לשני מנהלים של הפיקוד, החליטו השלושה שאין מנוס מלבד השבתת פעילות הרכבת בתוך שעתיים.
בהקלטה נשמעים השלושה סופרים כמה חולים יש וכמה לא עונים לטלפון או לא יכולים להגיע. לאחר ספירות חוזרות ונשנות מחליט הבכיר מהשלושה להפסיק את תנועת הרכבות. "לא להוציא אותן", אמר המנהל לפקד במשואה, כשהוא מתייחס לנסיעות הקרובות שאמורות לצאת.
"אמרו לי שלא מרגישים טוב וזהו"
"בסדר, אנחנו לא מוציאים, אין בעיה. אבל איך ממשיכים?", שאל הפקד ונענה: "לא ממשיכים. בהינתן שאין לנו בטיחות, כי אין לנו משמרת כמו שצריך, אז אני לא מוכן לתת למישהו שהוא לא מוסמך להיות מנהל משמרת פתאום. הוא לא בקי בכל הנהלים ובכל הדברים".
"מה קורה בשבת? כמה זמן הודיעו מחלה?", שאל אחד הפקדים, אך חבריו לשיחה לא ידעו לתת לו תשובה ברורה. אחד מהם עונה: "לא הגבילו, אמרו לי שלא מרגישים טוב וזהו. לגבי מחר אני צריך לבדוק, עוד צריך לדבר איתם ונראה".
הגורם השלישי בשיחה מנדב את עצמו למשמרת בשבת, אך המנהל הבכיר מבקש ממנו להתרכז קודם כל ביום שישי. "עזוב את מחר, קודם כל היום. מה שנוסע, שיגיע לתחנת קצה ויעמוד. זה סגור, גמרנו, לא יוצא כלום מתחנת הקצה ומתחנות היעד. מה שבדרך - בדרך ומה שעוד לא יצא - גם לא ייצא. זה בוצע".
אחד המשתתפים בשיחה שואל אותו אם יגייסו אדם מיחידת התכנון, והבכיר עונה לו: "קודם כל, בואו נעצור את התנועה. נקווה שביום שישי הזה אנשים יתחזקו ויבריאו למוצ"ש".
שר התחבורה ישראל כץ תקף השבוע באולפן ynet בחריפות את ועד עובדי הרכבת, לאחר שעובד בכיר ברכבת חשף כי הוועד הורה לנהגי קטר להיות חולים. "זה לא ועד עובדים, זה מאפיה", אמר השר כץ. "זה לא ייצוג עובדים, זה פרוטקשן. אתם שומעים את העובדים בעצמכם, מה הם אומרים? אני לא אאפשר את הדבר הזה"