שתף קטע נבחר

לוחם גולני נתפס עם סמים - ונמנע ממנו לקיים סדר פסח

חוקרי מצ"ח עצרו שני לוחמים המשרתים באזור החרמון בחשד לשימוש בקנאביס. אחד מהם, חייל דתי מהשומרון שנחשד גם בשימוש ב-LSD, טוען כי החוקרים סירבו לאפשר לו לציין את החג. צה"ל: "טעות בשיקול הדעת"

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

העונש על עבירת הסמים בה נתפס החייל - שלילת הזכות לקיים סדר פסח: חוקרי מצ"ח עצרו ביום שישי האחרון שני לוחמים מחטיבת גולני המשרתים בגזרת החרמון בחשד לשימוש ואחזקת קנאביס. מאחד הלוחמים, דתי המתגורר בשומרון, נשללה זכות בסיסית שניתנת לכל חייל בצבא - לציין את חג הפסח.

 

הלוחם, רב"ט א', שחשוד בעבירות הסמים החמורות יותר, נעצר ביום שישי בצהריים והועבר למתקן החקירות האזורי של מצ"ח. לטענת קרוביו, הוא ביקש שוב ושוב מהחוקרים לציין את ליל הסדר, אך נתקל בסירוב, בעוד החקירה נמשכה עמוק לתוך ליל שבת.

 

בית הדין הצבאי ביפו האריך אתמול (שני) את מעצרם של השניים לקראת הגשת כתב אישום בימים הקרובים. נגד הלוחם מהשומרון עלה חשד כי צרך גם סם מסוג LSD, ומצ"ח הודיעה לבית הדין הצבאי כי צפויה חקירה של לפחות לוחם נוסף, שלישי, המשרת בתפקיד פיקודי בגדוד בו משרתים השניים.  

 

"הוא לא ביקש לצאת הביתה לחגוג את החג עם משפחתו ואפילו לא בחדר האוכל של בסיס מצ"ח", ציינו בסביבתו, "הספיקו לו מצות ויין בחדר החקירות ואפילו את זה הוא לא קיבל". הילה חכים, חוקרת מטעם מצ"ח אמרה בדיון הארכת המעצר כי ללוחם הוצע לאכול במהלך החקירה אך הוא סירב בטענה שעליו לקיים את סדר פסח לפני שיאכל. "החקירה נמשכה מ-18:30 עד 23:30. לא קיבלנו הנחיה שיישאר רעב, ולא הצענו לו לקיים את הסדר", אמרה.

 

  ()
 

"זכויות בסיסיות של כל חייל יהודי בצה"ל"

א' טען עוד כי ברקע עבירות הסמים בהן הוא חשוד ישנה התמכרות קשה ומוקדמת לסמים. לפי גרסתו, כבר לפני כחודש הוא פנה בנושא למפקדיו, ביקש עזרה אך לא קיבל שום תגובה או סיוע, עד לרגע שבו נעצר. בצה"ל אומרים כי במצ"ח אכן שגו כאשר לא העניקו ללוחם את האפשרות לציין את חג הפסח, אך טענתו כי סיפר מראש למפקדיו על מצוקתו והתמכרותו – אינה מוכרת.

 

סנגוריו של החשוד, אופיר ולימור ברמלי, ציינו בדיון בפני השופט סא"ל מאיר ויגיסר, כי "לפי פקודת מטכ"ל 34.0201, בשבתות ובחגים יש לקיים חקירות קצרות ורק במקרים חריגים ודחופים".

 

עו״ד לימור ברמלי ועו״ד אופיר ברמלי ()
עורכי הדין אופיר ולימור ברמלי

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בנושא נפתחה חקירת מצ"ח, ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. בבדיקה שנעשתה על ידי מפקד מצ"ח עולה כי מדובר בטעות בשיקול דעת ובהפגנת רגישות למקרה.

 

"בדיעבד, צריך היה לאפשר לחייל לקיים את ארוחת החג וליל הסדר ולהמשיך את החקירה לאחריה. מצ"ח תלמד את האירוע ותוודא שלקחיו יופקו. מרגע פתיחת החקירה לווה החייל על ידי מפקדיו, אשר נותרו עימו בקשר גם במהלך החקירה. כחלק מן החקירה הובא החשוד לדיון בהארכת מעצרו בפני שופט אשר החליט להאריך את מעצרו לצורך המשך החקירה. למפקדיו הישירים לא הייתה אינדיקציה מוקדמת אודות התמכרות החייל, לאחר שעלה חשד בקרב המפקדים הם ליוו אותו, ופעלו לפי הפקודות לפתיחת חקירת מצ"ח בנושא".

 

עו"ד לימור ברמלי ועו"ד אופיר ברמלי המייצגים את הלוחם החשוד מסרו בתגובה: "גורמי מצ"ח פגעו קשות בזכויות הבסיסיות המוקנות לכל חייל שנחקר ובפרט כשהמדובר בחייל דתי. על אף שהאירוע התגלה בשעות הבוקר, חוקרי מצ"ח מצאו לנכון לקיים את חקירתו של מרשנו דווקא בליל הסדר עצמו כשאין כל הצדקה לכך. מאחר שמדובר באדם דתי, הדבר הוביל לכך שלא יכל להתייעץ עם עו"ד במהלך החקירה.

 

"כמו כן, הואיל והיה מדובר בערב חג הפסח, מרשנו ביקש מחוקריו לקיים את מצוות סדר הפסח או לכל הפחות לאפשר לו לברך על המצות, אולם בקשתו נענתה בסירוב ללא כל סיבה או הסבר. מדובר בזכויות בסיסיות של כל חייל יהודי בצה"ל, וההשלכות של מניעתן בזמן חקירה הן קשות וחמורות אשר מובילות חשודים להישבר נפשית ולהודות הודאות שווא. מצער לדעת כי זהו האופן שבו בוחרים גורמי החקירה בצבא להפעיל לחץ על חיילים בחקירות על ידי מניעת זכותם הבסיסית לקיום מצוות. אנו נמשיך ונעמוד על כך שהפגיעה החמורה בזכויותיו של מרשנו תוביל לפסילת הראיות בתיק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים