שתף קטע נבחר

דאעש קיבל אחריות על מתקפת הטרור בסרי לנקה

הארגון נטל אחריות בהודעה בסוכנות הידיעות שלו "אעמאק", אך לא סיפק הוכחות לכך שהוא עומד מאחורי הפיגועים שבהם נרצחו 321 בני אדם. בכיר בממשלה אמר כי מהחקירות עולה שהמתקפה היא "תגובה לטבח במסגדים בניו זילנד"

 

 

 

דאעש קיבל בצהריים (יום ג') אחריות על סדרת הפיגועים שלשום בסרי לנקה. בהודעה שנמסרה בסוכנות הידיעות "אעמאק", שופר התעמולה של הארגון, לא הוצגו הוכחות לכך. "מבצעי המתקפה שכוונה נגד אזרחי מדינות החברות בקואליציה ונוצרים בסרי לנקה שלשום הם לוחמים מהמדינה האיסלאמית", נכתב בהצהרה.

 

בשנים האחרונות, על רקע המצוקה שאליה נקלע ובניסיון להפגין כוח, נטל דאעש אחריות לכמה פיגועים שלא ברור עד כמה באמת היה לו קשר אליהם, אולם במקרה של מתקפת הטרור בסרי לנקה, שהייתה מתוחכמת והצריכה מיומנות רבה, הדגישו מומחים בינלאומיים כי טביעות אצבעותיו של דאעש ניכרות בה.

 

מתקפת הטרור בסרי לנקה - כתבות אחרונות:

מחבל תועד נכנס לכנסייה עם תיק – ומתפוצץ

התמונה האחרונה: ילדי המיליארדר על שפת הבריכה

הקרע בין רה"מ לנשיא ומחדל מתקפת הטרור

 

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:AP)
אחת הכנסיות שנפגעו במתקפה(צילום:AP)

ממשלת סרי לנקה הודיעה אתמול כי להערכתה ארגון הג'יהאד המקומי "ג'מאעת א-תווחיד הלאומית" הוא שעומד מאחורי הפיגועים, אבל הדגישה כי נראה שהוא הסתייע ב"רשת בינלאומית". מומחים טענו כי בשנים האחרונות התקיימו קשרים בין "ג'מאעת א-תווחיד הלאומית" לבין ג'יהאדיסטים במזרח התיכון, וחלקם אף הגדירו את הארגון המקומי "השלוחה של דאעש בסרי לנקה".

 

בצהריים עלה מניין ההרוגים בפיגועי ההתאבדות בכנסיות ובבתי מלון ל-321. כמעט 500 בני אדם נוספים נפצעו. 45 מההרוגים הם ילדים ונערים. לפחות 39 תיירים זרים מארצות הברית, בריטניה, בלגיה, טורקיה, פורטוגל, הולנד ואוסטרליה נהרגו. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה היום שעוד פיגוע תוכנן במלון יוקרה נוסף בקולמבו, אך נכשל.

מלון שנגרי לה טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים ()
מוקדי הפיגועים

הרס ונפגעים בעקבות הפיצוץ בכנסיית St Sebastian's בעיר נגומבו צפונית לעיר הבירה קולומבו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הרס ונזקים בעקבות הפיצוץ בכנסיית Kochchikade (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סרי לנקה מתקפת טרור כנסיית סן סבסטיאן (צילום: AP)
(צילום: AP)

כנסיית ציון טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בין ההרוגים גם אח ואחות מבריטניה ששרדו את אחד הפיגועים שלשום, ונהרגו בפיצוץ נוסף כשניסו להימלט. דניאל לינזי בן ה-19 ואחותו אמלי בת ה-15 שהו במלון היוקרה שאנגרי לה בבירה קולומבו. זמן קצר לפני שיצאו לטיסה חזרה הביתה הם אכלו ארוחת בוקר עם אביהם, מתיו, במלון.

 

מחבל מתאבד פוצץ את עצמו בקרב הסועדים. שני האחים ואביהם שרדו וניסו לברוח מהמקום, אלא שמחבל מתאבד נוסף פוצץ את עצמו, והאחים נהרגו.

 

"אי אפשר לתאר כמה רע זה היה", סיפר אביהם ל"טיימס" הבריטי. "אנשים צרחו. הייתי עם הילדים שלי ולא ידעתי אם הם בסדר, היה חשוך. חששתי שיהיה פיצוץ נוסף. יצאנו החוצה – ואז היה עוד פיצוץ".

דניאל לינזי ואחותו אמלי מ בריטניה נהרגו ב פיגוע פיצוץ ב מלון שאנגרי לה ב קולומבו סרי לנקה ()
שרדו פיגוע - ונהרגו בפיצוץ נוסף. דניאל ואמלי

מלון שנגרי לה טבח סרי לנקה פיגוע פיגועים (צילום: AP)
ההרס במלון שאנגרי לה בבירה קולומבו(צילום: AP)

ההרס ב Shangri-la hotel  בעקבות הפיצוץ בקולומבו, סרי לנקה  (צילום: AP)
(צילום: AP)

luxury Shangri-La Hotel in Colombo (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מתיו אמר שניסה לקחת את ילדיו לכיוון המעליות, אבל שניהם היו מחוסרי הכרה והוא לא הצליח להזיז אותם. "הבן היה במצב גרוע יותר", הוא סיפר והוסיף שאישה שהייתה שם הציעה לקחת את הבת ולסייע לה. "נשאתי את בני לאמבולנס ולקחנו אותו לבית חולים. צעקתי 'בבקשה, עזרו לבני'. שניהם נהרגו".

 

אתמול חזר מתיו לביתו שבלונדון, אל רעייתו ושני בניהם הנוספים, בן 12 ובן 21, שלא הצטרפו לחופשה בסרי לנקה. הוא סיפר שאמלי ודניאל אהבו מאוד לטייל בחו"ל והתעניינו בתרבויות שונות. "זה חלק ממי שהם היו", הוא אמר. "דניאל התנדב בבית יתומים באתיופיה ועם נוודים במונגוליה. אמלי הייתה יפה מבפנים ומבחוץ".

מפת סרי לנקה  ()

מפה מפת סרי לנקה פיגוע מתקפת טרור  ()

חקירת התקפה נמשכת, ועד כה נעצרו 40 חשודים במעורבות בסדרת הפיגועים. שלושה גורמים בממשלה וגורם צבאי אמרו שאחד החשודים שעצרה המשטרה הוא אזרח סורי. "הוא נעצר בעקבות חקירה של חשוד מקומי", אמר אחד הגורמים.

 

סגן שר ההגנה אמר כי הפיגועים הם תגובה לטבח בשני המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' בניו זילנד בחודש שעבר, בהם נרצחו 50 בני אדם. "החקירות הראשוניות חשפו שמה שקרה בסרי לנקה נעשה בתגובה למתקפה נגד מוסלמים בקרייסטצ'רץ'", הוא אמר בפרלמנט. הוא הוסיף ששני ארגונים מקומיים אחראים למתקפה.

 

 

 

ככל הנראה המתקפה המחרידה בסרי לנקה התאפשרה בגלל מחדל עצום של השלטונות: אתמול נחשף כי "מדינה ידידה", כנראה הודו, העבירה לסרי לנקה התרעה על כוונת מחבלי "ג'מאעת א-תווחיד הלאומית" כבר ב-4 באפריל, וחמישה ימים אחר כך חיבר ראש המודיעין הלאומי דו"ח מסווג בנושא. במסמך צוינו שמותיהם של רבים מחברי הארגון, בהם מנהיגו, מוחמד זהראן.

 

אנשיו של ראש הממשלה, רניל ויקרמסינגה, המסוכסך עם הנשיא, מייתריפלה סיריסנה, טוענים כי ראש הממשלה כלל לא עודכן על ההתרעה. בסרי לנקה מופקדות רבות מסמכויות הביטחון בידי הנשיא, ובעולם תוהים כעת אם המתח בין השניים תרם למחדל. אתמול התנצלה ממשלת סרי לנקה בפני קורבנות הפיגוע, והודתה שלא טיפלה כראוי בהתרעות.

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
הלוויה לקורבנות המתקפה(צילום:רויטרס)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
(צילום:רויטרס)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
(צילום:רויטרס)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
(צילום:רויטרס)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
(צילום:רויטרס)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:AFP)
(צילום:AFP)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
(צילום:רויטרס)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
(צילום:רויטרס)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
(צילום:רויטרס)

סרי לנקה מתקפת טרור נגומבו (צילום:רויטרס)
(צילום:רויטרס)

מתקפת הטרור נפתחה כאמור בשישה פיצוצים שאירעו כמעט במקביל בשישה אתרים שונים: כנסייה ושלושה בתי מלון בבירה קולומבו ושתי כנסיות בערים אחרות, נגומבו ובטיקלואה. כמה שעות אחר כך אירעו עוד שני פיצוצים בפרברי קולומבו – האחד באכסנייה, שם נהרגו שני בני אדם, והשני בסמוך לגשר.

 

נוסף על כך נהרגו שלושה שוטרים במהלך פשיטה על דירת מסתור של חשודים בפרברי קולומבו, כשיושבי הבית פוצצו חומרי נפץ כדי לחמוק ממעצר. בערב, שעות אחרי הפיצוץ האחרון, מצאה המשטרה מטען חבלה שהכיל 50 קילוגרם חומר נפץ קרוב לנמל התעופה המרכזי של הבירה קולומבו, בנדרנאיקה.

סרי לנקה מתקפת טרור קולומבו (צילום: AFP)
כוחות ביטחון בקולמבו(צילום: AFP)

סרי לנקה מתקפת טרור קולומבו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סרי לנקה מתקפת טרור קולומבו (צילום:EPA)
(צילום:EPA)

סרי לנקה מתקפת טרור פיגועים פשיטה על בית מצוד חשודים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סרי לנקה מתקפת טרור פיגועים  פשיטה על בית מצוד חשודים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סרי לנקה מתקפת טרור פיגועים  פשיטה על בית מצוד חשודים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

כ-22 מיליון בני אדם חיים בסרי לנקה, ו-70% מהם בודהיסטים. 12.6% הם הינדים, 9.7% מוסלמים ו-7.6% נוצרים. בדו"ח של הממשל האמריקני על מצב זכויות האדם בסרי לנקה מהשנה שעברה נכתב כי ארגונים נוצריים וכנסיות בסרי לנקה דיווחו שהופעל עליהם לחץ לחדול ממעשי הפולחן אחרי שהשלטונות קבעו כי מדובר ב"התאספויות בלתי מורשות". בדו"ח נטען עוד כי נזירים בודהיסטים ניסו פעמים רבות לסגור בתי תפילה של נוצרים ומוסלמים.

 

לסרי לנקה אין היסטוריה של מעשי אלימות מצד ארגונים איסלאמיים, אבל בשנים האחרונות התעורר בה החשש שמחבלים מוסלמים מסרי לנקה שהצטרפו לארגון דאעש וחוזרים כעת לקולומבו יבצעו פיגועים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
כוחות ביטחון אחרי המתקפה
צילום: רויטרס
מומלצים