שתף קטע נבחר

"המשאלה האחרונה": קמפיין מימון המונים לניצולת שואה בת 97

חנה (שם בדוי), הסובלת מדמנציה, זקוקה ל-200 אלף שקלים עבור מטפלת סיעודית. בקשתה היחידה: לסיים את חייה בכבוד בביתה. כיום היא מקבלת 22 שעות סיעוד שבועיות מהביטוח הלאומי ו-9 שעות נוספות מהרשות לניצולי שואה

 

 

יום השואה 2019: קמפיין מימון המונים בשם "משאלה אחרונה" שעולה בימים אלו, מנסה לגייס 200 אלף שקל כדי למצוא מטפלת סיעודית לחנה (שם בדוי), ניצולת שואה בת 97 הנזקקת להשגחה 24/7, ובכך למלא את בקשתה היחידה להישאר בביתה ולא לסיים את חייה בבית אבות. סרטון הקמפיין והלינק לתרומות - בפתח הכתבה.

 

חנה ברחה מאוקראינה כשהיתה בת 19 בלבד עם הוריה ואחותה כאשר הנאצים נכנסו למחוז בו התגוררה המשפחה וחיה בסתר עם תום המלחמה. בשנת 1998 עלתה לארץ עם בעלה, שנפטר שבועיים לאחר מכן. מאז היא חיה לבד בישראל.

 

כיום היא מתגוררת בגפה בבאר שבע. אין ביכולתה לרדת במדרגות ביתה ולצאת החוצה. היא אינה אוכלת, מתקלחת או מתלבשת בכוחות עצמה. רוב שעות היממה היא שוכבת במיטתה ומחכה לשעות הספורות שבהן מגיעה המטפלת הסיעודית כדי שתסייע לה לעשות פעולות בסיסיות. בהיעדר בני משפחה - היא הועברה לטיפול המרכז הישראלי לאפוטרופסות הדואג לצרכיה, שם הוחלט לפתוח בקמפיין.

 

כיום מקבלת חנה 22 שעות סיעוד בשבוע מהמוסד לביטוח לאומי ועוד 9 שעות שבועיות מהרשות לניצולי שואה, כאשר נקבע על ידי רופא גריאטרי כי היא זקוקה להשגחה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. לאחרונה מצבה הרפואי הידרדר ורופא שביקר אצלה הבהיר כי היא מועדת לסיכונים רבים אם תישאר לגור לבד בביתה. היא עלולה ליפול, להיחנק ממזון או חלילה, להצית בשוגג את ביתה מבלי שיהיה מי שיסייע.

 

ניצולת שואה  (צילום: חיים הורנשטיין )
חנה (שם בדוי)(צילום: חיים הורנשטיין )

הכנסותיה מסתכמות כיום ב-4,661 שקל בחודש מקצבאות הביטוח הלאומי והרשות לניצולי שואה. מכיוון שסכום זה לא מספיק כדי לממן מטפלת סיעודית צמודה, מציעה המדינה להעביר אותה לבית אבות. כאמור, היא הפצירה במטפליה שלא לעשות זאת ולאפשר לה לסיים את חייה בביתה.

 

בצעד תקדימי החליטו במרכז הישראלי לאפוטרופסות לפתוח בקמפיין מימון המונים כדי לגייס את הסכום שנדרש לצורך הגשמת בקשתה האחרונה של ניצולת השואה. הסכום הנדרש כיום הוא 5,500 שקל בחודש, וסה"כ כ-200 אלף שקל לשלוש שנים.

 

אינפו גרפיקה יום השואה שואה לוח זמנים  ()

 

תמר פורת, מנהלת מחוז באר שבע והדרום של המרכז לאפוטרופסות בישראל, אמרה כי "מדובר במקרה קורע לב של ניצולת שואה שמבקשת למלא את משאלתה האחרונה. אנחנו פונים בצעד חריג לעם ישראל בבקשה לפתוח את הלב ולעזור לנו למלא את בקשתה. אנחנו מחוייבים לדאוג לאוכלוסיות האלה ולוודא שיסיימו את חייהם בכבוד".

 

במידה ומצבה הבריאותי של חנה יתדרדר והיא תלך לעולמה לפני שכל כספי התרומות ינוצלו עבורה, הכסף יופנה לטיפול במקרים דומים של קשישים חסרי אמצעים המבקשים להישאר בביתם ולשם כך זקוקים לסיוע במימון מטפל סיעודי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
מתוך סרטון הקמפיין
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים