שתף קטע נבחר

מלך תאילנד קיבל כתר - והפך לאלוהים חיים

שנתיים אחרי מות אביו הוכתר רשמית ראמה ה-10 למלך תאילנד, בסדרת טקסים דתיים שהתחילו ב-10:09 בדיוק. בארמון הוענק לו כתר ארוך ומחודד. המלכה החדשה - שהייתה שומרת הראש שלו - השתטחה לרגליו

 

המלך החדש של תאילנד, מאהה וצ'ירלונגקון, השלים היום (שבת) את הטקסים הדתיים לרגל הכתרתו והפיכתו ל"אלוהים חיים".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

למה השתטחה מלכת תאילנד לרגלי המלך?

 

המלך שידוע גם בתוארו הרשמי ראמה ה-10 הפך למלך אחרי מות אביו, המלך פומיפון אדוניאדט, בתום 70 שנים על כס המלכות. היום, בתום תקופת האבל על מות המלך ראמה ה-9, נערך היום הראשון של אירועי הכתרת המלך החדש. זו הפעם הראשונה שרוב התאילנדים זכו לראות טקס השבעה של מלך.

  (צילום: AFP, THAI ROYAL HOUSEHOLD BUREAU)
המלך ראמה ה-10(צילום: AFP, THAI ROYAL HOUSEHOLD BUREAU)

  (צילום: AFP, THAI ROYAL HOUSEHOLD BUREAU)
המלכה משתטחת בפני המלך(צילום: AFP, THAI ROYAL HOUSEHOLD BUREAU)
 

תאילנד טקס הכתרה של ה מלך מאהה וצ'ירלונגקון  (צילום: EPA)
מקבל את החרב המלכותית(צילום: EPA)

סדרת הטקסים התחילה ב-10:09 – שעה שלפי המסורת מביאה מזל. בטקס היטהרות מחוץ לארמון המלוכה לבש המלך בן ה-66 בד לבן, והפטריארך הבודהיסטי העליון הביא לו מים קדושים שאותם שפך על פניו. במהלך הטקס העניק המלך נדבות לנזירים בודהיסטים יחפים. בחצר המלוכה חתמו את טקס ההיטהרות בירי תותחים ונגינת חליל.

 

לאחר מכן, בארמון המלוכה, ישב המלך על כס מלכות מוזהב מתחת לנברשת מפוארת וקיבל את מחלצותיו. אנשי חצר המלוכה העניקו לראמה ה-10 חרב, שרביט, חותמת, נעליים ואת "כתר הניצחון" – כתר ארוך (66 ס"מ) ומחודד שמצופה בזהב ויהלומים.

  (צילום: רויטרס)
המלך על כס המלכות(צילום: רויטרס)

תאילנד טקס הכתרה של ה מלך מאהה וצ'ירלונגקון  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

  (צילום: AP)
על אפריון, בדרך למקדש(צילום: AP)

הכתר המחודד מסמל את פסגת הר מרו – מקום משכנם של האלים ההינדים. הכתר שוקל 7.3 ק"ג, משקל כבד שנועד לסמל את המעמסה שמוטלת על מלך תאילנד. המלך הזדקק לסיוע של אנשי חצר המלוכה כדי לחבוש את הכתר.

 

אנשי חצר המלוכה נשאו את המלך על אפריון מהארמון למקדש בודהה האזמרגד. תאילנדים בחולצות צהובות הניפו תמונות של ראמה ה-10, בירכו אותו וקראו לעברו "יחי המלך". בתרבות התאילנדית הצהוב מסמל את השמש ואת משפחת המלוכה, ואת יום שני – היום שבו נולד מאהה וצ'ירלונגקון. במקדש הבודהיסטי בירכו אותו 80 נזירים. אז המלך, שהיה בעברו נזיר, הכריז על עצמו כפטרון המלכותי של הבודהיזם. "אני אגן על הבודהיזם לנצח", הכריז.

  (צילום: AFP, THAI ROYAL HOUSEHOLD BUREAU)
מקבל מים קדושים מהפטריארך הבודהיסטי(צילום: AFP, THAI ROYAL HOUSEHOLD BUREAU)
  

טקסי ההכתרה של המלך בתאילנד הם שילוב של מסורות בודהיסטיות וברהמיניות (הברהמיניים הם "הכהנים" ההינדים שאחראים על טקסי פולחן) שהתחילו לפני מאות שנים. בתום הטקסים הדתיים הופך המלך ל"דוורג'ה" – התגלמות האלים על פני האדמה. המלך ראמה ה-10 ממשיך את שושלת צ'אקרי שראשיתה ב-1782.

 

ביום ההכתרה הראשון הצטרפה למלך המלכה החדשה סוטהידה, אחרי ההודעה המפתיעה שהייתה שלושה ימים לפני טקס ההשבעה. המלך, שגרוש שלוש פעמים, התחתן בפעם הרביעית – ונישא לשומרת הראש שלו. בהמשך יום הטקסים יגיעו השניים לטקס חנוכת בית במעון בארמון הגדול בבנגקוק, שם גם יעבירו את הלילה.

  (צילום: AP)
יום הטקסים הראשון מתוך שלושה(צילום: AP)

הכתרת המלך מגיעה על רקע חוסר הוודאות בתאילנד, אחרי הבחירות הראשונות מאז ההפיכה הצבאית לפני חמש שנים. בבחירות התמודדה החונטה הצבאית מול "החזית הדמוקרטית" שמנסה לסלק את הצבא מהפוליטיקה. התוצאות הסופיות של הבחירות ב-24 במרץ יתפרסמו רק אחרי טקסי ההכתרה.

 

בנאום ביום ההכתרה הראשון, "הפקודה המלכותית" הראשונה של ראמה ה-10, הוא קרא לאחדות לאומית – כפי שעשה אביו לפני שבעה עשורים. "אני אמשיך לשמור על המורשת המלכותית ואשלוט לעולמים עם יושרה למען האושר של העם", אמר המלך בארמון הגדול בבנגקוק. "אני מזמין את כל מי שכאן ואת כל העם התאילנדי להיות שותפים לרצון שלי לעבוד ביחד, כל אחד בהתאם למצבו ולחובתו – כשהיעדים האולטימטיביים הם השגשוג של האומה והאושר של העם".

מלך תאילנד מאהה וג'ירלונגקורן ו אשתו המלכה סוטהידה בנגקוק (צילום: AFP)
החתונה המלכותית בתאילנד(צילום: AFP)

מלך תאילנד מאהה וג'ירלונגקורן ו אשתו המלכה סוטהידה חתונה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
   

נציגי שלוש רשויות השלטון - מנהיג החונטה הצבאית, יו"ר הפרלמנט ויו"ר בית המשפט העליון - הגיעו לטקס בארמון הגדול של המלך. תאילנד הפסיקה את השלטון המונרכי האבסולוטי ב-1932, אך ההערצה לארמון המלוכה עדיין גדולה, ואנשי משפחת המלוכה נחשבים לסמלים "אלוהיים" ששומרים על המדינה ועל הבודהיזם.

 

המלך ראמה ה-10 הוכתר למלך אחרי 18 חודשים בתפקיד, במהלכם הוא ניסה לחזק את סמכויותיו עוד יותר. בין השאר הוא ניסה לחזק את השליטה על המשאבים של בית המלוכה, בעזרת סיוע של הממשלה הצבאית בתאילנד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים