שתף קטע נבחר

הקלפים של סינוואר

הג'יהאד גרר את חמאס לעימות, אבל לסינוואר העיתוי מצוין. בשיחות בקהיר דורש חמאס לקבל עשרות מיליוני דולרים בחודש ועוד הגדלה של מרחב הדיג

לפני פחות מחודש, בשיאן של שיחות ההסדרה בעזה, התקבלה בג'יהאד האיסלאמי החלטה להחריב את המאמצים מתחת לאף של חמאס ומתחת לאפם של המתווכים המצרים. הרציונל מאחורי ההחלטה הזאת היה פשוט: לסכל הבנות-רגיעה מורכבות שיוכלו לכבול את ידיהן של הזרועות הצבאיות.

 

 

יחיא סינוואר (צילום: AP)
סינוואר. בא לו בעיתוי טוב(צילום: AP)

הניסיון הראשון לבצע פיגוע נחשף ב-ynet זמן קצר לפני ביצועו, ובעקבות החשיפה הוא סוכל. מאז ניסה הג'יהאד האיסלאמי עוד כמה פעמים לבצע פיגועים. הניסיונות האחרונים היו ירי הרקטה בשבוע שעבר שנפלה בים, ופיגוע הצליפה ביום שישי על גדר הגבול, שבו נפצעו חייל וחיילת. התגובה של צה"ל הייתה נחרצת: שני פעילים בזרוע הצבאית של חמאס נהרגו וכך גם שני מפגינים על הגדר, והג'יהאד האיסלאמי קיבל את מה שרצה – לגרור את חמאס איתו למערכה.

 

מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, שבילה את מיטב שנותיו בכלא בישראל, מכיר היטב את החברה הישראלית ויודע כיצד ללחוץ על נקודות התורפה שלה. ההסלמה באה לו בעיתוי טוב – היד שלו אוחזת בשני קלפים חזקים: החרבת חגיגות יום העצמאות, והאס הבינלאומי – תחרות האירוויזיון, שביטולה יהיה מכה תדמיתית וכלכלית קשה מאוד עבור ישראל.

הריסות בעזה (צילום: AP)
אחרי אחת ההפצצות בעזה. השליח לא הספיק להגיע(צילום: AP)

תלושי המזון נשארו בדוחא

בסוף השבוע, בטרם החלה ההסלמה, נפגש שליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדנוב עם שר החוץ הקטארי מוחמד עבד אל-רחמן. מלדנוב לחץ בפגישה שקטאר תעמיק את תמיכתה בהסדרה המתגבשת בעזה, וביקש שהיא תשלח לעזה כמה שיותר מהר את השליח שלה מוחמד אל-עמאדי כדי לאותת בשטח שההסדרה יוצאת לפועל. אלא שאל-עמאדי שהה בימים האחרונים בטקסס כדי לטפל בעניין אישי, ורק אתמול הוא עזב אותה.

 

בפגישה בין מלדנוב לקטארי הושגה הסכמה שאל-עמאדי ייכנס לרצועת עזה דרך ישראל בתחילת השבוע הנוכחי, ויביא עמו כמות גדולה של תלושי מזון, בשווי מיליוני דולרים, שיספיקו למשפחות נזקקות רבות בעזה. חלוקת התלושים נועדה להיעשות בתחילת חודש הרמדאן, שיחל מחר. קטאר הסכימה, ישראל נתנה אור ירוק, אבל ההסלמה סיכלה את הגעתו. המיליונים בדמות תלושי המזון נשארו בדוחא.

 

קהיר על הקו

בשעה שהדי הפיצוצים נשמעים בעזה ובישראל נמשכות בקהיר השיחות בין בכירי המודיעין המצרי למשלחת המשותפת של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. הנוכחים: מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר; מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה; האיש הכי מפורסם בזרוע הצבאית של הג'יהאד החל מהשבוע שעבר, בהא אבו אל-עטא; ובכיר הג'יהאד האיסלאמי חאלד אל-בטש.

מפקד גזרת צפון ב עזה של הגא״פ הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אל-עטא ()
בהא אבו אל-עטא (מימין). האיש של הג'יהאד

הלחץ המצרי להשיג הפסקת אש נענה בתגובה חיובית מצד הבכירים הפלסטינים, אך ישראל בינתיים משחקת בתפקיד הקשה להשגה ואינה מוכנה עדיין לנצור את האש. בשיחות הללו, שהחלו עוד לפני ההסלמה, הועלו הדרישות של סינוואר כדי להמשיך ברגיעה:

  • הכנסה של כמה עשרות מיליוני דולרים במזומן בכל חודש לצורך תשלום משכורות לאנשי חמאס. אם בעבר הוכנסו 15 מיליון דולר בחודש, הרי שהפעם חמאס דורש סכום כפול.
  • קיום פרויקטים אזרחיים שעוסקים בפיתוח הרצועה, ולא רק פרויקטים הומניטריים כמו מים וחשמל.
  • הרחבה נוספת של מרחב הדיג, עד לעומק של 20 מיל ולאורך כל שטח הרצועה.

הפגיעה בבית באשקלון (צילום: משה מזרחי)
הפגיעה הקטלנית באשקלון. תלושי מזון ומזוודות פרוטקשן(צילום: משה מזרחי)

הדרישות המוגזמות של חמאס אינן מתקבלות לפי שעה. יש הבדל גדול בין הכנסת תלושי מזון למשפחות נזקקות לפני הרמדאן לבין מזוודות פרוטקשן עם עשרות מיליוני דולרים במזומן שמחולקים לאנשי חמאס. למרות זאת, הגעה להפסקת אש תיעשה במסגרת הבנות מחודשות והקלות לעזה, כי אלה חוקי המשחק. השאלה היא מה חמאס ישיג במסגרת הפשרה מול ישראל. רצוי, בין היתר, שישראל תאלץ את חמאס לכפות את רצונו על הג'יהאד האיסלאמי, ולא לאפשר לו לעשות בעזה כראות עיניו.

 

בין טהרן לעזה

ולסיום, כמה מילים על הג'יהאד האיסלאמי ויחסיו עם טהרן. איראן היא הפטרון והארנק של הארגון: היא מספקת לו כסף, נשק ואולי גם הדרכות צבאיות. בתמורה מקבלת איראן בגבול הדרומי של ישראל גורם שרואה איתה עין בעין – והיא מפיקה מכך תועלת רבה שלא ניתן לפרט את טיבה. מערכת היחסים הזאת עשויה להיראות דומה למערכת היחסים בין איראן לחיזבאללה, אבל בפועל היא שונה בתכלית.

  ()
זיאד נחאלה. מפקדי החטיבות עצמאיים

איראן אינה נותנת לג'יהאד האיסלאמי הוראות הפעלה, והיא לא פוקדת עליו לבצע ירי על מטרות ישראליות. הארגון פועל לבד וחושב לבד – הוא לא בובה של טהרן או של מי משלוחותיה. יתרה מכך – מפקדי החטיבות בזרוע הצבאית של הג'יהאד הם אנשים עצמאיים, ויהיה מי שיגיד – עצמאיים מדי: לבהא אבו אל-עטא מספיקה קריצה מנחאלה כדי לגלגל פיגוע נגד ישראל מתחת לאף של חמאס. לזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי אין מפקד כללי בעזה, ונחאלה הוא המפקד הצבאי והמדיני. מפקדי החטיבות כפופים לו.

 

איראן והג'יהאד האיסלאמי בהחלט רואות עין בעין וחולקות השקפת עולם דומה, אבל תסריט שבו הטלפון של זיאד נחאלה מצלצל ומעברו השני נשמע קולו של מאן דהוא מטהרן המורה לו להתחיל לירות – הוא בידיוני לחלוטין ולא קשור בשום צורה למציאות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים