שתף קטע נבחר

הסולטן נכנע ללחץ: הומואים לא ייסקלו

ניצחון לג'ורג' קלוני ואלטון ג'ון: תחת איומי החרם הודיע הסולטן הכל יכול של ברוניי כי למרות החלת חוקי ההלכה האיסלאמית במערכת המשפט – לא יוטל עונש מוות על גברים בגין יחסים חד-מיניים. לא ברור מה יעלה בגורל עונשים אחרים, כמו כריתת ידיים ורגליים לגנבים

הסולטן של ברוניי, חאג'י חסן אל-בולקייה, הודיע אתמול (א') כי הוא משעה את עונש המוות שהיה אמור להיות מופעל נגד הומואים ונואפים מתוקף חוקי השריעה שהוחלו לאחרונה בסולטנות, וכי בניגוד לחשש שעוררה החלת החוקים – הומואים לא ייסקלו למוות. הסולטן קיבל את ההחלטה בעקבות שבועות ארוכים של לחץ מצד גורמים בינלאומיים, בהם גם ידוענים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

הסולטן אל-בולקייה. "השריעה מלאה ברחמי אללה" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הסולטן אל-בולקייה. "השריעה מלאה ברחמי אללה"(צילום: רויטרס)

ברוניי היא מדינה בדרום-מזרח אסיה שבה יש רוב מוסלמי, ובחודש שעבר, אחרי שנים של עיכובים, מימשה את הבטחת הסולטן להכניס לתוקף חוקים חדשים וחמורים המבוססים על השריעה, ההלכה האיסלאמית. חוקים אלה הפכו את ברוניי, שאל-בולקייה הוא שליטה הכול יכול מאז 1967, למדינה היחידה במזרח אסיה או בדרומה שהחוק הפלילי שלה כפוף לחוקי השריעה ברמה הארצית. היא הצטרפה בכך לכמה מדינות אחרות בעולם, רובן במזרח התיכון – למשל סעודיה.

 

החוקים קובעים בין השאר עונש מוות בסקילה למי שינאפו וכן לגברים שיקיימו יחסי מין חד-מיניים. לפי חוקים אלה, גנבים ייענשו בכריתת יד ימין בעבירה הראשונה ובכריתת רגל שמאל בעבירה השנייה.

ג'ורג' קלוני (צילום: רויטרס)
ג'ורג' קלוני. "נממן רוצח?"(צילום: רויטרס)

החלטת ברוניי לקדם את מערכת החוקים החדשה עוררה באפריל תדהמה בעולם. האו"ם כינה את החוקים "אכזריים ובלתי-אנושיים", וידוענים, ובראשם השחקן ג'ורג' קלוני, הזמר אלטון ג'ון ומנחת הטלוויזיה אלן דג'נרס, קראו להחרים מלונות בבעלות ברוניי. "אנחנו באמת הולכים לעזור לממן רוצח של אזרחים תמימים?", כתב אז קלוני. האיחוד האירופי פרסם הצהרה שלפיה חלק מהחוקים הם בגדר עינויים.

 

אתמול, בנאום ששודר בטלוויזיה לרגל תחילת חודש הרמדאן הקדוש למוסלמים, אמר הסולטן אל-בולקייה: "אני מודע לכך שיש הרבה שאלות ותפישות מוטעות בנוגע ליישום חוקי השריעה. אין שום סיבה לדאגה בנוגע לחוקי השריעה, משום שהם מלאים ברחמיו של אללה. כפי שאפשר לראות, כבר יותר משני עשורים עונש המוות מושעה למעשה ולא מיושם נגד מי שהורשע במסגרת החוק הרגיל. זה יחול גם על מקרים שהוכרעו על סמך חוקי השריעה, המספקים אפשרות נרחבת יותר למחילה". הסולטן הבטיח גם שברוניי תאשרר את אמנת האו"ם נגד עינויים, שעליה חתמה לפני כמה שנים.

סולטן ברוניי חאג'י חסן אל בולקייה זעם עולמי חוקי שריעה סקילה הומואים (צילום: AFP)
העונש ללסביות: 40 מלקות. הסולטן של ברוניי(צילום: AFP)

במערכת המשפט של ברוניי מתקיימים שני מסלולים זה לצד זה: האחד בבתי משפט אזרחיים והשני בבתי משפט דתיים, העוסקים בנושאים הקשורים למשל לנישואים ולירושה. החוק האזרחי של ברוניי אִפשר עוד לפני החלת חוקי השריעה לגזור עונש מוות בתלייה בגין כמה פשעים, אולם הסולטנות לא הוציאה להורג שום אדם כבר כמה עשרות שנים, ולפי הצהרות הסולטן אין בכוונתה לשנות את הנוהג כעת, עם החלת חוקי השריעה.

 

עונש למי שלא בא לתפילה

החוקים החדשים החרידו בחודש שעבר במיוחד את הקהילה הלהט"בית הקטנה שחיה בברוניי. עוד לפני כניסתם לתוקף היה המין בין גברים מנוגד לחוק, ואפשר היה לגזור בגינו עד עשר שנות מאסר, אבל החוק החדש, שלפיו העונש על מין בין גברים יהיה סקילה למוות, סימן החמרה דרמטית במצבם. לפי החוקים החדשים, על נשים שיקיימו יחסים מין עם נשים אחרות ייגזרו עד 40 מלקות והן יוכלו להישלח לעשר שנות מאסר.

70% מוסלמים. מסגד בסולטנות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
70% מוסלמים. מסגד בסולטנות(צילום: רויטרס)

היום קראו גורמים בינלאומיים להמשיך להפעיל לחץ על ברוניי למרות הכרזת הסולטן. גם אחרי הודעתו של אל-בולקייה החוק בברוניי עדיין מאפשר להטיל קנסות ולגזור עונש מלקות ומאסר על מי שמקיימים יחסי מין חד-מיניים ולכרות ידיים ורגליים לגנבים, להצליף בקטינים ולהגביל את חופש הדת.

 

הסולטן של ברוניי, שהוא אחד האנשים העשירים בעולם וחי בארמון זהב ענקי, הכריז כבר ב-2013 על התוכנית להחיל את חוקי השריעה. חוקים ראשונים נכנסו לתוקף ב-2014 וכללו עונשים חמורים פחות, כגון קנסות או עונשי מאסר בגין עבירות כמו התנהגות לא צנועה, היריון מחוץ לנישואים או אי-הגעה לתפילת יום השישי.

 

פרשנים מעריכים שהחלטת הסולטן בחודש שעבר להחיל את חוקי השריעה החמורים ביותר נועדה לשפר את תדמיתו בעיני מוסלמים שמרנים בסולטנות. ברוניי, פרוטקטורט בריטי לשעבר, היא מדינה שכלכלתה תלויה מאוד בנפט, והיא סובלת ממיתון זה כמה שנים. עתודות הנפט והגז שלה צפויות לאזול בתוך 20 שנה. על רקע הידלדלות המשאבים העומדים לרשות ברוניי מרגיש הסולטן צורך להישען יותר ויותר על לגיטימציה דתית.

ברוניי מלון לונדון אנגליה חרם (צילום: gettyimages)
לחצים לחרם. מלון בבעלות ברוניי באנגליה(צילום: gettyimages)

בברוניי חיים כ-430 אלף תושבים, וכ-70% מהם הם מוסלמים בני הקבוצה האתנית המלאית. קשה להעריך במדויק את מידת התמיכה של התושבים בחוקי השריעה משום שרק מעטים יעזו להשמיע קול נגד הסולטן, אבל נראה כי הם זוכים לתמיכה די משמעותית.

 

קביעת חוקי השריעה מדגישה גם את ההתרחקות של ברוניי מהמערב והתקרבותה לסין, הנוהגת להימנע ממתיחת ביקורת על שותפות הסחר שלה בענייני זכויות אדם. כמו באזורים אחרים באסיה, חברות סיניות משקיעות סכומי עתק בברוניי כחלק מהמאמץ להגדיל את כוחה הכלכלי והגיאופוליטי של בייג'ינג. נשיא סין שי ג'ינפינג אף ביקר במדינה בנובמבר האחרון – הביקור הראשון של נשיא סיני שם זה 13 שנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הסולטן אל-בולקייה. שולט מאז 67'
צילום: רויטרס
מומלצים