שתף קטע נבחר

"פצצת נינג'ה": נחשף נשק אמריקני סודי

בלי חומר נפץ, עם 6 להבים: "הגינזו המעופף" פותח לבקשת אובמה ומקטין את הסיכון לפגיעה באזרחים. אלו המחבלים שחיסל הטיל

פרדטור ( צילום: AFP)
מל"ט פרדטור. הטילים שוגרו בין היתר ממנו( צילום: AFP)

"פצצת הנינג'ה" של ה-CIA יוצאת לאור: בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" נחשף נשק אמריקני חשאי - טיל שפוגע במטרה עם שש סכינים חדות, ופותח במטרה לחסל טרוריסטים ולהקטין למינימום את הפגיעה בחפים מפשע.

 

הנשק הסודי בעל ששת הלהבים, שמכונה R9X או "הגינזו המעופף" - על שם חרב הסמוראים הפופולרית - אינו מתפוצץ. הטיל מהווה שדרוג לטיל הלפייר המשוגר לרוב ממל"טים.

הרכב שבו חוסל לפני שנתיים סגן מנהיג אל-קאעידה, באמצעות "פצצת נינג'ה" ()
הרכב שבו חוסל לפני שנתיים סגן מנהיג אל-קאעידה, באמצעות "פצצת נינג'ה"


אל-מסרי. חוסל ב-2017 ()
אל-מסרי. חוסל ב-2017

למעשה, 45 ק"ג של מתכת פוגעים במכוניות או בבניינים במטרה להרוג את היעד. הלהבים, שמוצבים בתוך הטיל ויכולים "לחתוך" את הבניין או את גג הרכב, נפתחים שניות לפני הפגיעה - ומבטיחים את חיסול המחבל. העובדה שפיצוץ לא מתרחש מובילה להקטנת הנזק המשני, ולצמצום האפשרות לפגיעה באזרחים.

 

הן ה-CIA והן הפנטגון השתמשו בנשק, ושמרו בחשאיות את דבר קיומו. אבו חייר אל-מסרי, סגן מנהיג אל-קאעידה, נהרג לפי הדיווחים בטיל מסוג זה בפברואר 2017. מכוניתו נפגעה מ"טיל נינג'ה" ששוגר ממל"ט, בעת שנהג באידליב שבצפון סוריה.

 

פרט לחיסול אל-מסרי, ככל הנראה נעשה שימוש בטיל גם בחיסולו בתחילת השנה של ג'מאל אל-בדאווי, המוח מאחורי הפיגוע של אל-קאעידה במשחתת האמריקנית קול בשנת 2000 בתימן, אז נהרגו 17 מלחים אמריקנים.

המשחתת קול. המוח מאחורי הפיגוע בה חוסל בטיל עם להבים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
המשחתת קול. המוח מאחורי הפיגוע בה חוסל בטיל עם להבים(צילום: רויטרס)

אובמה. "מות האזרחים ירדוף אותנו כל ימי חיינו" (צילום: AP) (צילום: AP)
אובמה. "מות האזרחים ירדוף אותנו כל ימי חיינו"(צילום: AP)

הטיל פותח כבר ב-2011, והאמריקנים שקלו להשתמש בו בחיסולו בפקיסטן של מנהיג אל-קאעידה אוסמה בן לאדן, אבל בסופו של דבר "אריות הים" פרצו למתחם באבוטבאד, והרגו אותו. לפי הדיווח, בשמונה השנים מאז פותח הטיל, נעשה בו שימוש במעט מאוד תקיפות - ככל הנראה לא יותר משש.

 

"פצצת הנינג'ה" פותחה גם בעקבות בקשה של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, עליו נמתחה ביקורת לאחר שמאות אזרחים נהרגו במתקפות מל"טים אמריקניים. בנאום במאי 2013 - אז הודה אובמה כי במקרים מסוימים לא ניתן היה להימנע מהרג אזרחים - הוא הודיע על המדיניות החדשה: "לפני כל תקיפה, חייבת להיות ודאות כמעט מוחלטת שאף אזרח לא ייהרג או ייפצע. עבורי ועבור אלו שבשרשרת הפיקוד מתחתיי - זה ירדוף אותנו לכל ימי חיינו".  

 

פרט להיבט ההומני, ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי הצבא האמריקני רצה את הנשק החדש גם מסיבות פרקטיות יותר. במטרה להתחמק מתקיפות אוויריות, הטרוריסטים נטמעו באזורים מאוכלסים, ליד נשים וגברים - וכך לא ניתן היה לפגוע בהם. בעזרת הגינזו ניתן לשגר טילים גם באזורים מאוכלסים יחסית, וגם לטייסים הדבר מאפשר הזדמנויות רבות יותר לפגיעה במטרה.

 

ב"דיילי מייל" נכתב כי הצבא האמריקני הדליף פרטים על הנשק החדש כדי לשפר את דימויו בעולם המוסלמי, ובמטרה להראות כי הוא מנסה להפחית את הנזק המשני.


פורסם לראשונה 10/05/2019 21:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים