שתף קטע נבחר

עסקת טיעון: הקלה לאחד המעורבים בפרשת הרצח בדומא

הסדר עם צעיר שהואשם בתכנון רצח שלושת בני משפחת דוואבשה בכפר דומא, בעת שהיה נער. הוא הודה והורשע בקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני, והמדינה תבקש לגזור עליו 5.5 שנות מאסר. הפרקליטות: "ריחוקו מהזירה מקשה על הוכחת קיומה של כוונת הקטילה"

 

 

בני משפחת דוואבשה שנרצחו בהצתת ביתם בכפר דומא (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
בני משפחת דוואבשה שנרצחו בהצתת ביתם בכפר דומא(צילום: חסן שעלאן)

כתב האישום תוקן - המעורבות ברצח עצמו הוסרה: לבית המשפט המחוזי בלוד הוגש היום (א') הסדר טיעון בעניינו של הצעיר שהואשם בתכנון רצח בני משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא ב-2015. לפי ההסדר שנחתם עם הפרקליטות, הצעיר לא מעורב ברצח עצמו. הוא הודה והורשע בקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני, בהצתה, בהשחתת פני מקרקעין ממניע גזעני ובחבלה במזיד והיזק בזדון ממניע גזעני. המדינה תבקש לגזור על הצעיר מאסר של חמש שנים וחצי.

 

עו"ד עדי קידר, שמייצג את הצעיר מטעם ארגון "חננו", יחד עם עו"ד ציון אמיר, מסר בתגובה: כי "כתב האישום והסדר הטיעון שהוגשו היום לבית המשפט הם תולדה של ההחלטה התקדימית של בית המשפט, שפסל את הודאות הנאשם וקבע כי הן נגבו ממנו תוך אלימות קשה, ובית המשפט העביר ביקורת קשה על הפרקליטות והשב"כ".

 

עו"ד קידר הוסיף כי "מי שמעיין בכתב האישום רואה שמדובר בכתב אישום שונה לחלוטין, כאשר אין בו ולו פגיעה בשערות ראשו של אדם, כאשר הוא מנותק באופן מוחלט מהרצח בדומא, והגיע הזמן שגם הנאשם יוכל לנסות ולהשתקם, פניו לשיקום, ואנחנו מקווים ומייחלים שבבוא העת יוכל הנאשם לשתף אתכם בזוועות שעברו עליו בחקירות השב"כ".

החשוד השני בפרשת דומא שבה נרצחו שלושה מבני משפחת דוואבשה (צילום: שאול גולן)
הצעיר שהואשם בתכנון הרצח(צילום: שאול גולן)

בפרקליטות ציינו בנוגע להסדר עם הצעיר כי "בכל הנוגע לאישום בעניין הפיגוע בדומא מדובר במי שגם על פי כתב האישום המקורי לא היה בזירה ומלכתחילה לא הואשם ברצח, אלא במעורבות בתכנון הפיגוע. ריחוקו מהזירה מקשה על הוכחת קיומה של כוונת הקטילה הנדרשת לצורך הרשעה בקשירת קשר לרצח. בעצם ההודיה, מוותרת ההגנה על האפשרות לערער על ההחלטה במשפט הזוטא.

 

"בין היתר, מוותרת ההגנה על האפשרות לערער על הקביעות בנוגע להודאות הקטין בפני המדובבים במסגרת התרגיל אשר התקבל כקביל על ידי בית המשפט במסגרת ההחלטה במשפט הזוטא. במסגרת ההסדר, תבקש המדינה לשכנע את בית המשפט כי הנאשם הקטין חבר בארגון טרור".

הנאשם המרכזי ברצח בן אוליאל ()
הנאשם המרכזי ברצח בן אוליאל

 

 

בינואר 2016 הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום נגד הצעיר מהשומרון, שהיה בן 17 בעת המעשה, ונגד עמירם בן אוליאל ממאחז סמוך לשילה, אז בן 21, בגין מעורבותם ברצח שלושת בני המשפחה הפלסטינית - התינוק עלי, והוריו ריהאם וסעד דוואבשה.

 

לבן אוליאל מיוחסות שלוש עבירות רצח בגין השלכת בקבוק תבערה לחדר השינה של המשפחה הפלסטינית - בכוונה תחילה לגרום למוות. עוד מיוחסות לו שתי עבירות ניסיון רצח, עבירות הצתה וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני.

 

הקטין הואשם בקשירת קשר לביצוע רצח, אך לא ברצח עצמו. נטען שלא יצא בסופו של דבר במטרה לבצע את המעשה, אך היה מעורב בתכנונו. בנוסף יוחסו לו שישה אישומים בגין ביצוע שורה של מקרים אחרים שאינם קשורים לרצח.

 

 

עו"ד קידר (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
עו"ד קידר(צילום: עידו ארז)

עו
עו"ד ציון אמיר(צילום: יאיר שגיא)

הנאשמים הכחישו את האישומים נגדם במשפט. הם אמנם הודו בחקירה - ובן אוליאל אף שחזר את המעשה, אך חזרו בהם וטענו כי הודאותיהם נגבו תוך שימוש ב"אמצעי חקירה מיוחדים" שהופעלו נגדם מצד שב"כ.

 

ביוני אשתקד הסתיים "משפט הזוטא", שדן בקבילות הודאות הנאשמים בתיק. שופטי בית משפט המחוזי בלוד - רות לורך, צבי דותן ודבורה עטר - פסלו את הודאות הנאשמים שהתקבלו ב"חקירות מיוחדות" של שב"כ ("עינויים", להגדרת הסנגורים). השופטים החליטו מנגד לאשר את שאר העדויות של הנאשמים - אלה שלא הושגו ביום שבו הופעלו "החקירות המיוחדות".

 

מהשב"כ נמסר: "במסגרת ההליך המשפטי בעניינו של הקטין הנאשם בקשירת קשר לביצוע הפיגוע בדומא, הודה היום הנאשם במעורבות המיוחסת לו בביצוע הפיגוע בו נרצחו שלושה בני משפחת דוואבשה. הודאת הנאשם נתנה לאחר שלאורך כל ההליך טען כי אין לו שום קשר לפיגוע בדומא ושמסר הודאת שקר רק בגלל תנאי חקירתו. במסגרת טיעוניה לעונש, תבקש המדינה להחמיר בעונשו של הקטין, לנוכח התוצאות הקשות של קשירת הקשר בה הודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
הצעיר שהואשם בתכנון הרצח
צילום: שאול גולן
מומלצים