שתף קטע נבחר

"כדור בקנה": מחבל תועד מיידה בקבוק תבערה, ברח ונתפס

לירז חן התגייסה לפני חצי שנה בלבד לתפקיד תצפיתנית בגזרת עציון החמה. היא זיהתה מחבל שמשליך בקבוק תבערה לעבר כביש 60 - והקפיצה כוח שריון שרדף אחריו עד בית ג'אלה - שם נלכד על אחד הגגות. צפו

 

 

כוח צה"ל מגדוד 74 של השריון, שאחראי על הגזרה הצפון-מזרחית בגוש עציון, לכד בתחילת השבוע שעבר מחבל כבן 15 שהשליך בקבוק תבערה לעבר כביש 60, הציר המרכזי ביהודה שומרון. לכידת המחבל התאפשרה בזכות זיהוי והכוונה מהירה של תצפיתנית צעירה, שהתגייסה לצה"ל לפני חצי שנה בלבד. צפו בתיעוד המרדף.

 

 

מחבל השליך בקבוק תבערה בכביש 60 (צילום: דובר צה
המחבל משליך את בקבוק התבערה מעבר לחומה(צילום: דובר צה"ל)

התקרית, שהסתיימה ללא נפגעים, התרחשה בצהרי היום, בין שני קטעי המנהרות שבין ירושלים למחסום המנהרות. בקבוק התבערה שהושלך חצה את החומה שחוצצת בין השלוחה הסמוכה לבית ג'אלה, לבין הכביש המהיר. התצפיתנית לירז חן מחטמ"ר עציון סייעה לכוחות ללכוד את המחבל שברשותו נמצאו בקבוקי תבערה נוספים מוכנים לפעולה.

 

תפיסת המחבל שהשליך בקבוק תבערה בכביש 60 (צילום: דובר צה
מתחבא בין דודי השמש(צילום: דובר צה"ל)
 

תפיסת המחבל שהשליך בקבוק תבערה בכביש 60 (צילום: דובר צה
הכוח מתקרב למחבל(צילום: דובר צה"ל)

"כשעה אחרי שנכנסתי למשמרת זיהיתי אדם שירד מבית ג'אלה לכיוון החומה, זה היה מוזר כי הייתה לו שקית ביד", שחזרה חן ל-ynet. "קראתי למפקדת שלי שהנחתה אותי לעדכן מיד את העמדה החופפת שלי בחמ"ל הגזרתי השכן. ברגע שהשליך בקבוק תבערה היא זיהתה אותו והכריזה "פטיש חם" (שם קוד לתקרית פח"ע)", סיפרה.

 

"החשוד התחיל לברוח תוך כדי שהז'קט שלו עלה באש. הוא הוריד אותו והחליף בגדים כך שהייתי צריכה לזהות אותו מחדש", הוסיפה התצפיתנית. בזמן הזה הקפיץ מפקד פלוגת חרב מגדוד 74 כוח שמיהר לזירה ללכוד את המחבל שנמלט לכיוון בתי בית ג'אלה. "היה בלאגן ברשת הקשר, כי זה היה אירוע בגזרה שחופפת לגזרה של מג"ב שגם הקפיץ כוחות. העדפתי להתנהל מול הכוח הצה"לי ולהכווין אותם, כי איתם יש לי יותר שפה משותפת".

 

"המשכתי לשמור על קשר עין עם המחבל בזמן שברח לכיוון בתי הכפר, ולכמה רגעים הוא נעלם בין הבתים - אבל המשכתי לעקוב עד שזיהיתי אותו עולה לגג", אמרה. "מסרתי למפקד הכוח את מספר הבית. בהתחלה הכוח לא ראה אותו, וכשהחיילים עלו לגג הכוונתי אותם לנקודה שבה המחבל הסתתר בין דודי השמש. הם רצו ולכדו אותו". מרגע הזיהוי, אומרת חן, ועד ללכידת המחבל - עברה כרבע שעה.

 

התצפיתנית שזיהתה את המחבל שהשליך בקבוק תבערה בכביש 60 ()
התצפיתנית לירז חן

לא מעט אירועים של השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים, בעיקר לעבר רכבים ישראלים, נרשמים כמעט על בסיס יומי בגזרת עציון. עבור חן, המשרתת בצה"ל בגזרת עציון יש לא מעט השלכות בקבוקי תבערה ובעיקר יידוי אבנים לעבר רכבים ישראלים, לעיתים על בסיס יומי, אך עבור טוראי חן, שהתגייסה בחודש נובמבר, זו הייתה טבילת אש ראשונה ומוצלחת: "אני קצת חדשה וזה אירוע ראשון עבורי. רק לפני חודש סיימתי את החפיפה אבל הייתי מוכנה לזה כי בדיוק על אירועים כאלה אנחנו עושים תרגילים. בהתחלה ממש לא רציתי את התפקיד הזה. אבל עכשיו כשאני עושה אותו, אני מבינה את משמעות התפקיד, שהוא הכי חשוב בצה"ל לבנות בעיניי.

 

"זה התפקיד שאיתו אפשר לסכל פיגועים יותר מכל תפקיד אחר", הוסיפה חן. "אני יכולה להיות העיניים של המדינה. לא הבנתי מה כל כך כל מיוחד בסיפור שלי מול ההתלהבות והפרגונים שקיבלתי מגורמים בגזרה. המ"פ שלי, עומר, אמר לי כל הכבוד ושזה היה אחד האירועים המוצלחים שהיו בחמ"ל הזה".

 

גם מפקד הכוח בשטח, סגן מפקד הפלוגה מהשריון, סגן שילה פריש, העריך את תפקודה של התצפיתנית באירוע: "הגענו לכפר מהר והתצפיתנית הכווינה אותנו במדויק למקום שבו המחבל התחבא. זהו אירוע טוב של תגובה מהירה וזה מראה שאנו פרוסים היטב בגזרה ולא עוברים בשקט על פגיעה של ביטחון בתושבים. זה לא משנה לנו אם האבן או בקבוק התבערה עברו או לא עברו את החומה. מגיע קרדיט לתצפיתנית על סגירת מעגלים מאוד טובה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
המחבל בעיני התצפיתנית
צילום: דובר צה"ל
מומלצים