שתף קטע נבחר

 

יום אחרי האסון: פועל זורק בלוקים מפיגום ומנוף מסכן נהגים

ynet תיעד כמה אתרי בנייה ברחבי הארץ ביום אחרי קריסת המנוף ביבנה שהביאה למותם של ארבעה בני אדם. בירושלים נראה פועל זורק אבנים מקצה פיגום, ופועלים אחרים עובדים ללא קסדות וללא רתמות. בתל אביב מנוף הרים גלילי בטון מבלי לעצור את התנועה

  

אתרי בנייה ברחבי הארץ יום לאחר אסון המנוף    (צילום: אלי מנדלבאום)

אתרי בנייה ברחבי הארץ יום לאחר אסון המנוף    (צילום: אלי מנדלבאום)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

גם יום לאחר אסון קריסת המנוף ביבנה  ממשיכה ההפקרות באתרי הבנייה: באתרים בירושלים תיעדה מצלמת ynet אתמול (ב') פועל משליך בלוקים לעבר הקרקע, ופועלים שביצעו פעולות קידוח ללא קסדות וללא רתמות, כאשר אין מעקה שיוכל לבלום את נפילתם. בתל אביב תועדו פועלים מרימים גלילי בטון ענקיים באמצעות מנוף על הכביש, מבלי לעצור את התנועה, ותוך כדי סיכון הנהגים.    

  

באתר בשכונת גילה בדרום ירושלים בו פועלת חברת הבנייה "שלמה כהן חברה לבנייה בע"מ", נראה כאמור פועל עומד על קצה הפיגומים כשתחתיו כעשרה מטרים. במהלך עבודתו זרק בלוקים כלפי מטה מתוך שק מלא באבנים שניצב על הפיגומים.

 

במהלך בוקר יום שני הגיעו פקחים מטעם משרד העבודה לאתר בדרום ירושלים וחילקו "צו בטיחות להפסקת עבודה". המפקח ציין בטופס שהגיש לאחת מחברות הבנייה כי מדובר ב"אתר בנייה בו מותקנים פיגומים זקיפים שהמפקח משוכנע שמהווים סכנה דחופה עקב חוסר יציבות וחוסר חיזוקים". עוד סימן המפקח בליקויי הבטיחות כי באתר הבנייה "נמצאו צבר של ליקויי בטיחות בתחומים שונים המעידים על אקלים בטיחותי מסוכן ואי-ציות להוראות הבטיחות".


ליקויי בטיחות באתר בנייה ברח' הירקון בת
גלילי הבטון מונפים בצמוד לרכבים הנוסעים(צילום: בילי פרנקל)

באתר נוסף בירושלים בו תיעד ynet פועלים שעבדו ללא קסדות וללא רתמות, ניתן לחברה צו הפסקת עבודה בו נכתבו דברים דומים והמפקח אף הוסיף כי "במקום העבודה נמצא ליקוי בטיחותי המהווה סכנה לעובד ובביקור הנוכחי נמצא אותו ליקוי בטיחותי דומה שהתגלה במהלך הביקור הקודם".

 

בעלי החברה שלמה כהן אמר ל-ynet בתגובה כי: "זריקת האבנים היא חמורה ולא צריכה לקרות. אנחנו קיבלנו רשימת הערות היום שאני לא מקל בהן ראש, אבל לא מדובר בליקויים קרדינאליים. לא קיבלנו צו סגירה אלא צו הפסקת עבודה עד לגמר תיקון הליקויים. ברגע שנסיים ונעביר למשרד העבודה נחזור לעבוד. אנחנו לא מקלים ראש בהערות ומשתדלים להקפיד על כללי הבטיחות ולפעמים מתפספסים דברים". 

 

ליקויי בטיחות באתר בנייה בגילה (צילום: ישי פורת)
פועלים מטיילים בלי קסדות(צילום: ישי פורת)

 

צו הפסקת עבודה שחולק היום באתר בנייה בגילה בשל ליקויי בטיחות ()
צו הפסקת עבודה שחולק היום באתר בנייה בגילה בשל ליקויי בטיחות

גם באתרי הבנייה בעיר חריש תיעד ynet פועלים שעבדו לא לפי ההוראות, ואחד העובדים אמר: "לצערי אנחנו עובדים בתנאים מאוד קשים. מצד אחר יש זלזול מצד האחראים שלא מטפלים ומהצד השני יש פועלים שמשתוללים בעבודה ולא מעניין אותם כלום. הבעיה שכמעט לא רואים מפקחים בשטח".

 

בנוסף, באתר בנייה בבאר שבע באחת השכונות החדשות בעיר, מרבית מעובדי הבנייה שתיעדנו חבשו קסדות, אך היו כאלה שהסתובבו ללא מיגון ראש. אחד בתוך הבניין בבנייה כשהוא משוחח בטלפון, ואחר כשהוא על גג המבנה.

 

גלילי ברזל הונפו על הכביש בתל אביב: "אם זה היה מתגלגל, רכבים היו נמחצים"

בתל אביב תועדו היום פועלים מרימים גלילי ברזל ענקיים באמצעות מנוף נייד על הכביש, מבלי לעצור את התנועה, ותוך כדי סיכון הנהגים שחלפו במקום. ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, ציין כי הבעיה הרצינית העולה מהתיעוד היא הפרעה לתנועה וסכנה במקרה של אסון, כמו התנתקות של המשא או התהפכות המשאית. "זו סכנה לציבור הולכי הרגל והנוסעים", אמר. "אם דבר כזה היה מתגלגל, הוא היה מוחץ חצי מהרכבים".

 

בעיריית תל אביב ציינו כי לחברה יש שטח מסוים המותר לפריקה וטעינה ונראה כי הם חרגו ממנו בשל רוחב המשאית. "המקרה המדובר נבדק וכפי הנראה המשאית רחבה ותופסת חלק מהמפרץ", נמסר מהעירייה.

ליקויי בטיחות באתר בנייה ברח' הירקון בת
"יכול למחוץ רכבים". גלילי בטון מונפים על כביש בת"א(צילום: בילי פרנקל)

בן שמעון הגיב לעירייה ומסר: "מצופה מעיריית תל אביב שתיתן אמירה ברורה בנושא ולא תסתפק בצקצוקי לשון טרם יקרה אסון שעלול לפגוע בציבור, בפועלים וברכבים. מהתיעוד עולה שיש סיכון ממשי, תוך ביצוע עבודות הנפת ציוד בסמיכות להולכי רגל ותנועת רכבים ערה".

 

בפועל, מקרים כגון אלו קורים מדי יום בכל רחבי הארץ, אבל לרוב הם מגיעים לתודעת הציבור רק אם קרה אסון, או כמעט אסון, וגם זה לא תמיד. כך למשל, בחודש מאי אשתקד דיווחנו על נפילת קורות ברזל ממנוף מחוץ לאתר עבודות תמ"א 38 ברחוב ברוכוב בגבעתיים. דן, תושב גבעתיים, סיפר אז ל-ynet כי הקורות נפלו על המדרכה ועל הכביש, שניות ספורות לאחר שעבר במקום עם בתו התינוקת. "זה היה יכול גם ליפול עלינו", אמר. "במזל רב לא היו נפגעים. הפועלים אספו מהר את המוטות מהכביש". יום לפני כן תועד מנוף באתר עבודות ברחוב גאולה בתל אביב כשהוא מוריד מטען למשאית שעמדה מחוץ לשטח האתר, ללא הסדרי בטיחות ותנועה ברחוב, ומעל לראשיהם של העוברים ושבים.

  

"כולם יודעים על כל המחדלים ולא עושים שום דבר"

ענף הבניין מוביל בפער ניכר על שאר הענפים מבחינת שיעור ההרוגים והפצועים כתוצאה מתאונות עבודה, כשרוב התאונות הקטלניות הן כתוצאה מנפילות מגובה ונפילות חפצים כבדים. ארבעת הגברים שנהרגו אתמול מצטרפים לרשימה ארוכה ומדממת של 16 פועלי בניין נוספים שמצאו את מותם במהלך עבודתם מתחילת השנה.

 

 המחלות של ענף הבנייה: כך ישראל רשלנית לעומת העולם

 

דוגמאות לתאונות יומיומיות שאינן קטלניות ניתן למצוא באופן תדיר. כך למשל, בדצמבר 2018 קרסה משאית מנוף מחוץ לעיריית הרצליה, במסגרת עבודות שיפוץ שנערכו במבנה. לפני שנה פגע מנוף בבניין מגורים בראשל"צ, וחודש לפני כן נפלו קורות ברזל ממנוף מחוץ לאתר עבודות תמ"א 38 ברחוב ברוכוב בגבעתיים, ובאתר עבודות ברחוב גאולה בתל אביב, מנוף הוריד מטען למשאית, ללא כל אמצעי בטיחות, מעל לראשיהם של העוברים ושבים.

פינוי העגורן מזירת הקריסה ביבנה (צילום: עמית הובר)
פינוי העגורן מזירת הקריסה ביבנה(צילום: עמית הובר)

קריסה מנוף אתר בנייה יבנה (צילום: אבי מועלם)
זירת התאונה ביבנה(צילום: אבי מועלם)

ד', טכנאי מנופים לשעבר אמר אתמול לאולפן ynet כי האסון שאירע שלשום כלל לא מפתיע: "אני חי את הדברים האלה ביום יום, נחשף לליקויי הבטיחות החמורים שקורים באתרי הבנייה, הכתובת הייתה על הקיר והיה אפשר למנוע את ההרוג הבא".

  

הוא תיאר את המחדלים הנפוצים בענף: "בגובה מורידים את הרתמה, הפועל הקטן מוריד את הקסדה כי חם לו או עובדים שעולים שתויים עם אלכוהול למעלה. יודעים את זה בהרבה אתרים, אף אחד לא עושה שום דבר. דבר שני, בהרבה אתרים מנופאים מזייפים תעודות מנופאים, הקבלנים ומנהלי העבודה יודעים את זה, כולם יודעים את זה, כולם מעלימים עין".

 

"כל הזמן יש דברים שכמעט קרו והיה אפשר למנוע אותם, דברים שנגמרו בנס. באים לאתר, צוות מעביר תדריך בטיחות לפני, אחד מהם הולך חותם בשביל כולם, רוב החבר'ה לא חותמים. יש הרבה אישורי עבודה מפוברקים בתחום הזה. אתה מגיע ביום הראשון ותוך חמש דקות תיוצא לעבודה בלי תדריך ובלי נעליים".

 

המחדלים בענף הבנייה באולפן ynet    (צילום: אורי דבידוביץ')

המחדלים בענף הבנייה באולפן ynet    (צילום: אורי דבידוביץ')

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 
אסון קריסת מנוף יבנה מחדל תאונות עבודה אתרי בנייה אינפו גרפיקה (ידיעות אחרונות)
(ידיעות אחרונות)

אסון קריסת מנוף יבנה מחדל תאונות עבודה אתרי בנייה אינפו גרפיקה (ידיעות אחרונות)
(ידיעות אחרונות)

- יוצא לך להתעמת עם האנשים שאחראים באתר?

"לרוב אתה שותק כי אתה פוחד. אם תדבר יותר מדי יאמרו לך הביתה ויראו לך את הדרך החוצה. הענף הזה קטן, מונה אולי 100 או 150 אנשים, וכולם מכירים את כולם. אם אני איחשף, השם שלי שרוף בענף הזה".

  

דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים, התייחס גם הוא לדברים: "לצערי הרב, יש לי הרגשה שאנחנו נשב פה עוד כמה חודשים עוד פעם. המצב לא משתנה, מי שאמור ליישם, לא מיישם את הדברים כרגע או שהוא מיישם וההליך הוא מאוד איטי. יש מספר גורמים שחייבים לעשות את זה מיד. קודם כל לקבל החלטה שכל מה שעכשיו בתהליכי יישום, ליישם את זה הרבה יותר מהר. דבר שני – משטרה, מס הכנסה, כל הענף עובד על שחור וקבלני משנה שברור, ואני טוען את זה תמיד, שיש קשר ישיר בין אי-שמירה על זכויות עובדים ותשלום בשחור לבטיחות".


פורסם לראשונה 20/05/2019 23:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בילי פרנקל
גלילי הבטון בתל אביב
צילום: בילי פרנקל
מומלצים