שתף קטע נבחר

 

חקירת האסון ביבנה: נהלי עבודה לקויים - וקושי למצוא את האחראי

במשטרה נדהמו לשמוע מהנחקרים על היעדר התקנות: "אנשים עומדים בגובה עשרות מטרים ולא צריכים שום הכשרה", אמר גורם המעורה בחקירה. אם מכון התקנים לא ימצא ליקוי טכני במנוף - אף אחד לא ישלם את המחיר. האתר ביבנה נסגר ל-30 ימים; בחמישי: אתרי בנייה יודממו לחצי יום

 

הסכנות והמחדלים בענף הבנייה    (צילום: אורי דבידוביץ')

הסכנות והמחדלים בענף הבנייה    (צילום: אורי דבידוביץ')

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

במשטרה ממשיכים גם היום (שני) לחקור את הגורמים לאסון קריסת המנוף ביבנה שגבה את חייהם של ארבעה הרוגים. למרות הצוות המיוחד שהוקם ביחידת "פלס", המשותפת ללהב 433 ומשרד הרווחה, ספק רב אם בסופה של החקירה הממושכת מישהו ישלם את המחיר בדמות כתב אישום.

 

20 שבועות, 20 הרוגים באתרי בנייה: "מצב חירום"

  

זירת התאונה (צילום: ענר גרין)
זירת התאונה(צילום: ענר גרין)

יונתן סבג בן דקלו גיל חזאזי הרוגיםתאונה קריסה מנוף יבנה  ()
ההרוגים באסון המנוף
נכון לעכשיו, מה שיכריע את גורל החקירה הוא הקביעה של מכון התקנים לגבי תקינות העגורן. חוקרי המכון קיבלו לידיהם את חלקיו ועורכים כעת בדיקות למצבו ולרמת התחזוקה שלו. במקביל, היום ערכה המשטרה שימוע לבעלי החברה הקבלנית, ובמהלכו ניתן צו סגירה מנהלי לאתר לתקופה של 30 ימים.

 

גורמים במשטרה מעריכים כי אם בדיקת מכון התקנים לא תצביע על ליקויים במנוף שהורד אמש לצורך החקירה, יהיה קשה מאוד להאשים מישהו ברשלנות. הסיבה לכך, למעשה, היא בעיקר היעדר הנהלים והתקנות הנוגעות לעבודה במנופים.

אסון קריסת מנוף יבנה מחדל תאונות עבודה אתרי בנייה אינפו גרפיקה (ידיעות אחרונות)
(ידיעות אחרונות)

במשטרה הצביעו על כך שאין מקום שבו מפרקי העגורן צריכים להירשם או לדווח, וציינו כי נכון לעכשיו קשה להבין מה הייתה האחריות של כל הנחקרים לאסון הכבד. במקרה שמכון התקנים לא יאשר שמצבו של העגורן היה לקוי - ייתכן והיחידים שישלמו את המחיר הכבד יישארו ההרוגים.

 

כמעט כל מי שהיה קשור למנוף, לעגורן ולפיקוח באתר הבנייה זומן אתמול בצהריים ללהב 433, וחוקרי העבודה ניסו להתחקות אחר הנהלים בפירוק עגורנים.

 

התשובות שקיבלו החוקרים הדהימו אותם. התברר כי העוסקים בתחום המורכב לא נדרשים לעשות כל מבחן או לעמוד בתקנות כאלה ואחרות כדי להפעיל חברת פירוק עגורנים.

אסון קריסת מנוף יבנה מחדל תאונות עבודה אתרי בנייה אינפו גרפיקה (ידיעות אחרונות)
(ידיעות אחרונות)

"אנשים עומדים בגבהים של עשרות מטרים, מורידים ומעלים ציוד במשקל של טונות - ולא צריכים שום הכשרה. פשוט מדהים", אמרו גורמים המעורים בפרטי החקירה. "כל שלושה אנשים יכולים להקים עסק לפירוק מנופים".

 

אם אכן יתברר שהעגורן הוזנח עד לרמה של כשל טכני - בעלי חברת העגורן יהיו בבעיה ויצטרכו לשאת במחיר. "זאת פשוט הפקרות", אמרו היום במשטרה. "מי שעובד בפירוק העגורן הוא 'סוג של מומחה', אבל מי נותן את התואר הזה? איזו רשות מפקחת עליו ואחרי כמה זמן הוא מוגדר מומחה? חודש? שנה? עשר שנים? פשוט הפקרות".

 

עו"ד בני כץ המייצג את חברת "רמא", בעלת העגורן, מסר: "החברה משתפת פעולה באופן מלא עם חקירת המשטרה שעושה מלאכתה באופן מקצועי ומעמיק".

 

מוקדם יותר נועדו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו, והכריזו בעקבות התאונה הקשה כי השנתיים הקרובות יוקדשו לנושאי בטיחות בענף הבנייה.

 

בתום הפגישה השניים מסרו כי ביום חמישי הקרוב תתקיים הדממה בכל אתרי הארץ למשך חצי יום במטרה לקיים מפגשי הסברה, למידה וחידוד נהלי וכללי בטיחות בעבודה.

 

בילי פרנקל השתתפה בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
זירת התאונה
צילום: אבי מועלם
מומלצים