שתף קטע נבחר

חסינות? התוכנית האמיתית שתסדר לנתניהו "שכפ"ץ חוקי" מושלם

בכירים בקואליציה אומרים שההמולה סביב חוק החסינות הייתה בעצם תרגיל. רה"מ החליט להפעיל את מלוא עוצמתו לקדם את חקיקת פסקת ההתגברות, כחלק מההסכמים הקואליציוניים. המטרה: הוא יקבל חסינות לפי החוק הקיים, ואם יוגשו נגדו עתירות לבג"ץ - הן יבוטלו

  

 

בעוד המערכת הפוליטית עוסקת בימים האחרונים בקדחתנות בסערת חוק החסינות, בעוד נאמניו מתייצבים בזה אחר זה מול המצלמות ומסבירים באריכות כי מדובר בחוק נחוץ מאין כמוהו, הוכיח אמש (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מעטים משתווים ליכולתו לשחק שחמט פוליטי ולתכנן כמה מהלכים קדימה, כולל מהלכי הטעיה מתוחכמים.

 

כמו במקרה של דרמת המועמדות לתפקיד מבקר המדינה שלשום, שינוי הכיוון של נתניהו שוב הגיע בלילה. אמש, במפתיע, אמרו שרים בליכוד ובכירים במפלגה, כי נתניהו הגיע למסקנה שקידום חוק החסינות החדש, שהיה אמור להקנות חסינות אוטומטית לחברי כנסת מפני העמדה לדין - נזקו רב על תועלתו. הם הסבירו כי רה"מ החליט שעדיף לו להסתפק בחוק החסינות הקיים, שגם הוא טוב דיו כדי למנוע את העמדתו לדין.

ישיבת ממשלה (צילום: EPA)
שינוי הכיוון הגיע בלילה. נתניהו(צילום: EPA)

לדבריהם, אם תיקיו יגיעו לכדי כתב אישום, נתניהו צפוי לפנות לוועדת הכנסת ולבקש שתוענק לו חסינות. ושם, יש לו רוב והוא ידלג מעל המשוכה הזו בקלות. עם זאת, לאחר אישור ועדת הכנסת תידרש הצבעה במליאה, ושם מצבו של נתניהו עשוי להיות פחות טוב.

 

לעומת זאת, הסבירו בליכוד, תיקון חוק החסינות - שנתפס בציבור כחוק פרסונלי - יהיה מורכב יותר. ואם זה לא מספיק, הוא יחול גם על ח"כים נוספים שנמצאים בחקירת משטרה כמו אריה דרעי, דוד ביטן, חיים כץ ויעקב ליצמן. "מה אתה צריך את הסיוט הזה", אמרו לנתניהו מקורביו.  

אריה דרעי יעקב ליצמן (צילום: אוהד צויגנברג, אבי מועלם)
החוק יחול גם עליהם. דרעי וליצמן(צילום: אוהד צויגנברג, אבי מועלם)

במקביל, אומרים אותם בכירים, החליט נתניהו לקדם את פסקת ההתגברות, שמאפשרת לכנסת להתגבר על החלטות של בג"ץ לפסילת חוקים של הכנסת. ההסבר: נתניהו מעריך שאם הכנסת תעניק לו חסינות, מיד יוגשו כנגד ההחלטה עתירות לבג"ץ בטענה שהמהלך אינו חוקי. ואז, יוכל נתניהו "לנפנף" את פסיקת בג"ץ וחסינותו תישאר בעינה.

 

לדברי בכירים בליכוד ובקואליציה, נתניהו מתכוון עתה למקד את מאמציו בקידום פסקת ההתגברות, ולעגן אותה בהסכמים הקואליציוניים במתכונת רחבה ומרחיקת לכת, כדי למנוע מבג"ץ לפסול חוקים או החלטות של הכנסת שנועדו להיטיב עימו. לדבריהם, ההמולה של הימים האחרונים, שנמשכה במלוא עוזה גם אתמול בכנסת, הייתה תרגיל מחוכם.

ח
המהומה הייתה תרגיל מחוכם. מיקי זוהר (צילום: אלכס קולומויסקי)

"נתניהו משתמש, בתיאום עם ח"כ מיקי זוהר, בסערה הפוליטית סביב חוק החסינות, למרות שאין באמת כוונה להביא את החוק הזה להצבעה בכנסת", אמר גורם בקואליציה. "הכל נועד רק בשביל לקדם בשקט את פסקת ההתגברות".

 

ביום שישי הודיע יו"ר צוות המו"מ של הליכוד, השר יריב לוין, כי חוק החסינות לא יהיה חלק מההסכמים הקואליציוניים. נתניהו אמר כי הודעה זו מקובלת עליו. גורמים בליכוד ובקואליציה, שהיו עדים אתמול לסערה הפוליטית בכנסת סביב חוק החסינות, טענו כי מדובר ב"הצגה".

 

ההערכה בצוותי המו"מ של הקואליציה, היא שהכנסת פסקת ההתגברות להסכמים הקואליציוניים תוצג כ"ויתור" על חוק החסינות, למרות שנתניהו לא באמת האמין בו. "נתניהו לא מעוניין בחוק אחד שיעזור לו להימנע ממשפט אלא במערכה שלמה כנגד מערכת המשפט, שלא תוכל להתערב בשום החלטה או חוק של הכנסת".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים