שתף קטע נבחר

שמולי: "נתניהו פוגע בשלטון החוק, הציבור ייצא לרחובות" אלקין: "ניסיון לזרוע פחד"

בראיון ל-ynet התייחסו השניים לחוק החסינות. שמולי טען כי תפקיד החסינות אינו לשמש עיר מקלט לשחיתות, ולהחריב את שלטון החוק. אלקין מצדו השיב כי האופוזיציה מנפחת את הנושא על מנת לזרוע פחד בקרב הציבור

 

  

סערת חוק החסינות ממשיכה להעסיק את המערכת הפוליטית. אמש החליט (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו להשאיר את חוק החסינות במתכונתו המוכרת, ללא התיקון שייאפשר לח"כים לפסוח על אישורה של וועדת הכנסת. בראיון הבוקר לאולפן ynet התייחסו לנושא ח"כ איציק שמולי (העבודה) והשר זאב אלקין (ליכוד).

 

שמולי טען כי חרף החלטתו של נתניהו להימנע מקידום חוק החסינות המורחב, המהות נותרה כשהייתה: "המצב לא השתנה במהותו כי נתניהו עדיין השתמש בחסינות חברי הכנסת, לא באמצעות חקיקה אלא דרך החלטה בוועדת הכנסת ולאחר מכן במליאה, דבר שבאמת עלול להזיק לדמוקרטיה וימוטט את עיקרון השוויון בפני החוק. יהיה חוק אחד לראש הממשלה ולפוליטיקאים וחוק אחר לאזרחים במדינת ישראל".

זאב אלקין איציק שמולי (צילום: מאיר אוחיון, יואב דודקביץ')
זאב אלקין ואיציק שמולי(צילום: מאיר אוחיון, יואב דודקביץ')

שמולי הדגיש כי החסינות הניתנת לחברי כנסת נועדה לאפשר להם לדבר בחופשיות ולבטא את קשת הדעות שבגינה נבחרו, מבלי לחשוש שמא ייתבעו על כך, אך אין להשתמש בה על מנת למסד שחיתות מוסווית: "תפקיד החסינות הוא לא לאפשר עיר מקלט למושחתים, ונתניהו, בניסיונו להסתתר מאחוריה על מנת לחמוק מדין, בעצם מקים בתוך הפרלמנט עיר מקלט שכזו. את הדבר הזה אסור לאפשר. 

 

בסופו של דבר נבחר ראש ממשלה ע"י הציבור, והוא אומר 'תיגמר הקדנציה, נלך למשפט', אז מה הבעיה? 

"את הכרעת הרוב יש לכבד. אבל הכרעה שהושגה בקלפי היא אינה כרטיס פתוח להחרבת שלטון החוק במדינת ישראל.  

 

יש שאומרים שאתם מגזימים ומנסים ליצור בהלה כשאתם גורסים כי מדובר ב"קץ הדמוקרטיה"

"אין פה דיון אקדמי על איזונים ובלמים בתוך דמוקרטיה. אם הייתה באה ממשלה ואומרת 'יכול להיות שבית המשפט מרחיב מדי בגישה האקטיביסטית שלו, בואו נעשה פסקת התגברות של 70 חברי כנסת', אבל זה לא המקרה. הקואליציה הזו מנסה לקדם פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, מה שבעצם מאותת כי אנו מורידים את הערכים שדגלנו בהם מתחת להכרעת הרוב של הפרלמנט. אני חושב שברגע שהממשלה תתחיל לקדם את פסקת ההתגברות מצד אחד ומצד שני להשתמש בחסינות כדי למלט את נתניהו מאימת הדין אתם תראו גם המוני אנשים ברחובות".

 

אלקין מצדו, טען כי הדברים הינם ניסיון לזרוע פחד בציבור תוך שימוש בהתבטאויות מופרזות ומשוללות יסוד: "מנסים פשוט להפחיד את האזרחים. אני יכול לומר לחבר הכנסת שמולי שפסקת ההתגברות קיימת בהרבה דמוקרטיות מערביות. זו הדרך הנכונה והדבר לא יוביל להרס הדמוקרטיה הישראלית".

 

אבל אם באמת וועדת הכנסת תאפשר לרוה"מ את החסינות בבוא העת, ופסקת ההתגברות תמנע מבג"ץ לפעול, זה יהיה בעייתי

"אני לא יודע מה יהיה בדיוק בפסקת ההתגברות וסוג ההחלטות שיתקבלו, אבל עצם היכולת של בג"ץ להתערב בהחלטות הכנסת היא אינה עניין פשוט".

 

בנוגע לחוק החסינות ציין אלקין כי ראש הממשלה מעולם לא העלה אותו לסדר היום הציבורי, והתקשורת היא שפרסמה כי מדובר בנושא המרכזי שעומד בבסיס המשא ומתן הקואליציוני. "כבר בתחילת הדרך הבהיר השר יריב לוין שנושא החסינות הוא אינו חלק מהמשא ומתן הקואליציוני. ברוב הפרלמנטים בעולם המערבי קיימת חסינות פרלמנטרית, זה אינו דבר חדש. אני חושב שהאופוזיציה מנסה לקחת שיח שיש לנהל לגופו של נושא מהותי, ענייני ולזרוע פאניקה ובהלה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר אוחיון, יואב דודקביץ'
איציק שמולי וזאב אלקין
צילום: מאיר אוחיון, יואב דודקביץ'
מומלצים