שתף קטע נבחר

המתיחות עם איראן: ארה"ב שוקלת לשלוח אלפי חיילים למזה"ת

דיווחים: הפנטגון יציג לבית הלבן תוכנית לשליחת עד 10,000 חיילים, ואף נשקלת האפשרות לשלוח ספינות נוספות וסוללות של טילי פטריוט. בכירים אמריקנים מסרו כי מטרת התוכנית אינה התמודדות עם איומים חדשים מצד איראן, אלא "חיזוק הביטחון באזור"

נושאת מטוסים אברהם לינקולן  (צילום: AP)
נושאת המטוסים האמריקנית שנשלחה למזה"ת. חיילים נוספים בדרך?(צילום: AP)

נציגי הפנטגון יציגו היום (יום ה') לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ תוכנית לשליחת אלפי חיילים נוספים למזרח התיכון בשל הההסלמה במתיחות עם איראן. כך לפי דיווח ברשת CNN. בסוכנות הידיעות AP דווח כי מספר החיילים שיוצג בתוכנית צפוי להגיע ל-10,000.

 

לפי הדיווח, הנשען על דברי בכירים אמריקנים, מטרת תגבור הכוחות אינה התמודדות עם איומים חדשים מצד איראן אלא חיזוק הביטחון באזור. בנוסף לחיילים נשקלת האפשרות לשלוח ספינות נוספות וסוללות של טילי פטריוט. לא ברור עדיין אם בבית הלבן יאשרו את הבקשה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הדיווח מגיע למרות הודעתו המרגיעה של שר ההגנה של ארצות הברית פטריק שנהאן, שטען לפני יומיים כי "האיום עדיין גבוה, אך הסיכוי להתקפות נגד אמריקנים במזרח התיכון פחת". בשיחה עם כתבים בפנטגון, הוסיף אז שנהאן כי "הצעדים שלנו היו זהירים ועצרנו את האיום בהתקפות על אזרחינו. המשימה כעת היא לוודא שהאיראנים לא יעשו טעויות".

 

נשיא ארה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. יצטרך להחליט(צילום: AP)

אמש הצהיר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כי צעירי ארצו יהיו עדים לסופה של ישראל ולסופה של הציוויליזציה האמריקנית. בדברים שהובאו באתר האינטרנט הרשמי שלו צוטט חמינאי אומר בפגישה עם סטודנטים מהמחנה הקיצוני באיראן: "אתם הצעירים, תהיו בטוחים שתהיו עדים לסופם של אויבי האנושות, כלומר הציוויליזציה האמריקנית המנוּונת, ולסופה של ישראל". הצהרתו של חמינאי באה כשברקע כאמור ההחרפה במתיחות בין טהרן לוושינגטון.

 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ניסה להרגיע השבוע את רוחות המלחמה עם איראן, ואמר ביום שלישי כי לא נראה שהיא מתכוונת לתקוף את ארה"ב – יומיים לאחר שאיים כי מלחמה תביא ל"סופה של איראן". "אין לנו שום אינדיקציה שמשהו קרה או הולך לקרות", אמר טראמפ בתגובה לשאלות כתבים על האיום האיראני על אינטרסים אמריקניים, כשיצא מהבית הלבן לעצרת בחירות בפנסילבניה. "אין לנו אף אינדיקציה שהם יעשו משהו".

 

טראמפ שב וחזר אמנם על הטון התקיף נגד טהרן, באומרו כי היא "תיתקל בעוצמה רבה" אם תפעל נגד ארצו, אך הוסיף כי הוא תומך בדיאלוג עם משטר האייתולות – אם זה יעשה את הצעד הראשון לקראתו. "אם הם יתקשרו בהחלט נדבר, אבל זה תלוי בהם", אמר טראמפ. "אני רק רוצה שהם יתקשרו אם הם מוכנים. אם לא - שלא יטרחו".

  

באיראן מיהרו להגיב בשלילה על דברי טראמפ, והנשיא האיראני חסן רוחאני אמר כי "אנחנו בעד שיחות ודיפלומטיה, אבל בתנאים הנוכחיים, אינני יכול לקבל זאת". בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א הוסיף רוחאני כי "המצב כיום לא מתאים לשיחות והבחירה היחידה שלנו היא התנגדות".

 

 

 

ההחרפה במתיחות עם טהרן החלה, בין היתר, בעקבות איומיה לחזור ולהעשיר אורניום לרמה גבוהה. השבוע אמר גורם בכור הגרעיני בנתנז כי טהרן הגדילה פי 4 את קצב ייצור האורניום המועשר ברמה נמוכה (כזו שלא מספיקה לייצור נשק גרעיני).

  

למתיחות הזו, שכבר גרמה לארה"ב לקרב נושאת מטוסים לאיראן, תרמו החבלה במכליות נפט סעודיות באיחוד האמירויות, פעולה שיש חשד כבד כי איראן ושליחיה עומדים מאחוריה, וכן הפגיעה בצינור נפט בסעודיה במתקפת מל"טים של המורדים החות'ים מתימן, בעלי בריתה של טהרן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
נושאת המטוסים האמריקנית שנשלחה למזה"ת
צילום: AP
מומלצים