נוחת בתוך "מסך חול" ענק: הסופר-יסעור מתקרב לצה"ל
היסעורים בני ה-50 יפרשו בשנים הקרובות מצה"ל, וייתכן שתמהיל של מסוקים - בהם הצ'ינוק של בואינג - יחליף אותם. בכירים בלוקהיד מרטין עדכנו: גרמניה התניעה מהלך לרכישה אפשרית של הסופר-יסעור, מה שיפחית את המחיר הגבוה של המסוק שנחשב לטוב בעולם
מחממים מנועים לקראת עסקת מסוקי הסער: בכירים בחברת לוקהיד מרטין האמריקנית הציגו אתמול (רביעי), בשיחה עם עיתונאים ישראלים שנערכה בתל אביב, ביצועים חדשים של מסוק הסער החדש של יצרנית הענק, ה-CH53K, שכבר מכונה בצה"ל "סופר-יסעור". מסוק זה מועמד להחליף את מסוקי היסעור הוותיקים שפועלים בחיל האוויר זה כ-50 שנה.
בסרטון שהציגו בכירים בלוקהיד מרטין נראה הסופר-יסעור בטיסת ניסוי שנערכה לו בחום הכבד של מדבריות יומה שבאריזונה בחודש ספטמבר האחרון: המערכות הדיגיטליות והאלחוטיות אפשרו לשני טייסיו להמריא ולנחות בתוך ענן ענק של אבק וחול בקלות, בבטחה ובאופן אוטומטי, תוך זיהוי המרחב באמצעות רדאר שמבחין בעצמים שבסביבה גם מבעד למסך החול.
לפני כשבועיים התרשם מהסופר-יסעור ראש להק המסוקים בעצמו, תת-אלוף נעם ריף, לאחר שקודמו בתפקיד אף הטיס אותו בזמן ביקור במתקני החברה בארה"ב. תא"ל ריף עסק, בין היתר, בסוגיות מערכות ההגנה של המסוק מפני ירי נ"מ.
בצה"ל יכריעו בקרוב מי יחליף את היסעור: הסופר-יסעור החדש של לוקהיד מרטין, שנחשב כיום לטוב בעולם מבחינת יכולת הנשיאה של משקלים לטווחים רחוקים - פי 2 מהיסעור ובמהירות של 340 קמ"ש - או הצ'ינוק הוותיק של המתחרה בואינג, בעל שני הפרופלורים, שגרסתו החדשה הוכחה כבר מבצעית ומחירו נמוך מזה של הסופר-יסעור.
ייתכן שהבחירה של צה"ל למימוש נדבך מרכזי בהסכם הסיוע החדש מהממשל האמריקני תהיה מפוצלת: תמהיל של כמה מסוקי סופר-יסעור או צ'ינוק לצד שניים או ארבעה מסוקי V22 של בואינג, שממריאים ונוחתים כמסוק כמעט בכל תא שטח אך טסים כמטוס, ויעילים בכך למשימות מיוחדות הרחק מגבולות ישראל.
כך או כך, רשימת הנשקים והכלים שישראל תרכוש מארה"ב בדולר הסיוע תושפע מגישתו של הרמטכ"ל החדש, רא"ל אביב כוכבי, לטובת כוחות היבשה – ומספרם ואיכותם של מסוקי הסער החדשים, שיופעלו על ידי חיל האוויר אבל ישרתו את הכוחות הקרקעיים, יושפעו בהתאם.
מחיר הסופר-יסעור נחשב כיום לגבוה מאוד, סביב 90 מיליון דולר למסוק, בעיקר מפני שקווי הייצור שלו קטנים. הוא נמכר עד כה רק ב-12 יחידות למארינס האמריקניים, אך עסקת ענק עם הצבא האמריקני, שתכלול בהמשך כ-200 מסוקים, תפחית את מחירו. בימים האחרונים אף הגיש הצבא הגרמני מסמך אפיונים ללוקהיד מרטין, כחלק מבחינת רכישה של המסוק. אם הגרמנים ירכשו את הסופר-יסעור, מחירו יירד אף יותר, דבר שיקל על ההחלטה הישראלית לרכוש אותו.
"כלקח מטעויות העבר, בפיתוח המסוק השתתפו גם צוותי תחזוקה מהמארינס, כדי שתחזוקתו תהיה קלה וזולה יותר", אמרה לכתבים בת' פרסלה, המכהנת כמנהלת המכירות הבינלאומיות בסיקורסקי, חברת הבת של לוקהיד המייצרת עבורה את הסופר-יסעור. "הגענו השנה בניסויים האחרונים למסוק לשיאים חדשים, כולל של הובלת רכבים מבצעיים לטווחים רחוקים. סגרנו 61 סוגיות פיתוח מתוך כ-100 שהיו פתוחות, למשל בנושא שלושת מנועי המסוק. אם ישראל תחתום על הסכם לרכישת המסוק, הוא יגיע לארץ באמצע העשור הבא, בזמן שתוכנית המסוק תהיה באמצע שלה מבחינתנו, כך שהמחיר יהיה בהתאם".
בנוגע לפער של שנתיים-שלוש שצפוי להיווצר מסיום חייהם של היסעורים הוותיקים בשלוש השנים הקרובות להגעת הסופר-יסעורים, התייחסה פרסלה לתקופת הנטו של ייצור כל מסוק: 36 חודשים, לא כולל תהליך המבצוע בישראל והתקנת המערכות הישראליות עליו.
"המסוק ימשיך לטוס באופן מלא במשימה שלו, עד הסוף, גם אם יאבד מנוע ויופעל עם שני מנועיו הנוספים, מבלי לבצע נחיתת חירום באמצע", הסביר טייס הניסוי בפרויקט המסוק של סיקורסקי, רוב פופלאיקיס. "בניסוי באריזונה הטייסים היו רגועים ושקטים, ובמוד אוטומטי הם יכולים גם לשתות קפה במהלך הטיסה". לפי נתונים מעודכנים של סיקורסקי, המסוק החדש יכול לשאת מטען של 2.2 טון, כמו ג'יפ משוריין, בטיסה בטמפרטורה של 33 מעלות ולטווח של 203 קילומטרים.