שתף קטע נבחר

ממשלה בלי ליברמן: נתניהו יפעל להקמת קואליציית 60

ראשי הסיעות הממליצות נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - על רקע המשבר בינו לבין ליברמן. בתום הפגישה הודיעו כי החליטו להקים "ממשלת ימין ללא דיחוי". ישראל ביתנו: "ממשלת 60 זו ממשלה של מדינת הלכה ולכן נצביע נגדה בכנסת"

 

ישיבת ממשלה (צילום: EPA)
ראש הממשלה בנימין נתניהו(צילום: EPA)

 

לאחר הפגישה הלילית בין ראש הממשלה לראשי מפלגות הקואליציה, החליט נתניהו להקים ממשלת 60 ח"כים, למרות שבפועל אין רוב לממשלה כזו בכנסת. בהודעה מטעם הליכוד לאחר הפגישה נמסר כי "ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי יש להקים ללא דיחוי ממשלת ימין שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל.

 

משא ומתן קואליצוני בחירות 2019 יעקב ליצמן (צילום: אלכס קולומויסקי)
יעקב ליצמן(צילום: אלכס קולומויסקי)

משא ומתן קואליצוני בחירות  2019 בצלאל סמוטריץ (צילום: אלכס קולומויסקי)
בצלאל סמוטריץ'(צילום: אלכס קולומויסקי)

משא ומתן קואליצוני בחירות  2019 רפי פרץ (צילום: אלכס קולומויסקי)
רפי פרץ(צילום: אלכס קולומויסקי)

משא ומתן קואליצוני בחירות  2019 משה גפני (צילום: אלכס קולומויסקי)
משה גפני(צילום: אלכס קולומויסקי)

משא ומתן קואליצוני בחירות  2019 משה כחלון (צילום: אלכס קולומויסקי)
משה כחלון(צילום: אלכס קולומויסקי)

"ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי המועמד לראשות הממשלה הוא יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, כפי שהתחייבו לבוחריהם במערכת הבחירות וכפי שהמליצו על כך לנשיא, וכי המלצתם לא תשתנה בעד אף מועמד אחר. ראשי הסיעות קוראים ליו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, לעמוד בהתחייבותו לבוחריו ולהצטרף לממשלת הימין ללא דיחוי - ולא לתת את ידו להקמת ממשלת שמאל".

 

אביגדור ליברמן ראיון אולפן ynet (צילום: אבי מועלם)
אביגדור ליברמן(צילום: אבי מועלם)

בישראל ביתנו הגיבו להודעה ואמרו: "מיד לאחר הבחירות מפלגת 'ישראל ביתנו' המליצה לנשיא ריבלין על בנימין נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה. כל מה שצריך על מנת להקים ממשלת ימין הוא לדרוש מהמפלגות החרדיות להסיר את ההתנגדות לחוק הגיוס כפי שהוסכם עליו בכנסת הקודמת וכפי שחוקק בקריאה ראשונה בתמיכת הליכוד ויתר מרכיבי הקואליציה.

 

"ברגע שהמפלגות החרדיות יסירו את התנגדותן לחוק הנ"ל, בניגוד לסיכומים הקודמים, תקום ממשלה חדשה. ממשלת 60 אינה ממשלת ימין, אלא ממשלה חרדית שבמקום לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית תהפוך אותה למדינת הלכה. לכן, נתנגד בתוקף לממשלת 60".

 

גורמים בליכוד אמרו קודם לכן כי "המו"מ הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו התפוצץ, ולכן לא ניתן להמשיך במו"מ עם שאר המפלגות". לדבריהם, המשבר סביב חוק הגיוס הוא "רק תירוץ" לעובדה שליברמן כלל לא רוצה להצטרף לממשלתו החמישית של נתניהו. נתניהו עצמו אמר בשיחות סגורות: "שוקל להכריז על בחירות חוזרות בגלל ליברמן".

  

למרות הפגישה הלילית הארוכה שהתקיימה שלשום בין השניים, בה סוכם ככל הנראה כי ליברמן יכהן כשר הביטחון הבא, חוק הגיוס הוביל היום את השיחות למשבר חמור. "אי אפשר לצרף לממשלה את מי שלא רוצה להיכנס", אמר בכיר במפלגה. "ליברמן פשוט לא רוצה להיכנס אליה, אז הוא משתמש בחוק הגיוס כתירוץ". בליכוד מאיימים כי אם ליברמן ימשיך להקשיח עמדות - נתניהו לא יהסס להכריז על בחירות חוזרות.

  

בהודעת הליכוד נמסר כי: "ליברמן התחייב לקהל בוחריו שהוא יתמוך בהקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו. כעת הוא משתמש בכל מיני תירוצים כדי למנוע את הקמתה של ממשלה זו, מה שעלול להביא להקמת ממשלת שמאל".

 

בישראל ביתנו אמרו כי "חוק הגיוס הוגש על ידי שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, הרבה לפני פיזור הכנסת ה-20 וההליכה לבחירות. חוק הגיוס היה נושא מרכזי בסדר היום של המפלגה, במהלך הבחירות ולאחריהן. במו"מ הקואליציוני הבהרנו פעם אחר פעם שבנושא זה לא יהיו ויתורים, ולידיעת כל המשמיצים - נושא זה ישאר מרכזי מבחינתנו גם בעתיד הנראה לעין, עד להשלמת החקיקה בקריאה שניה ושלישית".

 

 

 

הזיגזג של פולקמן

בתוך כך, יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן היה מעדיף לוותר על השיח אתמול עם מפגינים ממפלגת כחול לבן מול ביתו, לאחר שנתפס בשלל אמירות מביכות ומוזרות על דברים שאמר בעבר ועל מקומה של מפלגת כולנו כיום. לדבריו, הוא תמך בקדנציה הקודמת בפסקת ההתגברות למרות אמירות נחרצות שלו בעבר נגד יוזמת חקיקה כזו. הוא גם סיפר כי שינה את דעתו בנוגע לישיבה בממשלת נתניהו תחת כתב אישום: "שיניתי את דעתי והיום אני שוקל לשבת עם נתניהו תחת כתב אישום". לבסוף נתן גילוי על מפלגתו - ואמר: "אנחנו לא רלוונטיים".

 

כמה מפגינים של כחול לבן הגיעו לביתו של ח"כ פולקמן כדי להפגין בעקבות גל החקיקה נגד מערכת המשפט תחת הכותרת "חומת מגן לדמוקרטיה". המפגינים דרשו מח"כ פולקמן כי יעמוד מאחורי דברים שאמר בקדנציה הקודמת נגד יוזמת חוק פסקת ההתגברות וכי לא יישב בממשלת נתניהו אם יוגש נגדו כתב אישום. ח"כ פולקמן, הנחשב לסמן מתון ומרכזי בקואליציה ואשר הוביל את סיסמת הבחירות של מפלגתו "ימין שפוי", הפתיע את המפגינים עם שיח מבולבל כאשר חזר בו באופן דרמטי, כאמור, מדברים שאמר כשהזכיר לו אחד המפגינים כי התנגד בחריפות לפסקת ההתגברות - השיב להם פולקמן: "אני חד משמעית בעד פסקת ההתגברות, אבל באיזונים. נדון על המספרים".

 

כששאלו מפגיני כחול לבן את פולקמן מדוע הוביל קמפיין שכותרתו "ימין שפוי", הוא האשים דווקא אותם במצב ואמר: "הראינו בעבר מה זה ימין אחראי. עכשיו יש ארבעה מנדטים ולכן איננו רלוונטיים יותר. אתם במקום הלא נכון, בגלל הפעילות הפוליטית שלכם אני לא רלוונטי".

 

מספר 2 בכחול לבן ח"כ יאיר לפיד תקף את פולקמן ואמר: "מול מפגיני כחול לבן הודה רועי פולקמן שהוא משנה דעתו בגלל הלחץ ושוקל לשבת עם נתניהו גם אחרי הגשת כתבי אישום. בשביל זה הלכת לפוליטיקה פולקמן? בשביל לעבוד אצל מושחתים?".

 

בעקבות הסערה הפוליטית שעורר, פרסם ח"כ רועי פולקמן סרטון תגובה, שבו אמר: "לא אני ולא כולנו צריכים לקבל הטפות מוסר מאף אחד. במשך ארבע שנים אנחנו הוכחנו פעם אחר פעם איך מנענו חוקים פרסונליים, איך עמדנו לצד שומרי הסף ואיך מנענו התקפות על שלטון החוק. אבל היו תוצאות לבחירות ואנחנו חייבים לקבל אותן. הלוואי והיה לי את הכוח הפוליטי לממש את כל העקרונות שאני מאמין בהם. אבל זה לא המצב. הזהרתי בבחירות שאם לא יהיה לנו מספיק כוח אז מפלגות אחרות יובילו אותנו למקומות קיצוניים וזה בדיוק מה שקורה עכשיו".


פורסם לראשונה 23/05/2019 22:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיל סלמן
בנימין נתניהו
צילום: אמיל סלמן
מומלצים