שתף קטע נבחר

נרצחה בחווה: קרב קרקעות ומכות פטיש

דרום אפריקה: אנט קנילי, פעילה למען זכויות החקלאים הלבנים, נמצאה בשלולית דם. ברקע: ריבוי מעשי הרצח נגד חקלאים מהמיעוט הלבן, ותוכנית מפלגת השלטון לשנות את החוקה כדי להעביר קרקעות מלבנים לשחורים

המשטרה בדרום אפריקה חוקרת מה הרקע לרציחתה השבוע של אנט קנילי, אישה בת 51 ופעילה בולטת למען זכויות החקלאים הלבנים, שנמצאה מוטלת בשלולית דם בחווה שלה כשעל גופה סימני אלימות קשים. לידה נמצאו פטיש ומוט ברזל שבהם הוכתה למוות. חשוד בן 40 נעצר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

דרום אפריקה רצח חווה אנט קנילי קרקעות ()
אנט קנילי. הפשע בחוות מעורר מתיחות בין-גזעית

קנילי הייתה חברה במפלגת האופוזיציה "הברית הדמוקרטית" ופעילה בקהילה האפריקנרית – קהילת הלבנים דוברי האפריקנס, שפה שהתפתחה מדיאלקט הולנדי. הרצח שלה מצטרף לשורה ארוכה של מעשי רצח נגד חקלאים בדרום אפריקה, רובם לבנים.

 

לפי נתונים שאסף ארגון חקלאים מקומי, ב-2017 לבדה אירעו במדינה 84 מעשי רצח בחוות – וב-59 מהם היו הנרצחים לבנים. לצד זה מדוּוחים מעשי רצח גם נגד שחורים, ורק לפני חודשיים הורשעו שני חקלאים ברצח ילד שחור שאותו האשימו בגניבת חמניות בשווי 20 שקל. מעשי הפשע בחוות בדרום אפריקה עוררו בשנים האחרונות מתיחות בין-גזעית גדולה.

 

הרצח של קנילי מעורר עניין מיוחד בגלל הדיון הציבורי שמתנהל בדרום אפריקה בנוגע לבעלות על קרקעות. ממשלת דרום אפריקה בראשות מפלגת "הקונגרס הלאומי האפריקני" של הנשיא סיריל רמפוסה מקדמת בחודשים האחרונים שינויים בחוקה שיאפשרו לה להחרים חוות מחקלאים מבלי לשלם להם שום פיצוי – וזאת כדי לתקן את "חוסר האיזון ההיסטורי" שגרמו האפרטהייד והקולוניאליזם בשנים עברו. באותן שנים נושלו מאדמותיהם מיליונים מבני הרוב השחור שחי בדרום אפריקה – והשטחים הועברו לידי לבנים. קנילי הרבתה לשתף בעמוד הפייסבוק של קישורים לתכנים פוליטיים, בהם גם כאלה העוסקים בתוכנית הקרקעות שמקדמת הממשלה.

נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוסה השבעה (צילום: רויטרס)
הנשיא רמפוסה. לתקן את "חוסר האיזון ההיסטורי"(צילום: רויטרס)

80% מתוך 54 מיליון תושבי דרום אפריקה הם שחורים, אבל גם היום, 25 שנה אחרי נפילת משטר האפרטהייד, רוב הנכסים נמצאים עדיין בידי הלבנים, ששיעורם באוכלוסייה הוא 8% בלבד. מאז סיום שלטונו של המיעוט הלבן ב-1994 דבקה מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני בתוכנית שבמסגרתה הממשלה קונה מִלבנים חוות ומעבירה את הבעלות עליהן לשחורים, אולם ההתקדמות בדרך זו הייתה איטית מאוד.

 

הנשיא רמפוסה, שהחליף אשתקד את ג'ייקוב זומה אחרי שזה הסתבך בשחיתות, הפך את החלוקה מחדש של קרקעות לאחת מתוכניות הדגל של מדיניותו, במסגרת ניסיונו לאחד את מפלגתו. בבחירות שנערכו בתחילת החודש השיגה מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני רק 57.5% מהקולות – ירידה מ-62% ב-2014 – על רקע האבטלה שהגיעה לשיא וגילויים על שחיתות ממשלתית.

 

ממש היום נערך טקס ההשבעה של רמפוסה בן ה-66 באצטדיון ראגבי בבירה פרטוריה, ולעיני 32 אלף צופים הוא הבטיח שדרום אפריקה נכנסת ל"עידן חדש של תקווה והתחדשות".

 

מפלגת "הברית הדמוקרטית" מהאופוזיציה פרסמה הודעה שבה דרשה למצות את הדין עם האחראים לרצח קנילי, וגם מפלגת השלטון של רמפוסה פרסמה גינוי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים