שתף קטע נבחר

העולם כולו נגדנו: ספרד מוטרדת מהתדמית שלה

מה יכול להיות רע בארץ שיש לה את ברצלונה, מדריד ומסי? מחקרים מראים שהמרד בקטלוניה והעבר הקולוניאלי פוגעים במוניטין הספרדי בעיני העולם, ועכשיו הממשלה יוצאת למלחמה על דעת הקהל

ספרד מנהלת בימים אלה מאבק במסגרת ניסיונה לשפר את התדמית הבינלאומית שלה, שנפגעה בעקבות הביקורת על עברה הקולוניאליסטי ועל האופן שבו טיפלה במשבר הכרזת העצמאות של חבל קטלוניה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

גינויים בגרמניה וצרפת. מפגינים בברצלונה למען עצמאות קטלוניה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
גינויים בגרמניה וצרפת. מפגינים בברצלונה למען עצמאות קטלוניה(צילום: רויטרס)

מחקר שערך מכון "אלקנו רויאל" במדריד מלמד שהמוניטין של ספרד נפגע בגרמניה, איטליה וצרפת אחרי שקטלוניה התעקשה לקיים באוקטובר 2017 משאל עם על עצמאותה בקרב תושבי החבל, משאל שהוביל למבצע משטרתי נגד הפוליטיקאים שהנהיגו אותו אז. אחרי אותו משאל הכריזה קטלוניה על עצמאות – אך דרכה לשם נחסמה בכוח על-ידי הממשלה המרכזית במדריד.

ספרדיות הלכו לקלפי לפני שזה הותר בצרפת. "תסתכלו במדדים" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ספרדיות הלכו לקלפי לפני שזה הותר בצרפת. "תסתכלו במדדים"(צילום: רויטרס)

בדלנים בחבל טוענים שתגובתה של מדריד להכרזת העצמאות של הפרלמנט בקטלוניה הייתה דומה לדיכוי הנוקשה שהונהג בימי הדיקטטורה של פרנסיסקו פרנקו, שהסתיימה עם מותו ב-1975. למנהיגים הקטלנים שהובילו את יוזמת העצמאות ויושבים כעת בכלא בעוד משפטם מתנהל הם קוראים "אסירים פוליטיים".

 

באוקטובר האחרון הקימה ממשלת ספרד סוכנות חדשה לענייני דיפלומטיה, "אספניה גלובל" שמה, ותפקידה הוא לנהל את מאבקה של מדריד במה שהיא מציגה כשנים של הפצת מידע כוזב על-ידי תנועה בדלנית מיומנת שעיוותה את האופן שבו העולם תופש את ספרד. "למרבה הצער, עד עתה לא הציגה ספרד נרטיב חלופי", הסביר ביום שישי שר החוץ הספרדי ג'וזפ בורל. "אנחנו צריכים להקדיש הרבה יותר אנרגיה, זמן ומשאבים להגנה על שמה של ספרד כדמוקרטיה מערבית".

נשיא קטלוניה המודח פוג'דמון. "העצורים הם אסירים פוליטיים" (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא קטלוניה המודח פוג'דמון. "העצורים הם אסירים פוליטיים"(צילום: AP)

לסוכנות החדשה יש תקציב של מיליון אירו, ובראשה עומדת אירנה לוסאנו, שהיא עיתונאית, פובליציסטית וחברת פרלמנט לשעבר ומקורבת לראש הממשלה פדרו סנצ'ס. לדברי לוסאנו, מטרת הסוכנות היא "להגן על המוניטין הדמוקרטי של ספרד".

 

לאחרונה נאלצה לוסאנו להתמודד עם ביקורת על הכיבוש הספרדי באמריקה הלטינית אחרי שנשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור דרש בחודש מרץ ממדריד להתנצל על מעשיה נגד הילידים במקסיקו. דרישתו של אוברדור באה אחרי שבנובמבר הסירה מועצת העיר לוס אנג'לס פסל של מגלה הארצות כריסטופר קולומבוס בעקבות הטענה שהוא מייצג "עבר אלים מאוד".

בחירות מקסיקו מכסיקו נאום ניצחון אנדרס מנואל לופס אוברדור (צילום: רויטרס)
נשיא מקסיקו אוברדור. דרש התנצלות(צילום: רויטרס)

 

"זו ספרד האמיתית"

מבחינת מדריד, הביקורת הזו היא התגלמות מודרנית של "האגדה השחורה" על עברה של ספרד – אגדה-לכאורה שבה מואשמים הספרדים באכזריות ובחוסר סובלנות, ושיריביה של ספרד, בעיקר האימפריה הבריטית, החלו לקדם במאה ה-16. כדי להדוף את הביקורת הזו מזכירה למשל לוסאנו שחוקת ספרד מ-1812 הייתה אחת הליברליות ביותר בזמנה ושנשים קיבלו בספרד את זכות ההצבעה כבר ב-1933, 12 שנה לפני צרפת השכנה.

 

"אם מביטים בנתונים המוצגים במדדים שמפרסמים ארגונים בינלאומיים עצמאיים רואים שספרד היא אחת הדמוקרטיות המתקדמות בעולם", אומרת לוסאנו. מדד הדמוקרטיה לשנת 2018, שפורסם על ידי ה"אקונומיסט", כולל את ספרד ברשימת 20 המדינות שהן "דמוקרטיות מלאות", לפני ארה"ב, צרפת ואיטליה. דו"חות מהסוג הזה נאספים ומפורסמים באתר בשם ThisIsTheRealSpain ("זו ספרד האמיתית") המופעל על-ידי סוכנות "אספניה גלובל". כחלק מההגנה הזו על תדמיתה של ספרד הוקצה אדם אחד בכל שגרירות או קונסוליה ספרדית – כ-200 בני אדם בסך הכול – לפקח על התדמית של ספרד בחו"ל.

ספרד פדרו סנצ'ס פדרו סנצ'ז ראש ממשלה (צילום: EPA)
רה"מ סנצ'ס. יש עוד הרבה עבודה(צילום: EPA)

ובכל זאת, יש סימנים לכך שהביקורת שמותחים על ספרד הבדלנים בקטלוניה ממשיכה לפגוע בדעת הקהל העולמית על הספרדים. במרץ השנה חתמו 41 סנאטורים צרפתים, מכל רחבי הקשת הפוליטית, על הצהרה שבה גינו את ה"דיכוי" – כדבריהם – נגד פוליטיקאים קטלנים. לטענתם, הפוליטיקאים האלה "נשלחו לכלא או אולצו לצאת לגלות בשל דעותיהם".

 

מפלגת השמאל הגרמנית "די לינקה" הגישה בתחילת השנה הצעה לגנות בפרלמנט את העמדתם לדין של מנהיגים מקטלוניה. "יש מדינות, למשל בלגיה, שבהן אנשים חושבים שרוב הקטלנים תומכים בעצמאות", אומרת לוסאנו, בעוד לטענתה מפלגות בדלניות בקטלוניה מעולם לא השיגו יותר מ-50% מהקולות. "יש לנו עדיין הרבה עבודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מפגינים עם דגל קטלוניה בברצלונה
צילום: רויטרס
מומלצים