שתף קטע נבחר

בחירות באירופה: המרכז נחלש, לה פן מנצחת את מקרון

הבחירות לפרלמנט האירופי: לפי המדגמים סיעות המרכז נחלשות משמעותית, ומאבדות קולות לליברלים ולירוקים. ניצחון סמלי חשוב ללה פן על מקרון בצרפת, אכזבה למרקל. הימין הקיצוני צפוי להתחזק: סלביני ניצח באיטליה, מפלגת הברקזיט מובילה בבריטניה

 

 

באירופה החלו מאמש (יום א') לספור את הקולות בבחירות לפרלמנט האירופי, שבהן בוחרות 28 המדינות החברות ביבשת 751 חברי פרלמנט. אחוז ההצבעה בבחירות עומד על 51% - הגבוה מאז הבחירות הראשונות ב-1979, אז יצאו 62% מהמצביעים לקלפיות, כשבאיחוד היו רק תשע מדינות.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

הבחירות לפרלמנט האירופי מעידות פעמים רבות על הלך הרוח ביבשת, והפעם הן התקיימו על רקע התחזקות הימין הקיצוני והפופוליזם באירופה. ההערכה של הפרשנים הייתה שהמפלגות הלאומניות יתחזקו על חשבון מפלגות המרכז הפרו-אירופיות. לפי המדגמים גוש המרכז אמנם נחלש, אך הקולות עברו לליברלים ולירוקים.

מרין לה פן ניצחון בחירות ל פרלמנט ה אירופי צרפת  (צילום: AFP)
מרין לה פן, הלילה בפריז(צילום: AFP)
 

בקרב בין הלאומנים לפרו-אירופים ביבשת מסתמן כרגע ניצחון סמלי חשוב בצרפת. לפי המדגמים מרין לה פן, מנהיגת האיחוד הלאומי, מקבלת 24% מהקולות, לעומת 22% למפלגת המרכז של הנשיא עמנואל מקרון. מדובר בהפסד בפער קטן, אך למרות זאת הוא צריך להדאיג את הנשיא הפרו-אירופי של צרפת.

 

גם בבריטניה המרכז ספג מפלה. עם סגירת הקלפיות חזו ה-BBC כי מפלגת הברקזיט בראשות נייג'ל פרג', התומכת בעזיבת האיחוד האירופי, זכתה במרב הקולות והקדימה את הליברל-דמוקרטים התומכים בהישארות באיחוד ואת המפלגה השמרנית השלטת. השמרנים, שמנהיגתם תרזה מיי הודיעה על התפטרותה בסוף השבוע, קיבלו לפי תחזית זו בין 10 ל-12 אחוזים בלבד מהקולות, לעומת 24% בבחירות הקודמות.

 

שתי הסיעות הגדולות בפרלמנט האירופי, מפלגת העם האירופית (EPP) והברית הסוציאל דמוקרטית (S&D), סופגות מכה בבחירות האלה ומאבדות לפי המדגמים 44 מושבים כל אחת. מפלגת העם האירופית מקבלת במדגמים 177 מושבים, והסוציאל דמוקרטים 147 חברים. בניגוד לשתי הסיעות הגדולות מהמרכז סיעה שצפויה להתחזק משמעותית היא הסיעה הליברל דמוקרטית (ALDE) – שתתחזק ב-34 מושבים ותגיע ל-101 מושבים.

אנגלה מרקל עמנואל מקרון טקס ב קומפיין צרפת מאה שנה לתום מלחמת העולם הראשונה (צילום: AFP)
מקרון ומרקל. אכזבה בבחירות לפרלמנט האירופי(צילום: AFP)
 

המפלגות הירוקות באירופה זכו בהישג נאה. הירוקים צפויים לקבל בבחירות הלילה 71 מושבים בפרלמנט האירופי, לעומת 52 לפני ארבע שנים. ההישג נובע בין השאר מהעובדה ששינויי האקלים הפכו במערכת הבחירות הזו לאחד הנושאים המרכזיים. ברחבי אירופה מפגינים פעילים סביבתיים נגד הממשלות, ודורשים מהן להיאבק בהתחממות הגלובלית ולעמוד בהתחייבויות לצמצום פליטת גזי החממה.

 

בגרמניה למשל מגיעים הירוקים למקום השני בבחירות עם 21%, אחרי מפלגת השלטון של מרקל עם 29%. מדובר באכזבה לקנצלרית, שבבחירות הקודמות קיבלה 35% מהקולות. מפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה מגדילה את כוחה ב-3% ומקבלת 10% מהקולות. גרמניה, המדינה הגדולה באירופה, מחלקת 96 מושבים בבחירות. חלוקת המושבים בפרלמנט נעשית בהתאם לגודל המדינה.

הפגנות לקראת הצבעה על הברקזיט בלונדון (צילום: AP)
גם בריטניה הצביעה(צילום: AP)
 

בהמשך הלילה יתברר בכמה מושבים יזכה הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי. לפי רויטרס המדגמים כרגע מנבאים לימין הקיצוני 113 מושבים בפרלמנט הבא, עלייה של 50% לעומת 2014. מתיאו סלביני, סגן ראש ממשלת איטליה וממנהיגי הלאומנים באירופה, אמר שהוא "מרגיש את השינוי באוויר" ושניצחון של מפלגתו, "הליגה", "ישנה הכול באירופה". לפי המדגמים הראשוניים סלביני אכן מנצח, ו"הליגה" שלו מקבלת בין 26 ל-31 אחוזים מהקולות באיטליה.

 

יותר מ-400 מיליון בעלי זכות בחירה יכלו להצביע בבחירות לפרלמנט האירופי - כולל קרוב ל-50 מיליון אזרחי בריטניה, שהייתה אמורה להשלים את פרישתה מהאיחוד עד 29 במרץ האחרון אך לא הצליחה לעשות זאת, ולכן היא משתתפת בבחירות. בהצבעה בבריטניה יש מי שרואים מעין משאל עם חדש על הברקזיט, משאל שתוצאותיו יכולות לעזור לעצור את הפרישה הבריטית מהאיחוד האירופי – או להאיץ אותה, על רקע חוסר הצלחתה של לונדון לגבש הסכם פרישה מסודרת עם בריסל שיהיה מקובל על הפרלמנט הבריטי.


פורסם לראשונה 26/05/2019 23:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מרין לה פן הלילה בפריז
צילום: AFP
מומלצים