להילחם בעזה ולהישאר בבסיס: הסימולטור החדש של צה"ל
יחידה חדשה בצה"ל, שמורכבת מגיימרים שגויסו במיוחד, פיתחה סימולטור אימונים חדש שמדמה את אזור הלחימה בצורה מפורטת. אנימציות מתקדמות, קולות אותנטיים מהשטח ושדרוגים נוספים. המשימה הבאה: אפוד מגן משוכלל שמזהה מגע בסביבת הלוחם, כולל טיפות גשם ורסיסי רימון
להילחם בדאחיה – מבלי לצאת מהמזגן: יחידת "פיוצ'ר לאב", יחידה חדשה באגף התקשוב של צה"ל, פיתחה סביבת אימונים וירטואלית מתקדמת שתחולל מהפכה בעולם הסימולטורים של כוחות היבשה. הפיתוח, שנמצא בשלבים מתקדים ביותר וינוסה בשבועות הקרובים ביחידות הלוחמות, נראה כמשחק מחשב לכל דבר, אך השכבות המיוחדות שנוספו לו מעניקות חוויית אימון חסרת תקדים.
עד כה, הסימולטורים ללוחמים התבססו בעיקר על חדרים גדולים עם מקרנים, שהקרינו למסך את סביבת הלחימה, ובהם הלוחמים ירו לעבר המסך באמצעות כלי נשק שהכילו התקני לייזר. בסימולטור החדש הלוחם מרכיב משקפי מציאות מדומה עם מסכים ברזולוציה גבוהה, ומשתמש באוזניות עם צליל תלת ממדי.
הצורך בסימולטור החדש נובע מכך שעבר זמן רב מאז שצה"ל ערך תמרון קרקעי בשטח אויב, דבר שהוביל לכך שדור שלם של לוחמים ומפקדים לא מכיר את מה שצפוי להם במצב של מלחמה באחת מהחזיתות העיקריות.
במבצע צוק איתן הלחימה הייתה מוגבלת והתמרון נערך רק בקילומטרים הסמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה. לדרום לבנון, התרחיש העיקרי שצה"ל נערך אליו, לא נכנסו כוחות צה"ל כבר כמעט 13 שנה, מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006.
הגיימרים-חיילים של "פיוצ'ר לאב" פיתחו אנימציות מתקדמות שמדמות בהעתק מלא את הרחוב הלבנוני, או את הקסבה של שכם, שעשויים להמתין ללוחם. האנימציות כוללות גם הקלטות סאונד אותנטיות מהזירות.
לאלה נוספו חישובי תאורה עדכניים בזמן צעידת הלוחם "בשטח" ואומדני מרחק פיזיקאליים מעצמים סמוכים שמקרבים עוד יותר את תחושת הלוחם למציאות, ייתכן שאף יותר מהתרגיל האמיתי שממתין לו יום למחרת, באש חיה, במתקן הלחימה בשטח בנוי או במרחב האימונים הפתוח.
בהתאם לדרישות, הולבשו על הפיתוח גם נשקים של לוחמי צה"ל, שיתופי פעולה עם חיל האוויר, לחימה במנהרות חיזבאללה וחמאס ויכולת להשתמש בסימולטור גם במתווה של כיתה או מחלקת לוחמים יחד עם מפקד הכוח.
בצה"ל מתכננים למעשה להפעיל את פיתוחי ה"פיוצ'ר לאב" כבר בשלב ההכשרות הבסיסי ללוחמים, במהלך הטירונות והאימון המתקדם ולאחר מכן גם להטמיע את השימוש בהם באימונים הגדודיים התקופתיים.
"חווייה ריאליסטית - וזו המטרה"
"הרעיון הוא למלא נישה בצבא ולפתח סימולטורים מתקדמים, ברמה מאוד גבוהה אחרי הבנה שהתקבלה בנושא בצבא לפני כשנה", סיפר ל-ynet ראש מדור אופק רחב באגף התקשוב, רב-סרן מיכאל קלצקי.
אל היחידה החדשה של אגף התקשוב גויסו נערים שנחשבים לגיימרים "מכורים, כאלה שיש להם גם זיקה למדעי המחשב. "כולנו גיימרים, ובין היתר יש לנו ידע טכנולוגי רלוונטי לתחום פיתוח המשחקים", אמר רס"ן קלצקי. "התגובות מאוד חיוביות עד כה, החוויה ריאליסטית, וזו המטרה, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר שמביאות גמישות ומהירות למשתמש. חשוב לנו שהלוחמים והלקוחות המבצעיים יחושו את סביבת הלחימה שלהם ויתאמנו לא רק בצורה פיזית אלא גם באווירה מודרנית וירטואלית, שבה הלוחם מרגיש את האיום".
בשבועות אלה עובדים נציגים מיחידות מובחרות יחד עם אנשי היחידה החדשה על ליטושים אחרונים למה שנראה כעתיד שממתין מעבר לפינה - אפוד מגן אלקטרוני מיוחד, שהלוחמים ילבשו בעת לחימה או יציאה למבצע. האפוד החדש יודע לחוש כל מגע מסביבת הלחימה - החל מטיפות גשם ועד רסיסי רימונים שמתפוצצים בקרבת הלוחם.
אחד החיילים במעבדה הוא סמל-ראשון אראל הרצוג, שהפעיל את התוכנה שהוצגה עבור מבקרים, בהם ילדים ובני נוער, בפסטיבל הגיימרים השנתי שנערך לאחרונה בנמל תל אביב. לדבריו, "אנחנו כבר עובדים על השלב הבא – בניית הסימולטורים האלה בהאנגר גדול, כדי שיהיה בהם שימוש לצוות רחב של לוחמים. כגיימרים אפשר לקחת את התשוקה שיש לנו למשחקי מחשב, לעורר איתה את הדמיון ולתרום דרכה לצה"ל".
על החוויה בפסטיבל ועל עתיד המערכת סיפר: "הילדים התלהבו וקלטו מהר את השימוש בסימולטור הזה. אחרי שהמערכת תהפוך למבצעית, היא תהיה מקפצה לפרויקטים נוספים שנמצאים אצלנו בקנה. זו הדרך לפנות לדור הצעיר של הלוחמים". מפקדו, רב-סרן קלצקי, הדגיש כי כל אחד מחיילי המעבדה נבחר בפינצטה: "לכל אחד מהם יש את הרקע הייחודי שלו".