שתף קטע נבחר

נתניהו לליברמן: שקול שנית, יש 48 שעות למנוע בחירות

רה"מ הודה שלא הצליח לשכנע את ליברמן להימנע מבחירות. "אפשר לפתור הכול בשתי דקות", טען - ועקץ את יו"ר ישראל ביתנו על הבטחתו לחיסול הנייה: "אפשר לעשות הרבה דברים ב-48 שעות". נתניהו התראיין גם בערוץ 9 הרוסי, וחברי הליכוד התבקשו שלא לתקוף את ליברמן עד להודעה חדשה. בכיר בליכוד: "בלי נס פוליטי - נתניהו יודיע שלא הצליח להקים ממשלה"

 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא הערב (שני) ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לשקול שוב את צעדיו לקראת המועד האחרון להרכבת הממשלה. נתניהו הגיע לכנסת במיוחד לאחר שהפגישה בינו לבין ליברמן לא הניבה התקדמות במגעים הקואליציוניים, והטיל עליו את האחריות למשבר.

 

ליברמן: "לא אהיה פרטנר לממשלת הלכה"

גנץ נגד פיזור הכנסת: "ראוי להעביר את המושכות לכחול לבן"

מכסות, פטור מלא ובג"ץ: ההיסטוריה של חוק הגיוס

 

"לפני חודש וחצי העם אמר את דברו. הוא רוצה שתקום ממשלחת ימין בראשותי", אמר נתניהו בפתח דבריו. "בימים האחרונים אני עושה מאמצים אדירים לקיים את רצון העם: להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות. אין שום סיבה בעולם לשתק את המדינה ולבזבז מיליארדים. לצערי, עד לרגע זה לא הצלחתי לשכנע את ליברמן להימנע מבחירות". בכיר בליכוד הודיע זמן קצר לאחר הצהרת ראש הממשלה כי "אם לא יקרה יהיה נס פוליטי של הרגע האחרון - נתניהו יודיע כי לא הצליח להקים ממשלה".

 

  (צילום: יואב דודקביץ', AFP)
נתניהו וליברמן. הערב(צילום: יואב דודקביץ', AFP)
 

"זו פשוט לא הדרך. עדיין נשאר זמן. עוד אפשר להתעשת", אמר נתניהו. ראש הממשלה עקץ את ליברמן שהבטיח לחסל את מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, ואמר: כי "נותרו 48 שעות. אפשר לעשות הרבה דברים ב-48 שעות". 

 

"אין שום סיבה לעשות זאת כשהפתרון מונח לפנינו", הוסיף ראש הממשלה. "הבאתי את הפתרון שלפיו החרדים יגויסו בדיוק לפי הדרישות של צה"ל ותנאי החוק - כולל הסנקציות. יש פתרונות מצוינים, ואם יש רצון ונכונות - אפשר לפתור את הכול תוך שתי דקות. כל מי שמסתכל על המציאות מבין שאנחנו צריכים לגלות אחריות ולהקים ממשלה מיד. כולם מבינים זאת. ישנם אתגרים ביטחוניים שליברמן מכיר היטב, אתגרים כלכליים, אתגרים חברתיים - כמו למשל הפנסיות שאנו רוצים להעביר לטובת ציבור הפנסיונרים - חיזוק ההתיישבות, הביטחון, הברית עם ארה"ב ועוד".

 

"הפכנו למה שפעם הייתה איטליה?", תהה נתניהו, "שאנחנו נמצאים במשבר אלקטורלי קבוע? אנחנו מדינת ישראל, מדינה חזקה ודמוקרטית. קיבלנו הכרעה - נלך ונקים את הממשלה הזאת. אני מצפה שטובת המדינה תגבר על כל שיקול אחר, אני מצפה שטובת המדינה תגבר על כל אינטרס אחר וכך אני נוהג".

 

מיד לאחר ההצהרה נתניהו קיים ריאיון עם ערוץ 9, המיועד לישראלים דוברי רוסית, ואמר: "הגענו להבנות עם כל המפלגות האחרות וכולם מחכים לישראל ביתנו. זו שאלה של התכלית - והתכלית היא גיוס חרדים. גם את החוק אפשר לשנות. על זה ניקח את המדינה לעוד חצי שנה לבחירות? אתם יודעים מה מחכה לנו עם איראן, סוריה, לבנון? מה מחכה לנו בעזה? מה עם כל הפנסיות שאנחנו רוצים לתת?".

 

 

בשעות שנותרו עד למועד האחרון להרכבת הממשלה, חברי הליכוד התבקשו שלא לתקוף את ליברמן עד להודעה חדשה. בליכוד ציינו כי "עדיין מתקיימים מאמצים. עדיין מקווים שליברמן יחזור בו ויקבל את הפתרון שמקיים את גיוס החרדים וימנע את הפלת ממשלת הימין".

 

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) הגיב על הצהרת נתניהו: "הדבר היחיד שמעניין את ביבי זה ביבי. ההחלטות היחידות שהוא מקבל זה כדי לסדר לעצמו כרטיס יציאה מהכלא. בגלל זה עדיין אין ממשלה. אם נלך לבחירות זה בגלל ביבי, ואם תהיה לנו ממשלת מדינת הלכה זה בגלל ביבי. אפשר וצריך ממשלת אחדות ללא נתניהו. זה מה שישראל זקוקה לו".

 

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי, הגיב גם הוא על הדברים: "הדבר החשוב ביותר כרגע הוא שתימנע כנראה ההתנקשות של נתניהו ושלוחיו בשלטון החוק דרך חוקי החסינות-התגברות המתועבים שנועדו למלט אותו מאימת הדין ויזרקו למקום הראוי להם בפח הזבל. בכוונתנו לפעול בנמרצות כדי שטרם ההליכה לבחירות יקבל מועמד אחר את המנדט לנסות ולהרכיב ממשלה".

 

הכנסת אישרה בטרומית את הצעת החוק לפיזורה

מוקדם יותר אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזורה: 63 הצביעו בעד, 43 התנגדו ושישה נמנעו. כדי שההצעה תעבור דרושות עוד שלוש קריאות. הוועדה המסדרת הצביעה בעד הקמת ועדה מיוחדת שתדון בהעלאת ההצעה לקריאה ראשונה - ומליאת הכנסת העבירה את ההצעה.

 

מיקי זוהר נכנסת ללשכתו של נתניהו (צילום: יואב דודקביץ')
מיקי זוהר בכניסה ללשכת נתניהו(צילום: יואב דודקביץ')

 

 

קודם לכן פנה יוזם הצעת החוק, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) ליו"ר ישראל ביתנו - שמתבצר לפי שעה בעמדתו בנוגע לחוק הגיוס - ואמר: "על מה המלחמה? אנחנו יודעים לעבוד יחד. למה צריך את החוק הזה?". הוא פנה גם ליו"ר כחול לבן בני גנץ: "אל תשלה את חבריך שיש לך יכולת להרכיב ממשלה בלי הסיעות הערביות. לך תדע מה האכזבה הזו תעשה להם. עוד אמר: "כולנו תקווה שליברמן יגיע להבנות עם המפלגות החרדיות ונוכל סוף-סוף להקים את הממשלה הזו".

 

במהלך הדיון בוועדה המסדרת טרם ההצבעה במליאה, אמר ח"כ זוהר לנוכחים: "אם הייתם אומרים לי שנהיה בסיטואציה המוזרה הזו - הייתי אומר לכם שהשתגעתם ושולח אתכם להתאשפז באחד המוסדות במדינת ישראל. מבחינתנו, זה לא אירוע שאנחנו מעוניינים בו, אלא נקלענו אליו על לא עוול בכפינו. עשינו ואנחנו עדיין עושים כל שביכולתנו כדי להקים את הממשלה".

  

ח"כ זוהר פרסם מוקדם יותר את חתימות ראשי הסיעות בחשבון הטוויטר שלו ופנה ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שעמד היום על סירובו להצטרף לממשלה: "ראשי הסיעות חתמו על הסכמה לתמיכה בחוק פיזור בהתאם לבקשתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. עדיין לא מאוחר: ליברמן, תתעורר!".

 

לפי תקנון הכנסת, ניתן לקיים דיון מוקדם בהצעת חוק לפני שעברו 45 ימים מיום הנחתה על שולחן הכנסת, רק במידה שוועדת הכנסת החליטה על קיצור התקופה, אם השתכנעה כי להצעת החוק יש חשיבות או דחיפות.

 

לכן, כדי לאפשר את ההצבעות, נערך הדיון בוועדה המסדרת של הכנסת על מנת לבקש פטור מחובת ההמתנה הדרושה מרגע הנחת ההצעה ועד ההצבעה עליה. אחרי שהוועדה תאשר זאת, הצעת החוק תעבור למליאה להצבעה בקריאה טרומית. לאחר מכן תחזור לדיון בוועדה ואז שוב חזרה למליאה והצבעה בקריאה ראשונה.

 

אינפו גרפיקה ממשלה בחירות חדשות נתניהו תרחישים תרחישי  בחירות 2019 ()

זוהר ציין בדבריו כי היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי בשל העובדה שמדובר בממשלת מעבר שלא קיבלה את אמון הכנסת - אין היתכנות כי היא תביא הצעת חוק ממשלתית לפיזורה. "לכן העליתי את הצעת החוק כפרטית", אמר. יועמ"ש הכנסת עו"ד איל ינון הדגיש כי מדובר בהליך לא-שגרתי - והוסיף: "אנו סבורים שממשלת מעבר אינה יכולה להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לפיזור הכנסת ועל כן יו"ר הוועדה הניח את הצעת החוק כהצעת חוק פרטית".

 

טופס ההסכמה על פיזור הכנסת ()
טופס ההסכמה על פיזור הכנסת

דיון הועדה המסדרת לקראת חוק פיזור הכנסת (צילום: עמית שאבי)
ח"כ זוהר בוועדה המסדרת(צילום: עמית שאבי)

בתגובה על הדברים, הטיח ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) בזוהר: "שחררו אותנו מהקרב החסינות הזה - ונבוא לקואליציה בלי שום בעיה. תהיה ממשלת אחדות תוך 24 שעות". האוזר תקף בחריפות את ההצעה וטען כי היא נועדה למלט את ראש הממשלה מאימת הדין. "זה קרב מאסף לחסינות של ראש הממשלה שיעלה לציבור חמישה מיליארד שקלים".

 

ליברמן: "לא אהיה פרטנר לממשלת הלכה"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בצהריים כי הוא תומך בהקדמת הבחירות, והוסיף כי המשא ומתן הקואליציוני מסתמן כ"בזבוז זמן". הוא הפנה אצבע מאשימה לליכוד על ניהול המשא ומתן להרכבת ממשלה: "כישלון מחפיר שלא היה מקום המדינה". על המחלוקת על חוק הגיוס והקשיים בהרכבת הממשלה אמר: "הדגשנו שאין לנו כוונה לוותר על עקרונות הבסיסיים שלנו. שבליכוד יבינו שמדובר בעמדה עקרונית ולא במשהו אישי. זו לא נקמה".

 

 

ליברמן אמר שהממשלה המתגבשת כרגע היא ממשלת הלכה והכריז כי "לא אהיה פרטנר לממשלת הלכה". ליברמן ציין כי הוא התייצב לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו והמליץ עליו להרכבת הממשלה.

 

עוד אמר כי תמך בביטול המגבלה על מספר השרים וסגני השרים ותמך במועמד הליכוד למבקר המדינה. הוא ציין עוד כי מפלגתו תתמוך בפיזור הכנסת. לדבריו, בחירות חוזרות יהיו זולות מההסכמים הקואליציוניים.

 

בליכוד הגיבו לדברים ואמרו כי "כל הסיעות הממליצות מודיעים שברגע שליברמן יחתום על הסכם קואליציוני, יושלמו ההסכמים הקואליציוניים עם כל יתר המפלגות - על סמך ההבנות שכבר הושגו. אנחנו מזמינים את ליברמן להצטרף עוד היום ולא לתת את ידו להפלת ממשלת ימין".


פורסם לראשונה 27/05/2019 19:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ'
נתניהו
צילום: יואב דודקביץ'
מומלצים