שתף קטע נבחר

הקרן שעמדה במוקד דו"ח קשה של המבקר תפעיל מרכז לנכים

קרן גשר, שלפי דו"ח מבקר המדינה המנכ"ל שלה "עשה בכספי הקרן כרצונו", זכתה במכרז להפעלת מרכז היום לנכים בבאר שבע. בעמותת איל"ן שהפעילה את המרכז במשך 17 שנה התנגדו, ופנו לוועדת המכרזים: "חרדים לגורל המרכז". גשר: "המלצות המבקר יושמו במלואן"

קרן ההקדש גשר, הקרן למפעלי שיקום למוגבלים שמבקר המדינה מצא בה אי-סדרים מהותיים, זכתה במכרז להפעלת מרכז היום לנכים בבאר שבע. איגוד איל"ן, שהפעיל את המרכז במשך 17 שנה, פנה לוועדת המכרזים של משרד הרווחה בטענה כי נפלו פגמים בהחלטת הוועדה. המרכז משמש בית ל-61 בעלי נכות של 100%. 

 

דו"ח מבקר המדינה, שפורסם החודש, גילה בין היתר פגמים במכרז לבחירת המנכ"ל אריק ברמי, לשעבר מנכ"ל הליכוד. לפי הדו"ח, ברמי נבחר כמנכ"ל חרף העובדה שלא עמד בתנאי הסף של השכלה אקדמית בעבודה סוציאלית או בתחום אחר הרלוונטי לעיסוקה של הקרן.

 

ברמי, שמונה ב-2017, קיבל הוצאות אש"ל גלובליות בניגוד לחוזה העסקתו. בנוסף אושר למנכ"ל בונוס בסך ארבע משכורות (כ-129 אלף שקל) על אף  שלא נהוג לשלם בונוסים בשירות המדינה. המבקר חישב כי על ברמי להשיב כ-52 אלף שקל.

אריק ברמי ()
אריק ברמי

הדו"ח אף מצא כשלים במינוי סמנכ"לית הקרן, כשל בהליך מינוי היועצת המשפטית של הקרן ועוד. "בדו"ח מצטיירת תמונה חמורה ומדאיגה, ולפיה מנכ"ל הקרן הנוכחי עושה בכספי הקרן כרצונו, בניגוד לכללי מינהל תקין ותוך חשש חמור לפגיעה בטוהר המידות". יש לציין כי מבקר המדינה הוציא דו"ח חמור על פעילותה של הקרן בשנת 2007, בנוגע לתנאי ההעסקה של המשתקמים במפעלים המוגנים, שלא קיבלו תנאי שכר הולמים וזכויות סוציאליות.

 

מחזור הפעילות של קרן גשר הסתכם בכ-79 מיליון שקל, והיא מעסיקה כ-390 עובדים. "על הקרן לנהוג בקפדנות בכל הנוגע להתנהלותה הכספית, להימנע מבזבזנות ולהבטיח שכספי ההקדש ישמשו בראש ובראשונה למימוש יעדיה", נכתב בדו"ח.

 

"גוף שאינו מתאים לטפל בנכים עם מוגבלויות קשות"

עמותת איל"ן פנתה לוועדת המכרזים בהתנגדות לזכיית קרן גשר: "כל ועדת מכרזים אחרת וכל בעל תפקיד אחר היו חרדים לגורלו של מרכז היום בבאר שבע, ולא היו מפקירים אותו בידי גוף אשר כנגדו הוצאו דו"חות כה חמורים".

 

 

כיסא גלגלים. אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כיסא גלגלים. אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

בועז הרמן, מנכ"ל עמותת איל"ן, אמר כי "מעבר לקופת השרצים התלויה מעל הקדש גשר ומנהליו, הבעיה המהותית היא שהגוף הזה כלל אינו מתאים לטיפול באנשים עם מוגבלויות קשות. תמוה בעינינו כיצד יכולה ועדת המכרזים של הרגולטור להתעלם באופן בוטה מהתנהלותו של גוף כה בעייתי. מדובר בארגון אשר כנגדו נמתחת חדשות לבקרים ביקורת על התנהלות קלוקלת".

 

דובר קרן גשר, יוסי טאטיקה, מסר בתגובה: "גשר רואה בביקורת כלי חשוב ולכן, כבר בשלב קבלת הערות המבקר הוחלט בארגון להתחיל ביישום ההמלצות, ואכן כל הערות מבקר המדינה ייושמו במלואן - לרבות השבת הכספים.

 

"בעקבות הערת המבקר בוצעה בדיקה מקיפה. הבדיקה העלתה כי בתקופת כהונתו של מר ברמי עברה גשר מהפך: ממאזן גירעוני לרווח, בתקופתו נוספו מפעלים ותוכניות חדשות אשר זכו להצלחה רבה והגדילו את מספר מקבלי השירות באופן משמעותי. תוצאות אלה הוצגו למשרד הרווחה אשר קיבל אותן. חבר הנאמנים החליט להמשיך בתנופת העשייה בהובלתו של מר ברמי.

 

"לעניין המכרז: בשנים האחרונות זוכה גשר להכרה לאומית בגין פעילותה. הצלחותיה בתחום מזכות אותה בהרחבת הפעילות, ובעלייה מתמדת במספר מקבלי השירות לרווחתם. מצער כי נעשה ניסיון בידי גורמים בעלי אינטרס לקשור בין דו"ח המבקר, שכאמור תוקן במלואו, לפעילות המקצועית של ההקדש, שכאמור מבוצעת בהצלחה רבה".

 

ממשרד הרווחה, חרף פניות חוזרות ונשנות, לא נמסרה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים