שתף קטע נבחר

ליברמן: "לא אוותר. ההצעה - כמו קוסמטיקה לפוחלצים"

ישראל בדרך לבחירות, בפעם השנייה ב-2019: 50 יום אחרי הניצחון הגדול, הדד-ליין של נתניהו להרכבת ממשלה הוא הלילה בחצות. "לא נצטרף לליכוד", עקץ ליברמן את כחלון - והמשיך להתבצר בעמדתו: "זאת ההצעה, אין אחרת". שאלות ותשובות לקראת היום הדרמטי

 

 

50 יום בדיוק חלפו מאז הבחירות ונאום הניצחון של בנימין נתניהו, והיום (ד') הוא היום ה-42 והאחרון שנותר לו להקים ממשלה. מה שנראה בתחילה כקואליציה שכל שותפותיה ידועות מראש הסתבך מדי יום, והפך בתקופה האחרונה לעימות ישיר בין ראש הממשלה ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן - שלפחות כרגע תוצאתו נראית כבחירות חדשות, בפעם השנייה ב-2019. עדכונים שוטפים לאורך היום ב-ynet.

 

מכסות, פטור מלא ובג"ץ: ההיסטוריה של חוק הגיוס

מורה נבוכים: איך התחיל המשבר ומתי נתייצב שוב בקלפי?

 

בפוסט שפרסם ליברמן לפני חצות, 24 שעות לפני הדד-ליין, כתב: "אפילו אני, שנמצא הרבה שנים בפוליטיקה הישראלית וחשבתי שכבר ראיתי הכל, נדהמתי ביומיים האחרונים מעוצמת הלחצים, הפרנויות והספקולציות שנחשפתי אליהם. אינני איש נוקם ונוטר, לא מנהל ונדטה ולא מחפש להפיל את ראש הממשלה. להפך, עבדתי לא מעט שנים לצדו של מר בנימין נתניהו ועם כל הוויכוחים והמחלוקות שהיו בינינו, אני מכבד ומעריך את האיש. אני גם לא נגד הציבור החרדי. אני בעד מדינת ישראל, אני בעד מדינה יהודית, אבל אני נגד מדינת הלכה".

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן (צילום: AFP)
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן(צילום: AFP)

ליברמן כתב כי הוא "לא מנהל סחר מכר ולא מסע סחיטה. אני מכבד את הכרעת הבוחר, ועם חמישה מנדטים שקיבלנו בבחירות אין לי זכות ואין לי כוונה לדרוש רוטציה בתפקיד ראש הממשלה, לא ממלא מקום ראש הממשלה ואפילו לא סגן ראש הממשלה". הוא עקץ את יו"ר כולנו משה כחלון, שהודיע כי ירוץ עם הליכוד אם יתקיימו בחירות, ואמר: "לישראל ביתנו אין שום כוונה להצטרף לליכוד, לא כחטיבה, לא כבודדים, ולא להיטמע במפלגת השלטון".

 

"יחד עם זאת, אין לנו שום כוונה לוותר על העקרונות ועל ההתחייבויות שלנו בפני בוחרינו", הבהיר ליברמן. "לכן, חוק הגיוס הוא לא קפריזה, לא אגו ולא נקמה, אלא מאבני היסוד של המשנה הסדורה שלנו. ההצעה להעביר את כל נושאי היעדים ופקיעת החוק להחלטת ממשלה זו באמת כמו קוסמטיקה לפוחלצים. זה לא שינוי מינורי, זה שינוי מז'ורי. לכן, אנו דבקים בהצעתנו - חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית בגרסה המקורית, בדיוק כמו בקריאה הראשונה, ושהח"כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. זאת ההצעה ואין בלתה".

 

ליברמן, לפיכך, ממשיך להתבצר בעמדתו ולכן - אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון - היום תעלה להצבעה במליאת הכנסת הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-21. הדיון במליאה ייפתח בשעה 12:00 בצהריים ויחל בנאומים של חברי הכנסת מהאופוזיציה והקואליציה. בהמשך תתקיים הצבעה על ההסתייגויות להצעת החוק, שבהן דנו אתמול בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ מיקי זוהר מהליכוד.

 

 

רק בסמוך לחצות, אז גם ייגמר הזמן שהוקצב לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה, חברי הכנסת יצביעו על ההצעה לפיזור הכנסת ה-21 בקריאות שנייה ושלישית. על פי ההצעה, תאריך הבחירות נכון לעכשיו הוא 17 בספטמבר, אם כי הסיעות החרדיות מתנגדות לו, וייתכן וישתנה היום לפני ההצבעה במליאה. לבקשת ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), הקואליציה תאפשר לאופוזיציה להאריך את הדיון מעבר לחצות לכמה שעות נוספות. בד בבד, תעמוד לרשות האופוזיציה האפשרות לבקש לקצר את הדיון במליאה, וזאת על מנת לסיימו מוקדם יותר.

 

אם בשלב כלשהו יחליט ראש הממשלה שכלו כל הקיצין ושמבחינתו אין עוד אפשרות להרכבת ממשלה, הוא יבקש מנציגיו במליאה - ובראשם ח"כ זוהר - להניע את הדיון אל עבר הצבעה. אם במקרה כזה תסרב האופוזיציה לאשר הצבעה, ותבקש להמשיך בהליך הפיליבסטר, הקואליציה תוכל לכנס את הוועדה המסדרת של הכנסת ולהפעיל הליך ביורוקרטי המכונה "סעיף 98" הקוצב את כמות נאומי ההתנגדויות לחוק ומאפשר להביא את הצעת החוק להצבעה באופן מיידי.

 

מה נתניהו צריך להציג עד חצות?

ראש הממשלה אינו צריך להציג את ההסכמים הקואליציוניים השונים וגם לא את זהותם של השרים ותפקידיהם - אלא רק להודיע לנשיא שעלה בידיו להקים ממשלה. לפחות בינתיים, חוסר ההסכמות עם ליברמן מונע זאת. בתגובה לדיווחים אמש על גיבוש פשרה, אמרו מקורבי יו"ר ישראל ביתנו: "לא מכירים שום הצעות פשרה. הכול משחקים. אנחנו חוזרים להצעה המקורית שלנו - שהחרדים לא ישתתפו בהצבעה על חוק הגיוס".

 

לפני כן אמרו גם בליכוד כי אין התקדמות במגעים עם ליברמן: "לא נקבעה פגישה. ליברמן דוחה כל הצעה ומנסה למשוך זמן". גם בדיון של הוועדה המיוחדת בכנסת נשמעו חילופי האשמות בין אנשי הליכוד לישראל ביתנו. ח"כ עודד פורר אמר בדיון: "זה אכן מקרה מצער ואני מקווה שתתעשתו בליכוד ותצליחו להקים ממשלה. זו המטרה המשותפת של שנינו". ח"כ מיקי זוהר מהליכוד השיב לו: "הכנסת תתפזר אם ליברמן לא יתעשת".

 

 

מיקי זוהר ()
מיקי זוהר מאשים את ליברמן: הכנסת תתפזר אם לא יתעשת

האם יש הסכמים עם יתר השותפות או שיכול להיווצר משבר נוסף?

ביום שני אמרו בליכוד כי "ראשי כל הסיעות הממליצות מודיעים שברגע שליברמן יחתום על הסכם קואליציוני, יושלמו ההסכמים הקואליציוניים עם כל יתר המפלגות - על סמך ההבנות שכבר הושגו. אנחנו מזמינים את ליברמן להצטרף עוד היום ולא לתת את ידו להפלת ממשלת ימין".

 

למרות זאת, טרם ברור אם סיכום של הרגע האחרון עם ליברמן אכן יסיים את הפלונטר. זאת, עקב העובדה שבאיחוד מפלגות הימין דורשים את תיק המשפטים לבצלאל סמוטריץ', ואילו נתניהו מעדיף לשמור את התיק אצל הליכוד, ולמנות לתפקיד ככל הנראה את השר יריב לוין. על רקע הכוונה לקידום הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט - בהן פסקת ההתגברות וקידום חוק החסינות - נועד נתניהו לפגישה חריגה עם נשיאת העליון אסתר חיות והמשנה חנן מלצר, והצדדים הדגישו את הצורך ב"דו-שיח ענייני ומכבד".

  

אם לא יהיו בחירות, כחלון יתמזג לליכוד?

הסכם כולנו-הליכוד בתוקף רק אם יתקיימו בחירות חוזרות. לפי ההסכם, אנשי כולנו ישוריינו ברשימת הליכוד במקומות - 5, 15, 29, 35. "השיבוץ של משה ואנשיו ייתן לנו תוספת כוח. אמרתי לכם אז '40 מנדטים', אנחנו נהיה אפילו יותר עכשיו", אמר נתניהו במזכירות הליכוד, שם אושר ההסכם.

 

בהודעת כחלון, זמן קצר לאחר אישור האיחוד, נאמר כי "כולנו תמשיך להיות מפלגה חברתית, ימנית, לאומית וממלכתית ותשמור על הערכים שלשמם קמנו. אני מאוד מקווה שראש הממשלה יצליח להרכיב את הממשלה ב-30 השעות הקרובות, אחרת כשר אוצר אני יכול לומר בביטחון מלא - הרבה מאוד מיליוני שקלים יבוזבזו לשווא. אין טעם להגיע לבחירות פעמיים תוך זמן קצר. מדובר על מאות מליונים שאנחנו צריכים אותם למקומות אחרים".

 

 
מי צפוי להתמודד בבחירות הבאות?

פרט לכולנו, שתרוץ ביחד עם הליכוד, יתר המפלגות שעברו את אחוז החסימה צפויות להתמודד גם בבחירות הבאות. בנוסף, גם הימין החדש של נפתלי בנט, שלא עברה את אחוז החסימה – אמורה להתמודד. גורמים במפלגה אמרו כי "במקרה של בחירות, הימין החדש תתמודד בכל מקרה ותבצע חבירות על מנת לוודא כניסה לכנסת".

פייגלין מצביע בקרני שומרון (צילום: יאיר שגיא)
פייגלין. מתכנן להתמודד גם בבחירות הבאות(צילום: יאיר שגיא)

בהנחה שהכנסת תפוזר גם משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות שלא עברה את אחוז החסימה, מתכוון לרוץ בשנית בבחירות. "מובן שזהות מתמודדת בבחירות. מרגע שהסתיימו הבחירות, נכנסה מפלגת זהות להליך מואץ של הפקת לקחים והכנות לבחירות הבאות", אמרו במפלגה. "יו"ר המפלגה פייגלין מתכוון להעמיד עצמו שוב לבחירה ומיד אחר כך יבחרו המתפקדים את רשימת המועמדים, שבהמשך תדורג בפריימריז פתוחים על ידי כלל הציבור".
 

האם יש בעיות חוקתיות במהלך הפיזור?

במכתב ששלחה אתמול ח"כ שלי יחימוביץ' ממפלגת העבודה לנשיא המדינה ראובן ריבלין היא קראה לו לממש את זכותו לפי חוק יסוד: הממשלה, ולבחור בח"כ אחר להרכבת הממשלה. "אני פונה אפוא בבקשה כי מתוקף סמכותך ומעמדך המיוחד, תממש את הסמכויות הנתונות בידיך כדי להושיע את המדינה מתרחיש הרסני", כתבה.

 

ריבלין ענה לה כי הוא אמנם "מקווה שלא ניקלע חלילה לעוד מערכת בחירות", אבל הבהיר כי "בסמכות הכנסת להחליט על פיזורה".

 

האם יש סיכוי שתתגבש הסכמה על ממשלה חלופית ושלא יהיה רוב לפיזור?

הסיכוי לכך קלוש מאוד. פרט לליכוד וליתר המפלגות המרכיבות את הקואליציה העתידית שלו, גם ישראל ביתנו הודיעה שהיא תומכת בפיזור הכנסת - ולכן יש רוב למהלך.

שלי יחימוביץ ורובי ריבלין (צילום: יאיר שגיא, אלכס קולומויסקי)
יחימוביץ' - "הושע את המדינה מתרחיש הרסני"; ריבלין - "בסמכות הכנסת להחליט"(צילום: יאיר שגיא, אלכס קולומויסקי)

מי מנסה לתווך בין הצדדים ומהן הצעות הפשרה?

שמואל חייק, ישראלי לשעבר שמתגורר בלונדון והיה מעורב בעבר בהסכם האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו, הגיע לארץ בניסיון להוביל לפריצת דרך.

 

מאחת הצעות הפשרה שהועברו עולה שבמקום שהמכסות והיעדים בחוק הגיוס יאושרו בהחלטת ממשלה (ליברמן מתנגד לכך בתוקף) או בחוק עצמו (לכך החרדים מתנגדים), הדבר ייקבע בתקנה של מערכת הביטחון.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
נתניהו וליברמן
צילום: גיל יוחנן
מומלצים