שתף קטע נבחר

אלקין: "ליברמן חוסם הקמת ממשלת ימין"; פורר: "מהתלים בכם"

בליכוד מתעקשים שיו"ר ישראל ביתנו גורר את המדינה לבחירות. השר באולפן ynet: "הוא מכשיל ממשלת ימין". ח"כ פורר מישראל ביתנו ענה: "תוקעים אצבע בעין של המשרתים בצה"ל". סתיו שפיר טוענת: "פיזור הכנסת לא חוקי, פניתי ליועמ"ש הכנסת"

 

 

חצי יממה לפני שפג פרק הזמן המוקצב לבנימין נתניהו להקים ממשלה, בליכוד ממשיכים לטעון שבהתעקשותו על חוק הגיוס כופה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בחירות חדשות על מדינת ישראל. בראיון לאולפן ynet הבוקר (יום ד') אמר השר זאב אלקין: "נכון לעכשיו ליברמן חוסם הקמת ממשלת ימין. מכשיל אותה למעשה. הוא לא מגלה שום סימן לזה שהוא מחפש פתרון".

 

- לדעתך ליברמן מנסה לחסל את נתניהו? הוא שם מוקשים בדרכו של נתניהו לעוד ראשות ממשלה?

"אני לא בוחן כליות ולב ולא יודע מה המניעים הנסתרים. אני יכול לראות את התוצאה והיא ברורה. כשמציעים לך הצעה שלא מקובלת עליך במו"מ - אתה בא עם הצעה נגדית. ההצעה של ליברמן זה שהחוק יעבור כמו שהוא רוצה. אפס פשרות, פסיק לא ישתנה, מקסימום להיות נדיב ולשחרר את הח"כים החרדים מהצבעה. ברור שזו לא הצעה רצינית. זו גישת הכל או כלום. כשאני מנתח את המצב שאנחנו נמצאים בו, אני רואה שליברמן לא רוצה את הקמת הממשלה, חד משמעית".

 

"השאלה היא הגיע הזמן של מי לרדת מהעץ? אנחנו מסתכלים על שני עצים. מצד אחד יושבות המפלגות החרדיות, מצד שני יושב ליברמן. החרדים מוכנים לרדת כמעט את כל הדרך, עשו 80% מהוויתורים. אבל אי אפשר להגיע לפשרה כשצד אחד אומר 'אני לא מתפשר על כלום, אני דורש כניעה של מאה אחוז'".

 

 

זאב אלקין עודד פורר (צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)
השר זאב אלקין וח"כ עודד פורר(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)

- אבל מה אפשר לעשות באופן מעשי?

"תמיד יש דרך למצוא פתרון יצירתי. כדי למצוא פתרון יצירתי חייבים שכל צד ייתן חבל. ב-2009 הייתי חבר צוות במו"מ קואליציוני, ואז היו נושאים לא פחות מורכבים מהגיוס, אפילו יותר. היה נושא ברית הזוגיות, הגיור. ישראל ביתנו הייתה עם 15 מנדטים ולא עם חמישה. ברגע שליברמן נתן לאנשים שלו הנחיה 'חפשו פתרון יצירתי', מצאנו פיתרון יצירתי. זה היה קשה, התווכחנו, רבנו. תיווכנו בין החרדים לישראל ביתנו ומצאנו פתרון. היום אין את החבל הזה".

 

- ממה שאתה מבין, ליברמן לא מעוניין בהרכבת הממשלה הזו?

"הוא בא בגישה של תנו לי מאה אחוז ממה שאני רוצה או בחירות. כל בר דעת מבין שהיא תיקח בסוף לבחירות".

 

- ליברמן רוצה ממשלה עם כחול לבן?

"אני לא יודע, תשאלו את אנשי ישראל ביתנו מה הם רוצים. תשאלו אותם שאלה פשוטה: נניח שהלכנו לבחירות. מה קורה אחרי? הרי נגיע לאותו מצב. ניקלע לאותה סיטואציה ועוד פעם נגרור את כל המדינה לבחירות וככה חוזר חלילה. החרדים לא ייעלמו, חוק הגיוס לא ייעלם".

 

 

הרשימה המאוחדת של הליכוד וכולנו ()

מנגד התראיין באולפן ynet גם ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שהפנה את האצבע המאשימה למפלגות החרדיות: "תראו איך מצליחים להתל בכולכם ולהגיד שבגללנו הולכים לבחירות. הצבנו תנאים בתחילת המו"מ ואמרנו ממה לא נזוז. אמר את זה ליברמן בהרמת הכוסית של המפלגה לפני פסח. הוא אמר את זה לפני יותר משבועיים בישיבת הסיעה 'אני מניף דגל אדום היום כדי שלא תגידו אחר כך שיש איזושהי בעיה'. ועדיין בחרו בליכוד לנהל מו"מ כושל נגדנו ולהמשיך כל הזמן ללכת על הראש שלנו ולנסות לכופף אותנו, במקום לעשות את הדבר הפשוט: לבוא לסיעות החרדיות ולהגיד להן, קיבלתם חוק טוב, צאו מהמליאה בהצבעה. זה הכל, מה הסיפור?

 

"החרדים לא ירדו מהעץ. הם רוצים לעקר את חוק הגיוס מתוכן. הם מנסים לעשות מקצה שיפורים על הראש שלנו. ממשלת ימין היא לא ממשלת כניעה לסיעות החרדיות. הם רוצים לתקוע אצבע בעין של הציבור שמשמרת בצה"ל ועושה מילואים. שייצאו מהמליאה ואחלה ממשלה תהיה לנו".

אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו ויעקב ליצמן (צילום: אלכס קולומויסקי, EPA, אלכס גמבורג)
אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו ויעקב ליצמן(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA, אלכס גמבורג)

 

 

- מה אתה מעריך שיקרה היום בחצות?

"יש לנו עוד כמה שעות כדי לנסות למצות את זה. לצערי ראש הממשלה משקיע הרבה יותר מאמצים בלשכנע את חברי סיעתו לפזר את הכנסת מאשר בללחוץ על הח"כים החרדים שיקבלו את הצעת הפשרה שהצענו".

 

סתיו שפיר: "פיזור הכנסת לא חוקי"

ח"כ סתיו שפיר (העבודה) סיפרה באולפן ynet שפנתה ליועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, בדרישה לעצור את ההליך הבלתי חוקי לטענתה, שלפיו "ראש הרשות המבצעת, אדם שחשוד בשוחד, מנסה להכריח את הכנסת להתפזר - בניגוד לחוק ובניגוד לרצון הבוחר. הבוחר העניק 35 מנדטים גם ליריבו של ראש הממשלה, בני גנץ. כרגע לפי החוק, מה שאמור להתרחש זה שבחצות הלילה יוכל בני גנץ לקום ולהתכבד בניסיון להקים ממשלה".

 

- נשיא המדינה אומר שאם הכנסת רוצה להתפזר אין לו מה לעשות עם זה.

"אבל זה לא רצון הכנסת, בגלל זה המצב הזה הוא לא חוקי".

 

- יש הצבעה, זה לא משנה מה קורה בשיחות מסדרון.

"ראש הממשלה מנסה לפזר את הכנסת בכוח, אף שעל פי החוק מה שאמור לקרות בחצות זה שבני גנץ יקבל מהנשיא את האפשרות להקים קואליציה. זה רצון הבוחר".

 

- דיברתם עם ליברמן? אמרתם לו להצביע נגד פיזור הכנסת?

"בוודאי שנעשו פניות וניסיונות להרכיב קואליציה אחרת. צריכה להינתן הזדמנות לבני גנץ להקים ממשלה".

 

- אבל ליברמן אמר בעצמו שהוא לא ימליץ על מועמד אחר מלבד נתניהו.

"יש אפשרויות אחרות. אם ליברמן אמיתי בעקרונות שהוא גילה בימים האחרונים, והחליט שהוא רוצה למנוע מדינת הלכה, אז הוא צריך לבחור באלטרנטיבה".

 

 

באולפן התראיינה גם ח"כ אסנת מארק מהליכוד, מקום 35 ברשימה, שבעקבות המיזוג עם כולנו של משה כחלון במקרה של בחירות עלולה להידחק למרום ה-40 ברשימה. "חשבתי ואני עדיין חושבת שמפלגת כולנו לא באמת מביאה לנו איזשהו ערך מוסף", אמרה. "אבל ראש הממשלה, בהבנה שלו, ואני סומכת עליו בעיניים עצומות ולכן גם הצבעתי בעד - אם הוא חושב שזה הדבר הנכון והטוב כרגע לליכוד, אנחנו הליכודניקים לא הולכים נגד ראש הממשלה".

 

- את מסכימה עם הטענה שכל הבלגאן שאנו חווים עכשיו זה בגלל חולשתו של נתניהו שמחפש דרך להימלט ממשפט?

"אלה טענות צהובות, זה שטויות. ראש הממשלה משקיע בסיפור של המו"מ לילות כימים".

 

חילי טרופר מכחול לבן אמר: "החרפה יושבת על חברי הכנסת שאומרים לך בשיחות מסדרון שאין סיבה לבחירות, ואז נכנסים למליאה ומצביעים בעד פיזור הכנסת. לא נשב עם ראש ממשלה תחת כתבי אישום וראש הממשלה קיבל את הזמן שלו להרכיב. כמו שכולם היו משוכנעים שנתניהו יקים ממשלה והוא לא הצליח - יכול להיות גם מצב הפוך. נתניהו מונע את האפשרות להקים ממשלה. כרגע לא כל האפשרויות מוצו ונתניהו מעדיף להוציא מיליארדים על בחירות - רק כדי לשמור על עצמו. אדם אחד ששם עצמו מעל הכול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נתניהו וליברמן
צילום: רויטרס
מומלצים