הפגנה ביפו: "סגירת שדרות י-ם - כאוס תחבורתי; עסקים נפגעים"
בעוד שבועיים צפויות שדרות ירושלים, שמהוות עורק תחבורה ראשי, להיחסם לחלוטין ולהפוך בעוד כמה שנים למדרחוב שעליו תנוע הרכבת הקלה. עשרות תושבים מחו בדרישה כי נתיב אחד לפחות יישאר פתוח: "כבר היום מצב הפקקים קטסטרופה, איך עושים דבר כזה?". בעל עסק: "סופגים ירידה של עשרות אחוזים בהכנסות"
תושבי יפו במאבק נגד סגירת שדרות ירושלים לתחבורה: עשרות תושבים ובעלי עסקים ביפו
הפגינו הבוקר (ה') במחאה על סגירת השדרה לתנועת כלי רכב והפיכתה למדרחוב - שצפויה להתרחש ב-10 ביוני במסגרת פרויקט הרכבת הקלה.
עיריית תל אביב: "קו הרכבת יחבר את יפו למטרופולין כולו, יעודד תיירים ומבקרים להגיע בקלות ובמהירות".
לטענת המפגינים, חסימת הנתיבים תיצור כאוס תחבורתי ותפגע קשות באיכות חייהם. הם דורשים כי לפחות נתיב אחד יישאר פתוח כדי להקל על עומסי התנועה הקיימים כבר כיום באזור.
בתיה פלדמן מוועד תושבי יפו אמרה כי הם "מקווים שמישהו ישנה את ההחלטה הזאת. נקווה שבית המשפט יפסוק שחייבים להשאיר כאן נתיב תחבורה ציבורי. לצערי כבר בעוד שבועיים השדרה תיסגר, אבל אני מקווה ומאמינה שתינתן החלטה לפתוח את השדרה בעתיד כי המצב כבר היום הוא קטסטרופה".
"אנשים פוחדים מראש העיר חולדאי כי לתושבים ובעלי העסקים ביפו אין כוח", אמר עוזי שמואל, אחד מבעלי העסקים בשדרה. "אני רוצה לראות אם הוא יהיה מסוגל לסגור עורק ראשי בחלק אחר של תל אביב.
"ראש העיר לא נתן לנו רכבת תחתית. יש כאן 250 עסקים ותושבים, שלוקח להם כיום שעה וחצי לצאת מיפו, וזו נסיעה של חמש דקות".שמואל, שהעסק שלו נמצא בצד של השדרה שנסגר לפני שבוע, ציין את החשש מפני ההשלכות הכלכליות של התוכניות העירוניות: "לעסקים בצד הסגור יש ירידה של 70% בהכנסות, ובצד שעוד לא נסגר ירידה של 40%. אנחנו נמצאים בימים קשים מאוד כאן".
שבוע חלף מאז שצידה המערבי של שדרות ירושלים נחסם לתנועת כלי רכב, ותושבי יפו ובעלי העסקים ממשיכים במאבק למנוע את סגירת השדרה לכל אורכה. סגירת השדרה ההיסטורית לתנועה היא חלק משינוי תחבורתי כולל ביפו, הנעשה במסגרת בניית הקו האדום של הרכבת הקלה.
בעוד כשלוש שנים, עם סיום העבודות, תהפוך השדרה הוותיקה למדרחוב אשר במרכזו תנוע הרכבת הקלה, ועליו ייבנה גם שביל אופניים. תנועת כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית תיאסר כליל.
באחרונה הועברו מסלולי האוטובוסים לרחובות מקבילים לשדרה, למשל ברחובות יפת ושלבים שעליהם נבנה נתיב תחבורה ציבורית כחלק מהניסיון להקל על התושבים ובעלי העסקים, מפעילה העירייה בשיתוף נת"ע מערכת שאטלים חינמית בשם "יפואית" שאמור לסייע להם להגיע ממקום למקום ולהורידם בתחנות האוטובוסים הסמוכות לשדרה. אולם מאז פקקי תנועה כבדים נרשמים באזור.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "היוזמה להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בשדרות ירושלים והפיכתן למדרחוב, תביא לשיפור איכות חיי התושבים והסוחרים ביפו. הקו האדום יביא לחיבור יעיל ונוח של יפו לתל אביב ולמטרופולין כולו, כחלק מהמגמה לעידוד שימוש בתחבורה הציבורית, ויעודד תיירים ומבקרים להגיע ליפו בקלות ובמהירות ממרכז העיר.
"העירייה דורשת להביא לסיום העבודות במועד המהיר ביותר, ותעשה ככל שניתן לסייע ולהקל על רווחת ותנועת התושבים, בעלי העסקים והציבור הרחב".