שתף קטע נבחר

רוצח אוֹרי אנסבכר ניצל פרצה: בעיות האבטחה הקשות בעוטף ירושלים

מבקר המדינה מתריע בדו"ח מיוחד לרגל יום ירושלים על כשלים ביישום נוהלי האבטחה והבידוק במעברים, וכן בהכשרה הנדרשת למאבטחים ומפקדיהם. הוא מציין שדרך אחת הפרצות נכנס הרוצח של בת ה-19

 

לוחם מג
ארכיון. עוטף ירושלים(צילום: אוהד צויגנברג)
 

חורים בגדר: מבקר המדינה מתריע על ליקויים משמעותיים בנוגע לעמידה בנוהלי האבטחה והבידוק הביטחוני ובנוגע להכשרה הנדרשת למפקדים ולכשירות המאבטחים במעברים בעוטף ירושלים. נוסף על כך, בדו"ח מיוחד לרגל יום ירושלים המתפרסם אחר הצהריים (יום א'), מתריע השופט בדימוס יוסף שפירא כי המשך קיומן של פרצות במכשול אשר מאפשרות כניסה של שב"חים משטחי יהודה ושומרון לירושלים מסכן את ביטחון תושבי ישראל.

 

  • לדו"ח המלא של מבקר המדינה בנושא ירושלים  - לחצו כאן

 

המבקר על הניקיון בירושלים: "רחובותיה מלוכלכים"

זבל, שתן וסכנת התחשמלות: ההזנחה שהתיירים מוצאים בירושלים

 

בדו"ח נכתב כי עד סיום הביקורת, בנובמבר 2018, נותרו שתי פרצות לאורך תוואי המכשול בגזרת עוטף ירושלים. השופט בדימוס שפירא כתב כי פרצות אלה מאפשרות כניסה של שב"חים לירושלים מיהודה ושומרון. הוא הזכיר את הפיגוע הרצחני בפברואר השנה, שבו מחבל מחברון חדר לבירה דרך אחת הפרצות ורצח ביער עין יעל את אורי אנסבכר ז"ל, בת 19 מהיישוב תקוע.

 

הקמת המכשול סביב ירושלים נועדה למנוע פעילות חבלנית עוינת והסתננות לתחומי ישראל. בהחלטת ממשלה 3873 מיולי 2005 נקבע כי "ממשלת ישראל רואה חשיבות בהשלמה מיידית של גדר הביטחון באזור ירושלים, כדי לשפר את רמת הביטחון האישי של תושבי ישראל בכלל, ותושבי אזור עוטף ירושלים בפרט".

אורי אנסבכר ערפאת ארפאעיה (צילום: באדיבות המשפחה, AP, יואב דודקביץ )
מימין: הרוצח ערפאת ארפאעיה. משמאל: אורי אנסבכר ז"ל(צילום: באדיבות המשפחה, AP, יואב דודקביץ )

 

 

אורכו של תוואי המכשול בגזרת עוטף ירושלים הוא 145 ק"מ והוא מקיף את היישובים גבעת זאב, גבעון החדשה ובית חורון מצפון-מערב, את השכונות נווה יעקב ופסגת זאב ממזרח; ואת יישובי גוש עציון וביתר עילית מדרום.

 

מהביקורת עולה כי המשטרה ממשיכה להתנגד לקבל את הנחיות שב"כ בתחום הטיפול הביטחוני בעוברים במעברים בין יהודה ושומרון לירושלים.

 

מבקר המדינה כתב כי עד תום הביקורת טרם נסגרו כל הפרצות בעוטף ירושלים אף שהקבינט הביטחוני אישר לכך ביוני 2016 תוכנית ומקורות תקציביים. המבקר הוסיף כי נוכח הסיכון הקיים והתממשותו ברצח אנסבכר לפני, על משרד הביטחון, המשטרה וצה"ל לוודא שניתן המענה הביטחוני המיטבי לצמצום הסיכון הנובע מקיומן של פרצות אלה.

 

המבקר כתב כי בהחלטה ב/43 נקבע ששב"כ יהיה אחראי להנחיה המקצועית בתחום הטיפול הביטחוני בבידוק אדם וכבודתו בכלל המעברים - פרט למעברים שצה"ל אחראי להפעלתם. עוד נקבע כי במעבר שהאחריות לתפעולו עברה מצה"ל לגוף אחר, שב"כ יהיה אחראי להנחיה המקצועית בו. כמו כן נקבע כי על השב"כ למלא את תפקידיו כגוף מנחה בתחום הטיפול הביטחוני בנוסע בכל הנוגע להפעלה המבצעית, המודיעין, הטיפול בכוח אדם, הפיקוח והבקרה ועוד.

דו
 

בדו"ח מ-2009 וכן בדו"ח מ-2017 עלה כי המשטרה מתנגדת לכך ששב"כ יהיה אחראי להנחיה המקצועית של המשטרה במעברים בגזרת עוטף ירושלים בתחום הטיפול הביטחוני בנוסע. כאמור, המשטרה – גם לפי הדו"ח הנוכחי – מתנגדת להנחיה.

 

ליקוי נוספף שמצא המבקר נוגע באזרוח המעברים. ה-2005 החליט ראש הממשלה דאז אריאל שרון לאשר את תוכנית המל"ל ולאזרח את מעברי עוטף ירושלים. המבקר כתב כי מאז חלפו כ-13 שנים ועד סיום מועד הביקורת לא אוזרח שום מעבר.

 

בעניין זה הוסיף מבקר המדינה כי במועד סיום הביקורת חלפו ארבע שנים מאז קבע ראש הממשלה בנימין נתניהו שיש לבחון לעומק את נושא האזרוח, אולם ההצעות שהכין המל"ל בהתאם להנחיית ראש הממשלה עדיין לא נדונו בקבינט הביטחוני וממילא לא הוכרעו לגופם של דברים. המבקר שפירא העיר כי עיכוב של שנים מספר בהבאת נושא כה חשוב לדיון ובהכרעת הדרג המדיני לגביו - גם כשמובא בחשבון הצורך בתיעדוף נושאים אחרים - אינו סביר.

 

המבקר מתריע גם על כך שקיים מחסור מתמשך וניכר במאבטחים במעברי עוטף ירושלים אשר פוגע בביטחון ובפעילות השוטפת במעברים. לדברי המבקר, בשל מחסור זה, המאבטחים בעוטף ירושלים אינם משתתפים בימי ריענון הכשרה כנדרש בנוהל המשטרה, דבר הפוגע בכשירותם המבצעית.

 

תגובות

מצה"ל נמסר בתגובה: "מרבית הליקויים שעלו כבר טופלו או נמצאים בתהליך עבודה. המענה לליקויים ניתן כחלק מעבודת מטה נרחבת, במסגרתה התבצע ארגון מחדש של גזרת החטיבה המרחבית ״בנימין״, בכדי לשפר את המענה המבצעי בגזרת עוטף ירושלים וכדי לייעל את התיאום ושיתוף הפעולה בין גורמי הביטחון. כחלק מעבודת מטה זו, השתנו גבולות הגזרה בין החטיבות המרחביות, כדי שיוכלו להתמקד ולהתמחות במרחב זה.

 

"בעקבות זאת, צה"ל בשיתוף משטרת ישראל, שב"כ ומשרד הביטחון העמיקו את שיתוף הפעולה ביניהם, המתבטא בהערכות מצב משותפות, שיתוף ידע בין הגורמים, תרגילים, פעילויות מבצעיות וחמ"ל משותף.

 

"בנוגע למעברי התפר, יושמו כלל הלקחים המופיעים בדו״ח. כחלק מתוכנית נרחבת לשדרוג המעברים ביהודה ושומרון, שודרגו גם שלושה מעברים בגזרת עוטף ירושלים. באמצעות הרחבת המעברים, הטמעת אמצעים טכנולוגיים, אמצעי שיקוף, הרחבת מסלולי הבידוק, הקמת מעברים ביומטריים והוספת עמדות בידוק, המעבר נעשה יעיל ומהיר עבור הפלסטיניים והתיירים הרבים העוברים בהם מידי יום. כמו כן, כחלק משיתוף הפעולה עם משטרת ישראל, לוחמי המעברים של המשטרה הצבאית עוברים גם הכשרה ע״י משטרת ישראל בכדי לוודא שהנהלים אחידים בין הגופים".

 

ממשטרת ישראל נמסר כי היא "מברכת על דו"ח מבקר המדינה ותפעל ליישום הנושאים העולים בו. יתרה מכך, חלק ניכר מההערות שעלו בדו"ח המבקר, נבחנו ואומצו ע"י המשטרה עוד בטרם פרסומו, במסגרת תהליכי בקרה ולמידה אותם מקיימת המשטרה תדיר. דוח הביקורת מעלה סוגיות חשובות ומרכזיות אשר רובן ככולן מצויות על סדר יומה של המשטרה וזוכות לקשב ארגוני רב מזה תקופה ארוכה.

 

"בכל הנוגע לפעילות במתכונת מצומצמת לאור פערי איוש כוח אדם במעבר אדומים: מעבר אדומים פועל זה מספר חודשים במתכונת חלקית משעות הבוקר ועד הצהריים לאור דרישות מכרז ייחודיות אל מול חברות האבטחה. משטרת ישראל גיבשה את תפיסת הפעלת מעבר מצודת אדומים ביחד עם המל"ל ומשרד הביטחון, ולפיה עד לאזרוח המעבר הוא יופעל ע״י שוטרים לצד מאבטחים ובודקים בטחוניים אזרחיים. על אף מסגרת תקציב המקוצצת שאושרה לנושא זה, הרי שהעיכוב נובע הן בגלל הקיצוץ הנרחב בתקציב המשטרה והן בגלל סוגיות שונות הנוגעות לבניין הכוח באופן סדור והקושי בגיוס מאבטחים ובודקים אזרחיים. נציין כי למרות כל הקשיים והאתגרים השונים, המשטרה נערכת בימים אלו להפעלת המעבר בעתיד הקרוב.

 

"בכל הנוגע לריענון ומחסור במאבטחים: מאבטחי העוטף מועסקים על ידי חברת אבטחה פרטית המחויבת להכשרתם והדרכתם באופן שוטף. עקב אי עמידה בדרישות אלו ולאור מחסור בכוח אדם מיומן, התקיימו מספר פגישות עם החברה, התקיימו שימועים והוטלו קנסות. לאור הפערים פורסם לאחרונה מכרז חדש בו זכו שתי חברות שונות שעתידות לספק שירותי אבטחה ובידוק אזרחיים דבר שיקל על החברות שכן המעברים יחולקו בין שתיהן".


פורסם לראשונה 02/06/2019 15:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים