שתף קטע נבחר

הרמדאן באינטרנט: גוגל, קוראן ומשחקי הכס

הטכנולוגיה שינתה את החודש הקדוש: המוסלמים ערים עד מאוחר בלילה, וגולשים בפייסבוק עוד 58 מיליון שעות. הם מחפשים תפילות, מוצרי טיפוח וכדורגל אנגלי, וזו שעתם הגדולה של המפרסמים. לא כולם מרוצים

חודש הרמדאן הקדוש למוסלמים, שמביא איתו ימים ארוכים של צום ותפילות, נועד לקרב את המאמינים אל האל ולהרחיק אותם מהסחות הדעת של הגשמיוּת והחומריות. אלא שבפועל, בשנים האחרונות הטכנולוגיה משנה גם אותו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  (צילום: shutterstock)
גידול של 16% בחיפוש מוצרי טיפוח. הסמרטפון מככב ברמדאן(צילום: shutterstock)

  (צילום: AP)
מנכ"ל פייסבוק במזרח התיכון. עלייה של 5%(צילום: AP)

תושבי המזרח התיכון מעבירים בזמן הרמדאן קרוב ל-58 מיליון שעות נוספות בגלישה בפייסבוק, ובחודש הזה הם צופים ביותר סרטוני יוטיוב – החל בכאלה העוסקים בטיפים ובמתכונים וכלה בסרטוני ספורט וסדרות טלוויזיה – מאשר בכל זמן אחר בשנה. הנתונים האלה הופכים את החודש הקדוש לא רק לחשוב ביותר עבור המוסלמים, אלא גם לשעת השיא של המפרסמים מדי שנה.

 

עבור פייסבוק, שמחזיקה בבעלותה גם את אינסטגרם, ועבור גוגל, שהיא הבעלים של יוטיוב, הרמדאן הוא זמן של פריחה בעסקים באזור. "הצריכה והזמן שגולשים משקיעים בפלטפורמות שלנו אכן גדלים בתקופה הזו", אומר רמז שחאדי, המנכ"ל של פייסבוק במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

 

בזמן הרמדאן נשארים מוסלמים ערים עד שעה מאוחרת בהרבה בלילה, ורבים מהם גם עובדים פחות זמן במהלך היום. לדברי שחאדי, המנהגים האלה מתבטאים בעלייה של 5% בזמן שגולשים משקיעים בפלטפורמות של פייסבוק, או אם תרצו – קרוב ל-58 שעות גלישה נוספות.

  (צילום: AP)
גידול של 22% בצפייה בסרטוני ספורט(צילום: AP)

חברות הפרסום במזרח התיכון מנצלות ברמדאן גם את סדרות הטלוויזיה המיוחדות שמשודרות במהלך החודש כדי להגביר את המכירות: לפי גוגל, הסדרות ואופרות הסבון מביאות איתן עלייה של 151% במספר הצופים ביוטיוב במהלך החודש הקדוש. "ההכנסה שלנו היא פונקציה של מידת הפעילות של הגולשים", אומר שחאדי. "ככל שהם פעילים יותר בפלטפורמות שלנו, כך מפרסמים רוצים לשפר יותר את היכולת שלהם להגיע אליהם".

 

גוגל ימצא את כיוון התפילה

ובכל זאת, הרמדאן אינו רק חודש של הימנעות מאוכל ומשתייה במהלך היום – הוא גם חודש של התנתקות מהסחות דעת ריקניות ושל התמסרות להתבוננות עצמית, הרהור, מעשים טובים, צדקה וקשר עם אלוהים. לפיכך יש מי שעשויים לראות סתירה בכך שזה גם החודש שבו מגבירות חברות את המאמצים שלהן לגרום לאנשים לקנות יותר, לצפות יותר ולשקוע בצריכה מופרזת.

 

גוגל אינה חושפת את זמן הצפייה הכולל ביוטיוב בחודש הרמדאן, אבל לדבריה במצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות, למשל, שיעור הצפייה בסרטוני ספורט מזנק ב-22%, ושיעור הצפייה בסרטוני טיולים ותיירות ב-30%. בזמן המוקדש לצפייה בתכנים דתיים ביוטיוב יש במהלך הרמדאן עלייה של 27%.

תחילת חודש רמדאן עיראק בגדד (צילום: EPA)
עובדים פחות, ערים יותר. בשוק בבגדד(צילום: EPA)

"עבורנו, יוטיוב מאחד אנשים. אנחנו רואים הרבה אנשים שרוצים לצפות בדברים יחד", אומרת ג'ויס בז, מנהלת התקשורת של יוטיוב במזרח התיכון ובצפון אפריקה. לדבריה המוצרים של גוגל, כגון מנוע החיפוש שלה, הופכים את החיים של אנשים לקלים יותר כדי שהם יוכלו להתמקד בדברים שחשובים באמת, כמו להיות עם יקיריהם ועם בני משפחותיהם". אפליקציית Qibla Finder של גוגל, למשל, עוזרת למוסלמים למצוא את כיוון התפילה למכה מכל מקום שבו הם נמצאים.

 

לדברי גוגל, הדברים שהגולשים חיפשו יותר מכול בשבוע הראשון של הרמדאן במצרים, עיראק וסעודיה כללו שילוב מפתיע של משחקי הכס, זמני התפילות, סדרות הרמדאן המשודרות בטלוויזיה, זמני סרטים ותוצאות הליגה האנגלית בכדורגל. בין האפליקציות הפופולריות ביותר במזרח התיכון בחנות Google Play במהלך הרמדאן אפשר למצוא משחקים כמו Stack Ball ואפליקציות סטרימינג כמו Vu ו-Shahid.

 

המפה עוקבת לקניון

ארוחות שבירת הצום בערבי הרמדאן הן אירוע חברתי גדול, וגם לזה יש השלכות על הטכנולוגיה. במהלך הרמדאן יש עלייה של 16% בחיפוש של מוצרי טיפוח ושל 18% בחיפוש טיפים לטיפוח ביוטיוב. לפי "גוגל מפות", בשבועות האחרונים של הרמדאן, כשברקע ההכנות לעיד אל-פיטר, המסיים את החודש הקדוש, יש עלייה של יותר מ-20% בביקורים בקניונים.

תחילת חודש רמדאן ירדן עמאן קישוטים (צילום: EPA)
אינסטגרם מעודדת מעשים אדיבי. קישוטי רמדאן בירדן(צילום: EPA)

פטימה אל-ברבר, אם מצרייה שחיה בדובאי, מעידה שהיא עורכת ברמדאן יותר חיפושי מתכונים וצופה דרך האינטרנט בסדרות הדרמה האהובות עליה. עם זאת היא מודה שבין העבודה שלה לטיפול בילדים, הכנת ארוחת שבירת הצום בכל ערב, התפילות היומיות והקריאה בקוראן – לא נשאר לה הרבה זמן לאינטרנט. "למעשה בזמן הרמדאן יש לי פחות זמן לגלוש מאשר בימים אחרים בשנה".

 

כדי לשפר את הקשר עם כ-180 מיליון הגולשים במזרח התיכון ולהפוך אותו לאותנטי יותר, פייסבוק ואינסטגרם משיקות אייקונים מיוחדים לרמדאן כדי לתת למשתמשים דרכי ביטוי שיתאימו להם יותר. אינסטגרם גם מנהלת קמפיין המקדם מעשים אדיבים במהלך החודש.

 

היית'ם אל-רניים, ירדני שגר בדובאי, מספר שהוא משתמש בפייסבוק כדי לשמור על קשר עם חבריו במהלך הרמדאן, ומחליף איתם ברכות לחג. אלא שהוא לא חושב ששאר השימושים ברשת – הזמן הרב שמוקדש למשחקים, לגלילה ולפרסומות – הם דבר טוב: "לא מנצלים את זה בדרך יעילה, אלא בעיקר לפייק ניוז, בדיחות ודברים שאין בהם תועלת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
27% יותר תכנים דתיים. יוטיוב פורח
צילום: shutterstock
מומלצים