שתף קטע נבחר

לאחר הדליפה: דור כימיקלים נאלצה לעצור את ההזרמה בצינורות

בעקבות דליפת הגז ששיתקה צומת מרכזי במפרץ חיפה הורה המשרד להגנת הסביבה לדור כימיקלים להפסיק להזרים חומרים בצינורות מחוץ למפעל. בין השאר נחקר חשד לרשלנות מצד החברה

מפעל דור כימיקלים  (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
 

המשרד להגנת הסביבה הורה אמש (יום א') לחברת דור כימיקלים לעצור את הזרמת החומרים המסוכנים בצינורות המוטמנים בשטחים ציבוריים. הרקע להחלטה הוא דליפת גז חמורה שאירעה בחודש שעבר בצנרת המובילה מהמפעל לבתי הזיקוק.

 

בהודעת המשרד על הסגירה, נאמר כי "עולה חשד כי המפעל אינו ערוך ברמת ההגנה הנדרשת לגילוי ולמניעת דליפות ממערך קווי השינוע של החומרים המסוכנים". 

 

הדליפה התגלתה ב-18 במאי בצומת הרחובות יגאל ידין-חלוצי התעשייה, אזור מסחרי מרכזי במפרץ חיפה. במשך יותר מ-48 שעות היה הצומת חסום עד לדילול ריכוזי הגז בשוחות בצד כבישים באזור. בבדיקה התברר כי מדובר בצנרת המובילה גז בישול מדור כימיקלים לבתי הזיקוק. ההזרמה בצנרת הופסקה והיא מולאה במים במטרה לאתר את מקור הדליפה.

 

 

בשבוע שלאחר מכן, שללה עיריית חיפה את הרישיון של דור כימיקלים להזרים גז בצנרת. בהמשך צמצם בית המשפט המחוזי בעיר את ההחלטה לצינור הפגום בלבד. במהלך הדיונים התברר כי הדליפה החלה כבר כשבועיים לפני האירוע המרכזי, וכי כבאים הוזעקו למקום בימים שלפני גילוי הדליפה ולא הצליחו לאתר את מקורה.

 

במקביל, הגיעו נציגי המשרד להגנת הסביבה למשרדי החברה, אספו מסמכים ומחשבים, כדי לברר את נסיבות הדליפה. מנהל מחוז חיפה במשרד, שלמה כץ, הורה למפעל להשאיר את הצנרת מושבתת, גם אם הדבר כרוך בהשבתת המפעל.

 

אמש הודיע המשרד להגנת הסביבה לחברת דור כימיקלים, כי עליה להפסיק באופן מיידי את ההזרמה בצינורות העוברים בשטחים ציבוריים, והציב תנאים מחמירים לצורך חידוש ההזרמה בצנרת. שני קווי צנרת שאינם עוברים בשטחים ציבוריים, ומובילים את תוסף הדלק MTBE, לבתי הזיקוק ולמפעל יוניליוור. מאחר שהחומר בעל משמעות רחבת היקף למשק ולצרכים הציבוריים, התיר המשרד את המשך ההזרמה בכפוף לביצוע בדיקות מיידיות דחופות, ותנאי הפעלה מחמירים עד להשלמת כלל הבדיקות.

חשד לדליפת גז בצומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין בחיפה (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מקום הדליפה בחיפה(צילום: המשרד להגנת הסביבה)

צומת הום סנטר נפתחה בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)
(צילום: דוברות עיריית חיפה)
 

ההחלטה התקבלה לאחר שימוע שקיים המשרד למנהלי החברה. המשרד קבע כי על דור כימיקלים לרוקן את הצנרות באופן מיידי (למעט שני הקווים להם נקבע הסדר מיוחד), ונאסר עליה לשנע חומרים מסוכנים בצנרת הטמונה מחוץ למפעל, "עד שיוכח כי כל הקווים עומדים בדרישות שהוצבו להם, והונחה דעתו של המשרד באשר לתפעולם לפי התקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר ולסיכון שהם מייצרים".

 

במשרד אמרו, כי העובדה שדליפת הגז התגלתה רק בעקבות תלונות אזרחים לרשות הכבאות וכן לעיריית חיפה ולא באמצעות מערכות הגילוי המוקדם וההתרעה, מצביעה על כשל כולל במערכת בקרת הדליפות של המפעל. מערכת גילוי הדליפות הקיימת על צינור ה-C4 לא הצליחה במשך ימים לגלות דליפה, ולאור זאת, עולה החשד כי המפעל אינו ערוך ברמת ההגנה הנדרשת לגילוי ומניעת דליפות ממערך קווי השינוע של חומרים מסוכנים.

 

במשרד הזכירו את עברו של המפעל, שכבר ננקטו נגדו אמצעי אכיפה בגלל תקלות והעלמת מידע. "המשרד להגנת הסביבה ממשיך לתחקר את האירוע, לרבות חשד לרשלנות ולקלות דעת מצד החברה לאפשרות של זיהום, וחשיפת הציבור לסכנה סביבתית משמעותית ובלתי סבירה, וינקוט את כל האמצעים הנדרשים ואת כל כלי האכיפה העומדים לרשותו".

 

ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם, מסרה כי היא מברכת "על החלטת המשרד להגנת הסביבה, ובתמיכה שלו במסקנות עיריית חיפה לשלול את רשיון העסק של כל קווי הצנרת שמחוץ למפעל".

 

בדור כימיקלים הגיבו: "חברת דור פעלה ותמשיך לפעול, על פי החוק וההנחיות הגורמים המקצועיים והאחרים האמונים על הנושא. יצוין כי מיד לאחר האירוע לפני כשלושה שבועות השביתה חברת דור מיוזמתה את הצנרת הרלבנטית ופעלה במקביל לתחזוק וקיום בדיקות מחמירות בכל הצנרות שברשותה. התנאים הנוספים שקבע המשרד להגנת הסביבה הינם מחמירים מאוד ויקשו על פעילותו הסדירה של המפעל לרבות החשש לפגיעה במשק בכלל ובמשק האנרגיה בפרט. חברת דור תפעל ליישום הנחיות המשרד להגנת הסביבה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: המשרד להגנת הסביבה
הדליפה מדור כימיקלים
צילום: המשרד להגנת הסביבה
מומלצים