שתף קטע נבחר

הר הזבל של הודו עוקף את הטאג' מאהל

המזבלה בג'אזיפור במזרח דלהי היא דוגמה עצובה לרשלנות ההודית ולמצב בבירה המזוהמת בעולם. ערימת האשפה תהיה בשנה הבאה גבוהה יותר מהטאג' מאהל, והתושבים מתקשים לנשום: "החיים שלנו גיהנום"

הר הזבל הגבוה בניו דלהי צפוי לעקוף בשנה הבאה את הטאג' מאהל, ולהפוך לסמלה המצחין של העיר שנחשבת באו"ם לבירה המזוהמת ביותר בעולם.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

נשרים ועופות אחרים חגים ללא הפסקה מעל המזבלה במזרח ניו דלהי. פרות, כלבים ועכברושים מסתובבים בין ערימות האשפה באתר ג'אזיפור. השטח של המזבלה הוא יותר מ-40 מגרשי כדורגל, ומדי שנה מתווספים להר עוד עשרה מטרים.

מזבלה הר ה זבל ניו דלהי הודו (צילום: AFP)
האתר ג'אזיפור במזרח דלהי(צילום: AFP)
 

מהנדס הפיקוח האזורי, ארון קומאר, אומר שכרגע הגובה של ההר הוא 65 מטרים. בקצב הזה בשנה הבאה הוא יעקוף את הטאג' מהאל באגרה, מהאתרים המפורסמים בעולם שמתנשא לגובה של 73 מטרים. בשנה שעברה הזהיר בית המשפט העליון בהודו שבקרוב תצטרך ניו דלהי להציב אורות אזהרה אדומים בראש ההר, כדי להזהיר את המטוסים שחולפים באזור.

 

אתר ג'אזיפור נפתח ב-1984. ב-2002 האתר כבר היה בתפוסה מלאה ואמור היה להיסגר. אך מאות משאיות המשיכו לשפוך את הזבל לאתר בכל יום, וכך התחיל ההר לטפס. גורם בעיריית ניו דלהי מספר שמדי יום פורקות המשאיות 2,000 טונות של אשפה בהר הזבל.

 

חלק מההר קרס בשנה שעברה בגשמים עזים ושני אנשים נהרגו. אחרי הטרגדיה דלהי אסרה על פינוי אשפה למזבלה הגדולה, אבל ההוראה הזאת החזיקה רק כמה ימים. הרשויות לא מצאו אלטרנטיבה.

מזבלה הר ה זבל ניו דלהי הודו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מזבלה הר ה זבל ניו דלהי הודו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מזבלה הר ה זבל ניו דלהי הודו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

לעיתים קרובות פורצות שריפות בהר הזבל בגלל גז המתאן שנפלט מהאשפה, שריפות שלוקח כמה ימים להשתלט עליהן. צ'יטרה מוקרגי, פעילה סביבתית, דורשת להפסיק את פינוי האשפה לאתר "שגורם לזיהום קשה לאוויר ולמי התהום". התושבים האומללים מספרים שהם מתקשים לנשום. "הריח הרעיל הפך את החיים שלנו לגהינום", אומר פוניט שארמה בן ה-45. "אנשים חולים כל הזמן".

 

המחאות לא עוזרות, והרבה אנשים עוזבים את המחוז. צרה נוספת של התושבים הוא מפעל המחזור שסמוך למזבלה, שפולט עשן רעיל. קומוד גופטה, רופאה מקומית, פוגשת מדי יום 70 חולים שסובלים מהזיהום – כולל תינוקות. לפי מחקר שנערך לאחרונה תושבים שנמצאים ברדיוס של עד 5 ק"מ מהמזבלה עלולים לספוג נזק בריאותי קשה, כולל מחלה בסרטן.

מזבלה הר ה זבל ניו דלהי הודו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מזבלה הר ה זבל ניו דלהי הודו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מחקר ממשלתי שנערך בין 2013 ל-2017 דיווח שבניו דלהי המזוהמת מתו 981 בני אדם מקשיי נשימה. גם מחוץ לבירה יש הרי זבל, והם רק יגדלו בשנים הקרובות. הערים בהודו הן מיצרניות הזבל הגדולות בעולם, ומייצרות 62 מיליון טונות של זבל בשנה. עד 2030 המספר יזנק ל-165 מיליון טונות.

 

כשראש הממשלה נרנדרה מודי עלה לשלטון הוא פתח ב"מבצע לניקיון הודו", במסגרתו נבנו עשרות אלפי שירותים ציבוריים. לפני שנתיים נכנסו לתוקף תקנות חדשות לפינוי אשפה, אבל המציאות לא משתנה. בית המשפט העליון וגורמים אחרים מטילים את האחריות על הרשויות המסוכסכות בדלהי, שלא נמצאות בקשר רציף ולא מתייחסות ברצינות למשבר: מפלגת הימין של מודי שולטת בעירייה, אך מפלגה אחרת נמצאת בממשלה האזורית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים