שתף קטע נבחר

בוטל הקיצוץ לגמלאים בקרנות הפנסיה הוותיקות

ההסתדרות הודיעה כי בכוונתה להכריז על סכסוך עבודה, ושעה אחר כך הודיע השר חיים כץ כי יבוטל הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות שאמור היה להתבצע החודש. במקביל, יוכן תזכיר חוק בנושא גיל הפרישה לנשים

הפגנת גמלאים נגד קיצוץ הפנסיות ()
לפני כשבועיים: הפגנת גמלאים נגד קיצוץ הפנסיות

בוטל הקיצוץ בפנסיות של כ-270 אלף גמלאים המבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות: כך הודיע היום (ג') שר העבודה והרווחה, חיים כץ, בתום דיונים שניהל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון והממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, ד"ר משה ברקת. הקיצוץ, בשיעור של 1.259%, בסכום של כאלף שקלים לגמלאי בשנה, נכנס לתוקפו בתחילת החודש הנוכחי.

 

המהלך לקיצוץ הפנסיות של הגמלאים בשיעור של 1.26%, שמהווים כ-1,000 שקלים בשנה, נגרם כתוצאה מהגירעונות הכבדים שהצטברו בשל אי העלאת גיל הפרישה של נשים מ-62 ל-64, כפי שסוכם בעבר. כיום הקרנות נמצאות בגירעון של כ-5 מיליארד שקלים, שגדלים בכ-200 מיליון בשנה. 

 

השר כץ אמר: "אני מודה לראש הממשלה, לשר האוצר ולממונה על שוק ההון על שיתוף הפעולה והתמיכה בביטול קיצוץ שכרם של הגמלאים". בהודעתו נמסר גם כי הוחלט על הכנת תזכיר חוק בנושא גיל הפרישה לנשים.

 

חיים כץ שר הרווחה   (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
השר חיים כץ: "מודה על התמיכה בביטול הקיצוץ"(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

איציק שמולי אולפן ynet מפלגת העבודה  (צילום: עידן ארבל )
יו"ר סיעת העבודה איציק שמולי(צילום: עידן ארבל )
 

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי, שפעל לביטול הקיצוץ, הוסיף: "הבטחנו שלא ניתן לפגוע בגמלאים, ואני שמח שאחרי מאבק אדיר שהובלתי הצלחנו לקיים זאת. לא אתן לאף אחד לגזול מהגמלאים בישראל ממה שאין להם ונעמוד על המשמר גם בהמשך".

 

בעקבות ההודעה, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הדגיש כי אין בכוונתו לסגת מההכרזה על סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי, שאותה פרסם כשעה לפני כן, עד אשר יועבר אליו מד"ר ברקת מסמך המאשר רשמית כי אכן יידחה הקיצוץ שתוכנן בקרנות הפנסיה הוותיקות.

 

בר-דוד הודיע כי החליט לכנס ביום שני את הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות, ובה חבריה יתבקשו לאשר הכרזה על סכסוך עבודה בכל המגזר הציבורי על רקע המשבר. ההכרזה על הסכסוך, שיחול על כלל מקומות העבודה במגזר הציבורי, תתקיים בשיתוף פעולה מלא ובתיאום עם הסתדרות המורים בראשות יפה בן-דויד.

 

בר-דוד אמר כי "ההסתדרות לא תיתן יד ולא תאפשר את הפגיעה באוכלוסיית הגמלאים, שרבים ממנה מתקיימים ממילא מקצבאות נמוכות שמקשות עליהם לרכוש מוצרי מזון בסיסיים ותרופות. זו העת לגלות אחריות ורגישות חברתית לאוכלוסייה הוותיקה שבנתה את המדינה".

 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בירך על ההחלטה: "הצבענו היום על דחייה לינואר במסגרת דיון הוועדה. דרשנו זאת למען אותם חוסכים שעבדו כל חייהם ואני שמח שהדבר קורה. אך לא ננוח - נעלה את החוק לדחיית גיל הפרישה לנשים ונקדם אותו על מנת לוודא שהגזירה מעל קרנות הפנסיה הוותיקות לא תשוב".

 

 

ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), בירך גם כן על המהלך ואמר: "טוב שנעשה הדבר הנכון ונמנעה פגיעה מיותרת ב-270 אלף גמלאים. כעת נכון להפוך את הביטול להוראת קבע על מנת שלא נאלץ לחזור ולעסוק בכך בעתיד".

 

לפני כשבועיים 800 גמלאים הפגינו מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על הקיצוץ המתוכנן, וחסמו לזמן קצר את צומת עזריאלי. הגמלאים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "לא לברית מילה לפנסיות", "ביבי, אל תשליכנו לעת פנסיה", "כחלון, הבטחת לא לקצץ - תקיים", "לשרים העלו - לקשישים קיצצו" ו"הבחירות נגמרו, הקשישים נשכחו".

 

כבר במרץ 2018 הודיע יואב בן אור, המנהל המיוחד של קרנות הפנסיה הוותיקות על הקיצוץ הצפוי, אך בעקבות לחץ ציבורי, שלווה בהפגנת גמלאים, המהלך נדחה ליוני 2019. סגן שר האוצר, יצחק כהן (ש"ס), אמר אז כי משרדו לא יאפשר קיצוץ בקצבאות. "ההנחיה של השר משה כחלון היא חד משמעית", אמר כהן ל-ynet, "לא יהיה מצב שמישהו יקזז זכויות לפנסיונרים כדי לפתור את הבעיה של העלאת גיל הפרישה לנשים". 

 

בספטמבר 2018 מנהלי הקרנות קיבלו הודעה נוספת על הקיצוץ הצפוי החל מיוני 2019, ושוב התעוררה מחאה ציבורית, שהפעם אף זכתה לגיבוי יו"ר ההסתדרות דאז, אבי ניסנקורן, שאיים בשביתה כללית אם המהלך ייצא לפועל, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.

 

יום לאחר מכן, שר האוצר משה כחלון (כולנו) התחייב לבטל את הקיצוץ המתוכנן. "לא יקום ולא יהיה במשמרת שלי", הצהיר כחלון. "קצבאות הפנסיה לא ייפגעו ובטח שלא קצבאות הזקנה. כפי שהגדלנו במיליארדים את התקציבים לקשישים מקבלי הבטחות הכנסה כך נדאג שגם בעתיד לא תהיה פגיעה בהורים של כולנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
גמלאים נגד הקיצוץ. ארכיון
צילום: מוטי קמחי
מומלצים