שתף קטע נבחר

"הדבר הבא" של האיראנים והאיום על לבנון

בסוריה יש התפתחויות חיוביות, ומוקד המעקב המודיעיני של ישראל נודד לעיראק. מפעלי הטילים המדויקים והמיליציות אמורים להפוך לזרוע מבצעית רחוקה מספיק כדי להקשות עלינו לפגוע בה - אבל קרובה מספיק כדי לאיים וללחוץ על ארה"ב. וגם: המסרים וההפתעה בדברי ראש אמ"ן שלשום

נאום ראש אמ"ן שלשום (יום ד') נוסח בעמימות. בדברו על "שיבוש המציאות" הוא התכוון להצביע על הקושי להשלים הערכות מודיעין מדויקות בגלל המידע הלא נכון והמטעה שהתקשורת והרשתות החברתיות מוצפים בהם. ה"פייק ניוז" מקשה לא רק על גורמי המודיעין להעריך נכונה את המצב אלא גם מביא לקבלת החלטות שגויות על ידי הקברניטים, וברור שהוא מתכוון לפוטין, לטראמפ, לנתניהו ולא-סיסי.

 

 

בדבריו של אלוף תמיר הימן היה חבוי סקופ. הוא אמר במפורש: "רוב המודיעין מגיע אלינו מהסייבר שמתפתח ומשתכלל" ואף ציין את "האינטרנט של הדברים" ו"מחשוב לביש" (שעונים חכמים) כדוגמה. 

 

בדבריו על לבנון, חיזבאללה ופרויקט הטילים המדויקים ("אנחנו לא צריכים את נסראללה כדי שיגיד לנו מה מצב הפרויקט הזה, אנחנוו מכירים אותו אולי טוב ממנו בחלק מהמקרים"), הוא התכוון להעביר מסר אזהרה דווקא לממשלת לבנון. לנוכח הסיכוי להסדיר את בעיית המים הכלכליים עם ישראל, שתאפשר ללבנון להפיק גז מהים התיכון, הזהיר הימן את ממשלת לבנון שהיא אינה יודעת מספיק על תפוצת המפעלים לשיפור הדיוק של הטילים והרקטות שהקימה חיזבאללה. 

 

ראש הממשלה נתניהו כבר רמז שאם המפעלים הללו לא יסולקו, ישראל עשויה לתקוף אותם. חלק ניכר מהמפעלים נמצאים בתוך אוכלוסייה אזרחית שעלולה להיפגע. הימן אמר במפורש שאפילו נסראללה לא יודע מספיק על המיזם הזה ומטעה את הממשלה. לבנון כולה, רמז, עלולה לשלם ביוקר.

ראש אמ
ראש אמ"ן הימן, שלשום בכנס בתל אביב(צילום: יששכר רואס)

בנימין נתניהו נאום העצרת הכללית של האו
נתניהו חשף ב-2018 באו"ם את אתרי דיוק הטילים בביירות(צילום: AFP)

צה
(צילום: דובר צה"ל)
 

בגזרה הפלסטינית, כפי שאמר ראש אמ"ן, חמאס אכן מורתע, אבל מבין שבשביל בלוני תבערה ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו לא יצא למלחמה ערב בחירות. גם ביהודה ושומרון יש סטגנציה, שתימשך כנראה עד שאבו מאזן ימות או יפרוש או שתהיה תקרית שתצית את השטח.

 

קשרי איראן-עיראק

מה שאמר ראש אמ"ן על הרוסים ("מייצרים חיכוכים באופן חצי יזום ומבקשים להיות רלוונטיים לפתרונם באמצעות נוכחות באזור") נגע לחיכוך שלהם עם האיראנים בסוריה. אותו הם מנצלים כדי לכבוש, באמצעות לחץ על בשאר אסד חסר האונים, עוד ועוד נכסים וזיכיונות כלכליים בסוריה. הם גם ממנים, באמצעות לחץ על אסד, מפקדים בכירים לעמדות מפתח בצבא סוריה, ומשתמשים בישראל כאמצעי לחץ על אסד והאיראנים לקבל את מה שהם רוצים - הסדרה פוליטית שאחריה יוכלו לקושש את רווחי שיקום סוריה במימון סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר וכוויית.

 

לאיראנים אין הרבה ברירות. הם תלויים ברוסיה, שבאמצעותה הם מצליחים עדיין לייצא נפט ולמלא את קופת המדינה. הרוסים קונים בזול נפט מאיראן, המוברח לדרום רוסיה, ואחר כך מוכרים אותו, כנפט רוסי, במחיר גבוה יותר, לצרכנים ברחבי העולם. את התמורה האיראנים מקבלים בסחורות רוסיות - בגלל הסנקציות הפיננסיות שהטיל טראמפ. כך שרוסיה מרוויחה פעמיים, גם ממכירות הנשק לצבא סוריה ולאיראן.

(מימין) מזכ
קאסם סולימאני (מימין), מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, עם אחד ממפקדי המיליציות בעיראק

במצב הזה, לישראל אין מה להתלונן: רוסיה מגבילה את איראן כלכלית וצבאית בסוריה, ובשבוע הבא שולח פוטין את היועץ לביטחון לאומי שלו לירושלים - לדון עם היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון, ועם ראש המטה לביטחון לאומי של נתניהו מאיר בן שבת, על "עתיד סוריה, כולל נוכחות הכוחות הזרים בה". בנוסף לכך, טראמפ מהדק את הסנקציות על איראן. לנו נשאר רק להוריד פרופיל ולעקוב מודיעינית אחרי המיזם הצבאי החדש-ישן של קאסם סולימאני בעיראק.

 

עיראק היא "הדבר הבא" מבחינת האיראנים. הממשלה השיעית קשובה להם מאוד, אף כי חוששת לאבד את האמריקנים ואת המנהיג השיעי מוקתדא א-סאדר, שאינו אוהב להיות שליח איראני, אם יבחרו להתייצב בגלוי לצידה של טהרן. אבל הבנק המרכזי האיראני חתם על הסכם שיתוף פעולה עם הבנק המרכזי בבגדד, שיסייע לאיראן לעקוף את הסנקציות האמריקניות. יש כבר הסכמים שמבססים את המסדרון היבשתי לסוריה דרך עיראק (למשל מסילת הברזל הנסללת מאיראן לבצרה שבעיראק) ויש הסכם לאספקת תוספת חשמל איראני לעיראק.

 

בתחום הצבאי - המיליציות השיעיות בעיראק שאיראן מממנת מוכנות לזנק לסוריה (חלקן כבר נמצאות שם) וללבנון במקרה של עימות עם ישראל. השלב הבא יכול להיות הקמת מפעלי ייצור להקמת טילים ורקטות מדויקות שהמיליציונרים השיעים יוכלו ללמוד להפעיל. כמו החות'ים בתימן, הם אמורים להפוך לזרוע מבצעית עצמאית רחוקה מספיק מישראל כדי להקשות עלינו לפגוע בה מהאוויר ובאמצעות טילי קרקע-קרקע, אבל קרובה מספיק אלינו, לסעודיה ולכוויית כדי להוות איום וליצור לחץ עקיף על האמריקנים.

 

זו תמונת המצב כעת. בצה"ל מגדירים אותו "מצב בהתהוות", ולכן צודק ראש אמ"ן הימן בהערכתו כי "הסבירות למלחמה יזומה בשנה הקרובה היא נמוכה" (זה נכון גם לגבי ישראל - לא רק לגבי שכנינו העוינים - בגלל הבחירות. נתניהו לא רוצה אבידות לקראת ספטמבר). אבל המצב המדיני באזור מאוד לא יציב, בעיקר בגלל הסנקציות האמריקניות על איראן, והוא נפיץ גם מבחינה צבאית. לכן עלולה לפרוץ מלחמה מבלי שלמי מהגורמים הייתה כוונה מראש להתדרדר אליה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים