שתף קטע נבחר

גרמניה לאחר דברי שגריר ארה"ב: הפתרון היחיד - שתי מדינות

ברקע "עסקת המאה" של טראמפ, ויממה אחרי דבריו של השגריר פרידמן על סיפוח חלק מהגדה, רמז שר החוץ הייקו מאס על המחלוקת מול הממשל האמריקני. את הדברים הוא אמר בירדן בדרכו לטהרן, שם יפעל לשמר את הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות

 

הייקו מאס בביקור בעמאן, ירדן (צילום: רויטרס)
שר החוץ הגרמני הייקו מאס, היום בירדן(צילום: רויטרס)

על רקע הפרסום המתקרב של "עסקת המאה" של הנשיא דונלד טראמפ, מתחדדים הפערים בין הממשל האמריקני הנוכחי לבין מדינות אירופה באשר לפתרון הרצוי בסכסוך הישראלי-פלסטיני. שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר היום (א') כי "השגת פתרון שתי המדינות באמצעות מו"מ היא הפתרון היחיד". דבריו נאמרו כיממה לאחר פרסום הריאיון של שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, שבו אמר ל"ניו יורק טיימס" כי לישראל יש זכות לספח חלק מהגדה המערבית.

 

שר החוץ הגרמני דיבר במסיבת עיתונאים בירדן, שבה הוא מבקר בדרכו לטהרן לשם הוא נוסע על מנת לבחון דרכים לשימורו של הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות, שהתערער בעקבות פרישת ארה"ב לפני כשנה וחצי.

 

בדבריו כיוון מאס להתקדמות התוכנית האמריקנית, המבוססת על שלום כלכלי ואמורה לצאת לדרך החודש בוועידה כלכלית בבחריין. אלא שהפלסטינים כבר דחו אותה בטענה שהיא מוטה לטובת הצד הישראלי. במסיבת העיתונאים בעמאן השתתף גם שר החוץ הירדני איימן ספאדי, שהוסיף: "גרמניה ואנחנו מסכימים שפתרון שתי המדינות הוא הסיום היחיד לקונפליקט".

 

שניהם הדגישו את החשיבות בהמשך פעילותה של אונר"א – סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים – שארה"ב קיצצה את הסיוע הכלכלי שהעניקה לה וגם קראה לפירוקה.

הייקו מאס בביקור בעמאן, ירדן (צילום: רויטרס)
מאס ושר החוץ הירדני ספאדי, היום(צילום: רויטרס)
 

דברי שגריר ארה"ב על זכותה של ישראל לספח חלק מיהודה ושומרון חוללו גל של תגובות. מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת אמר כי "שגרירו של הנשיא טראמפ מספק די ביסוס לכולם לא להגיע לוועידה במנאמה שבבחריין. החזון שלהם הוא סיפוח שטחים כבושים, פשע מלחמה לפי החוק הבינלאומי".

 

יו"ר מרצ תמר זנדברג התייחסה לדברי השגריר האמריקני דיוויד פרידמן אודות זכותה של ישראל לספח חלקים משטחי הגדה המערבית. "כל עוד פרידמן הוא שגריר ארה"ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, עליו לדעת שסיפוח הוא אסון למדינה שלנו", אמרה, "שלום הוא האינטרס של הישראלים והפלסטינים שחיים כאן, גם אם הממשל האמריקני החליט לשרת את הימין הקיצוני בלבד".

 

 

"עסקת המאה" אפילו לא הוצגה, והיא כבר מעוררת מחלוקת. באמצע יוני הכריז הבית הלבן על חלקה הראשון של תוכנית השלום במזרח התיכון, שיכלול "סדנה" כלכלית לעידוד השקעות הון ביהודה ושומרון, עזה והאזור. הסדנה תתקיים בבחריין ב-25 וב-26 ביוני בהשתתפות שרי אוצר ומנהיגים עסקיים גלובליים ומקומיים.

 

הפלסטינים הביעו הסתייגות מהתוכנית האמריקנית והודיעו שלא ייקחו בה חלק, והם לא היחידים. משרד החוץ של רוסיה פרסם הודעת ביקורת נגד תוכנית טראמפ, ולפיה: "רצונו של הנשיא להחליף את הפתרון הפוליטי הכולל בכמה בונוסים כלכליים מעורר דאגה עמוקה. בשלב המורכב הזה, נדרש מאמץ קולקטיבי כדי להתניע את המשא-ומתן הישראלי פלסטיני, יותר מאשר עסקאות חד צדדיות בעלות טבע אופורטוניסטי".

 

במקביל אמר היום שר החוץ של קטאר, מוחמד בין עבד אל רחמן אל-תאני, שהנסיכות "תתמוך בכל תוכנית שלום שהפלסטינים מוכנים לקבל. כפי שאנו רואים את זה, כרגע יש נתק בין הפלסטינין לבין ארה"ב".

 

טהרן, אירופה והסנקציות

מאס כאמור יגיע השבוע לאיראן כדי להמשיך במאמצים לשימור הסכם הגרעין. בחודש שעבר הודיעו בטהרן על נסיגה משורת התחייבויות שנקבעו במסגרת ההסכם, ואיימו לבטל התחייבויות נוספות אם האירופים ימשיכו לפעול בפני הסנקציות שהטילו האמריקנים בחודשיים האחרונים.

 

שר החוץ האיראני מוחמד זריף תקף את המעצמות האירופיות בעקבות דבריו של נשיא צרפת עמנואל מקרון ולפיהם בכוונתו לוודא שטהרן לעולם לא תשיג נשק גרעיני: "על האירופים ושאר החתומים על ההסכם לחדש את הקשרים הכלכלים עם איראן - ולא, נפרוש מכל התחייבויות שלנו וננקוט צעדים בתגובה".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף (Reuters)
שר החוץ האיראני, מוחמד זריף(Reuters)

שר החוץ הגרמני מאס, שהגיע במהלך היום מירדן לאבו דאבי, התייחס למתיחות במפרץ והדגיש את החשיבות במניעת הסלמה בעקבות המתיחות במפרץ.

 

שלשום הודיע משרד החוץ האמריקני על סנקציות נוספות - הפעם על קבוצת האחזקות הגדולה ביותר בתעשיית הנפט באיראן שתומכת, לפי האמריקנים, במשמרות המהפכה. שר האוצר סטיבן מנוצ'ין אמר כי "הסנקציות הן אזהרה מצעדינו הבאים כלפי חברות דומות שפועלות בתעשיית הנפט ותומכות במשמרות המהפכה".

 

לפי משרד האוצר האמריקני, קבוצת האחזקות "תעשיות נפט במפרץ הפרסי" מחזיקה תחתיה 39 חברות נפט וסוכני מכירות מחוץ לאיראן. כ-40% מסך תוצרת הנפט וכמחצית מייצוא הנפט מאיראן נמצא בבעלות החברה.

 

בכירים בממשל טראמפ אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הסנקציות האחרונות הן חלק ממאמץ כלל עולמי שנועד לצמצם את כלכלתה של איראן ויסייע "לייבש" את התקציבים המועברים למשמרות המהפכה. "אנחנו ממשיכים לפעול על-מנת לצנן את התקווה לשיקום הכלכלה האיראנית", אמר אחד הבכירים. "תעשיית הנפט משמשת כמכבסת כסף ממוסדת עבור משמרות המהפכה ב-40 השנים האחרונות".

 

בבית הלבן מסרו כי מטרת הסנקציות היא "להביא לאפס את ייצוא הנפט של איראן, ובכך לשלול מהמשטר האיראני את מקור ההכנסה המרכזי שלו". נשיא איראן תקף אז את ארצות הברית, ומיד לאחר ההודעה אמר כי "עלינו לגרום לה להתחרט על החלטתה ואין לנו ברירה אלא להיאבק בה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הייקו מאס, היום בירדן
צילום: רויטרס
מומלצים