שתף קטע נבחר

הציבור בעד הלהט"ב, הפוליטיקאים הרבה פחות

בזמן שהסקרים מצביעים על תמיכה גוברת בזכויות הקהילה הגאה, ההקצנה הדתית-פוליטית הולכת לכיוון השני. אפשר ללמוד מיהדות העולם

 

מחאת הקהילה הגאה תל אביב (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

זה חודש הגאווה 2019 ונראה שמעולם לא חווינו פער גדול כל כך בין הקבלה והתמיכה בקהילה הגאה בקרב הציבור הישראלי לבין קיצוניות דתית-פוליטית שמאיימת על המשך זכויותיה. בעוד שמרבית הציבור, כבר שנים רבות, תומך יותר ויותר במתן שוויון זכויות אמיתי, בשנים האחרונות מתדרדרות הממשלה והמפלגות הדתיות בכיוון ההפוך ומקשיחות עוד ועוד את עמדותיהן נגד הקהילה הגאה.

 

 

כך יוצא שבמהלכו של שבוע גאווה אחד הספקנו להיחשף לסקר של עמותת חדו"ש שמראה ש-78% מהציבור היהודי בישראל סבור שיש לאפשר לזוגות בני אותו מין להינשא או להירשם כזוגות, ובמקביל לשמוע את אחד הקולות הבולטים במערכת הדתית-פוליטית, בצלאל סמוטריץ', מצהיר שמדינת ישראל צריכה להתנהל כמדינת הלכה – שבה כידוע אין מקום להומואים, לסביות, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים.

 

התנגדות המפלגות הדתיות לשוויון זכויות לקהילה הגאה אינה דבר חדש. מאז קום המדינה התנגדו הח"כים הדתיים למהלכים ציבורים ולתיקוני חקיקה שנועדו לקדם שוויון אמיתי בישראל. עם זאת, אם בעבר עוד הצליח הרוב בכנסת להעביר הישגי חקיקה כגון ביטול האיסור הפלילי על יחסים הומוסקסואליים, איסור אפליה בעבודה, איסור אפליה באספקת מוצרים ושירותים ובכניסה למקומות ציבוריים - בשנים האחרונות ההתנגדות הדתית בכנסת הקצינה עד כדי כך שהיא חוסמות באופן מוחלט כל סיכוי לחקיקה שנועדה לקדם את הקהילה הגאה בישראל לשוויון אמיתי.

 

חמור מכך, נציגי המפלגות הדתיות היום קוראים לקידום חקיקה שבפירוש תפגע בקהילה הגאה, כדוגמת פסקת ההתגברות, שעלולה למנוע מבית המשפט העליון לפסול חוקים שמפלים נגד להט"בים, למשל את חוק הפונדקאות שכבר יותר מ-20 שנה מאפשר לזוגות סטרייטים לבצע פונדקאות בישראל אבל מונע מזוגות גאים להקים משפחה.

 

ההקצנה הדתית-פוליטית הזו צורמת במיוחד לאור תמיכתו הגדולה של רוב הציבור הישראלי במתן שוויון זכויות לקהילה. שנים רבות שסקרים מראים שיעורי תמיכה עצומים בקרב רוב הקבוצות בישראל, לרבות דתיים וחילונים, למען שוויון זכויות מלא לקהילה הגאה. הנתונים כל כך חד משמעיים עד שאפילו סקר חדשות 2 בזמן מחאת הפונדקאות ביולי שעבר הראה ש-58% ממצביעי הבית היהודי (!) מעידים שהם תומכים במחאה ובמתן שוויון זכויות לזוגות גאים בפונדקאות.

 

על אף התמיכה העצומה שהקהילה מקבלת מהציבור הישראלי, מנהיגי המפלגות הדתיות בישראל נותרו אטומים לקריאת העם ורק הקצינו את עמדותיהם.

 

הפער הקיצוני הזה בולט במיוחד כשמשווים את התפיסות ה"יהודיות" של המפלגות הדתיות לתפיסות הדתיות בקהילות היהודיות בעולם, שבהן דווקא ניתן לראות מגמה חיובית של עלייה בקבלה ובתמיכה בקהילות הגאות. דוגמא יפה לקבלה זו היא הכנס השנתי של הקונגרס היהודי הגאה העולמי, ארגון גג של קהילות יהודיות גאות מרחבי העולם, שהתקיים בסידני, אוסטרליה. מיקום הכנס, באופן מדהים, היה בבית כנסת יהודי במתחם שכולל שלושה זרמים שונים של היהדות: קונסרבטיבים, רפורמים ויהדות מתחדשת.

 

התופעה הזו אינה נחלתה הבלעדית של התנועה היהודית הרפורמית, שכבר שנים מקבלת באופן מלא את חברי הקהילה הגאה לשורותיה: אפילו בקרב קהילות אורתודוקסיות ישנו מספר גדל והולך של רבנים שקוראים ופועלים לשילוב חברי הקהילה הגאה היהודית וחלקם אף תומכים בהסמכתם לכהן כרבנים.

סמוטריץ', אגב, לא נמצא לבדו בהקצנה. יו"ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, עשה במהלך שמונה שנות כהונתו כסגן שר הבריאות כל שביכולתו למנוע את תיקון האפליה נגד הקהילה הגאה ואף הביא להחמרת נהלים ותהליכים נגד להט"בים. ליצמן הוא הסיבה המכרעת להמשך האפליה נגד זוגות גאים בגישה לפונדקאות ואחת הסיבות למחאת הפונדקאות שהוציאה עשרות אלפים לרחובות בקיץ האחרון.

יעקב ליצמן ואריה דרעי (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
יעקב ליצמן ואריה דרעי(צילום: אלכס קולומויסקי)

אפשר להזכיר גם את שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, שבמהלך כהונתו הקשיח משרד הפנים את הנהלים נגד הקהילה הגאה כדוגמת הרמת קשיים בלתי אפשריים לטרנסג'נדרים שמבקשים לשנות את מינם בתעודת הזהות או על הקשחת עמדות ברישום ילדים להורים טרנסג'נדרים.

 

התסכול גדול יותר כשרואים את כוחן העצום והלא פרופורציונאלי של המפלגות הדתיות במערכת הפוליטית הישראלית. סמכות ה"וטו" שניתנה למפלגות הדתיות בהסכמים קואליציוניים אטמה לחלוטין סיכוי לתיקון חוקים מפלים נגד להט"בים ומנציחה את האפליה.

 

בשנים האחרונות נאלצת הקהילה הגאה בישראל להסתפק בהישגים סמליים כגון עלייה במספר חברי הכנסת ההומואים ומינויו של שר הומו ראשון בישראל. אלה הישגים יפים ומבורכים אך הם לא מביאים לתיקון האפליות הקשות בחקיקה הישראלית.

 

אם מגמת ההקצנה של המפלגות הדתיות נגד הקהילה הגאה תימשך, וכן תימשך מגמת התחזקותן המוחלטת בממשלה ובקואליציה, ישראל עלולה למצוא את עצמה בפער קיצוני אף יותר בין תמיכת הציבור הישראלי בשוויון מלא לבין תפיסות "יהודיות" שהן קיצוניות אף בהשוואה לתפיסות יהודיות רבות בשאר העולם.

 

  • עו"ד אסף וייס הוא יועץ בכיר לשעבר לשרת הבריאות ומזכיר הקונגרס היהודי הגאה העולמי

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים