שתף קטע נבחר

ארה"ב: איראן אחראית לפגיעה במכליות הנפט

שעות לאחר המתקפה בנתיב הימי הקריטי לתעשיית הנפט במפרץ עומאן, וושינגטון מאשימה: "המודיעין, הנשק והתחכום מצביעים על טהרן". במקביל, מסתמן שמוקשים גרמו לפיצוצים בשתי המכליות - כמו במתקפה דומה לפני חודש נגד ארבע מכליות. טראמפ: "לא אנחנו ולא איראן מוכנים לעסקה"

 

 

ארה"ב האשימה אמש (יום ה') את איראן באחריות לתקרית החמורה במפרץ עומאן שליד מצר הורמוז, בה ניזוקו מפיצוצים שתי מכליות נפט. מנגד, ברוסיה קראו להמתין ולא להאשים ישר את טהרן, שהואשמה גם במתקפה דומה לפני כחודש - באותו נתיב ימי קריטי לתעשיית הנפט העולמית.

  

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בהודעה מיוחדת, אמר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו כי הממשל מעריך שאיראן היא זו שעומדת מאחורי המתקפה. זאת, על בסיס המודיעין, סוג כלי הנשק שבהם נעשה שימוש במתקפה וה"תחכום" שלה. הוא האשים כי טהרן פועלת לשבש את תעבורת הנפט באזור.  

מייק פומפאו (צילום: AP)
מזכיר המדינה מייק פומפאו הפנה אצבע מאשימה לאיראן(צילום: AP)

מכלית מכליות נפט הים הערבי מפרץ עומאן המפרץ הפרסי Front Altair מתקפה איראן (צילום: AP)
תמונה שפורסמה בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", ומציגה לדבריה ספינת כבאות של הצי האיראני פועלת לכיבוי השריפה במכלית הנורבגית, אחת מהשתיים שנפגעו(צילום: AP)

מכלית מכליות נפט הים הערבי מפרץ עומאן המפרץ הפרסי Front Altair מתקפה איראן (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

איראן מפרץ עומאן מכליות נפט מכלית נורבגית התקפה פיצוץ עולה באש (צילום: EPA)
המכלית הנורבגית עולה באש(צילום: EPA)

ממש לפני תחילת נאומו של פומפאו, הנשיא דונלד טראמפ, שמוקדם יותר נמסר כי תודרך על האירועים, התייחס למתיחות עם איראן. הנשיא לא הזכיר בדבריו שלו את התקרית במפרץ, אך צייץ מחדש את נאומו של מזכיר המדינה. הוא אמר כי הוא מעריך את ראש ממשלת יפן שינזו אבה על כוונתו לנסות ולהפיג את המתיחות בין שתי המדינות באמצעות ביקורו בטהרן. עם זאת, הוא ציין כי הוא מאמין ש"מוקדם מדי אפילו לחשוב" על עסקה בין וושינגטון לטהרן. "הם לא מוכנים, וגם לא אנחנו", צייץ טראמפ בטוויטר.

 

טראמפ הגיב כנראה לדבריו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, במהלך פגישתו עם אבה בטהרן - בשעה שבה עלתה באש אחת המכליות. "אני לא חושב שטראמפ ראוי להחלפת מסרים כלשהי, ואין לי שום תשובה בשבילו עכשיו או בעתיד", אמר חמינאי לאבה.

 

 

טראמפ במדשאת הבית הלבן (צילום: Getty Images)
"לא אנחנו ולא איראן מוכנים לעסקה". טראמפ(צילום: Getty Images)
 

מייק פומפאו (צילום: AP)
(צילום: AP)

במוסקבה קראו כאמור לשמור על איפוק ולא לקפוץ למסקנות. "איש לא יודע מי עומד מאחורי זה", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. סגן שר החוץ סרגיי רייבקוב ביקש "לא למהר" בהטלת האשמה על טהרן, ולא לנצל את התקרית כדי להגביר את המתיחות עמה.

 

בינתיים, יותר פרטים מתבררים מהאירועים אתמול בבוקר. גורם רשמי בממשל האמריקני אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי נראה שהצוות של אחת המכליות נמלט ממנה לאחר שהבחין במוקש שנצמד לדופן האוניה ולא התפוצץ.

 

ב-CNN ציטטו גם כן גורם אמריקני, שאמר כי צוות של משחתת אמריקנית, שהוזעקה לסייע למכלית, הבחין במוקש הימי - ככל הנראה מסוג מגנטי. לכך אולי התייחס פומפאו בדבריו על "סוג כלי הנשק" - שכן גורמים במערב חושדים כי גם במתקפה הקודמת במאי, נגד ארבע מכליות - בהן שתיים סעודיות - נעשה שימוש במוקשים ימיים מגנטיים. 

 

 

איראן מפרץ עומאן מכליות נפט מכלית נורבגית התקפה פיצוץ עולה באש (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מכלית מכליות נפט הים הערבי מפרץ עומאן המפרץ הפרסי Front Altair מתקפה איראן (צילום: EPA)
פעולות הכיבוי(צילום: EPA)

מכלית מכליות נפט הים הערבי מפרץ עומאן המפרץ הפרסי Front Altair מתקפה איראן (צילום: EPA)
המכלית הנוברגית לאחר כיבוי השריפה שפרצה בה(צילום: EPA)

באיגוד הבינלאומי Intertanko של בעלי המכליות העצמאיים, אמרו כי שתי המכליות נפגעו בקו המים או מתחתיו, סמוך לחדר המנוע. "זו הייתה מתקפה מתוכננת ומתואמת", מסרו באיגוד. 

 

איראן, שכבר דחתה בתוקף את ההאשמות שעמדה מאחורי המתקפה הקודמת בחודש שעבר, כינתה את המתקפה "חשודה". זאת, לאור העובדה שהיא אירעה במהלך ביקורו בטהרן של ראש הממשלה היפני. אבה הוא המנהיג היפני הראשון שמבקר בטהרן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979.

 

"המילה 'חשוד' אפילו לא מתחילה לתאר את מה שכנראה אירע הבוקר", נמסר בהודעת שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף. בהמשך, הנשיא האיראני חסן רוחאני אמר, בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית, כי ארצו "תמיד" פעלה לשמור על יציבות וביטחון ב"אזור הרגיש" של המפרץ הפרסי.

מיקום מכליות הנפט שטורפדו במפרץ עומאן ()
 

המתקפה פגעה, כאמור, בשתי מכליות נפט. אחת מהן נורבגית בשם Front Altair, שעשתה את דרכה מקטאר לטייוואן. לפי הרשויות בנורבגיה, שלושה פיצוצים דווחו במכלית. אש פרצה בסיפון, אך בהמשך כובתה. המגזין Tradewinds, העוסק בענייני תובלה ימית, דיווח כי המכלית נפגעה מטיל טורפדו. עם זאת, ב"רויטרס" ציטטו "גורם מעורה בפרטים" ששלל את אותו דיווח.

 

ברשת CBS שוחחו עם גורם בממשל האמריקני, שאמר כי ארה"ב כנראה תחפש אחר שרידים בים הערבי, שעשויים לשמש כראיות בחקירה של המתקפה. הוא הוסיף כי תגובה אמריקנית תלויה בממצאי החקירה וברמת הקשר שניתן לבסס לאיראנים. בהקשר זה, יצוין, ברשת CNN הזכירו כי היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון, הבטיח כבר בעקבות המתקפה הקודמת במאי לחשוף, בפני מועצת הביטחון של האו"ם, ראיות לקשר של איראן אליה. הוא טרם עשה זאת, נאמר ברשת.

רג'פ טאיפ ארדואן ,ולדימיר פוטין וחסן רוחאני  בסוצ'י רוסיה (צילום: EPA)
רוסיה: "לא לקפוץ למסקנות". פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני(צילום: EPA)

המכלית השנייה שנפגעה במתקפה היא Kokuka Courageous, ששייכת לחברת הספנות היפנית Kokuka Sangyo. היא הייתה בדרך מנמל בסעודיה לסינגפור. לפי נשיא החברה היפנית, היא הותקפה פעמיים במהלך שלוש השעות שעברו עד שכל 21 אנשי הצוות פונו ממנה. נזק נגרם לצדה הימני. לדברי החברה המנהלת אותה, המכלית נמצאת כעת כ-130 קילומטרים מפוג'יירה שבאיחוד האמירויות ולא נשקפת לה סכנת טביעה. במכלית היה מטען של מתנול, ולדברי החברה לא נגרם לו נזק.

 

איש לא נפגע במתקפה, מלבד איש צוות אחד במכלית היפנית שנפצע קל מאוד. בעוד באיראן טענו תחילה בטלוויזיה הממלכתית כי 44 מלחים חולצו על-ידי ספינותיה, בהמשך התברר שרק 23 אנשי צוות המכלית הנורבגית Front Altair חולצו על-ידי הצי האיראני, ופונו לעיר הנמל בנדר עבאס. אנשי הצוות במכלית היפנית חולצו, לפי CNN, על-ידי ספינת גרר ומשם הועברו לסיפונה של משחתת אמריקנית, אותה אחת שדיווחה על המוקש הימי.

מזכ
"העולם לא יכול להרשות לעצמו עימות במפרץ". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש(צילום: AFP)

התקרית הגבירה שוב את החשש מהתלקחות במפרץ הפרסי, על רקע איומי המלחמה שמשמיעות זו נגד זו ארה"ב ואיראן. מפרץ עומאן שוכן בכניסה למצר הורמוז, נתיב ימי שדרכו עובר חלק עצום מאספקת הנפט העולמית, ולכן לכל תקרית ביטחונית בו עשויה להיות השפעה גדולה על השווקים לטווח הארוך. בשעות שאחרי הפיצוצים, עלה מחיר הנפט בשיעור של עד 4%.

 

ברחבי העולם השמיעו מנהיגים גינויים למתקפה וקריאות להימנע מהסלמה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לחקירה מקיפה. הוא הזהיר שהעולם לא יכול להרשות לעצמו "עימות משמעותי באזור המפרץ". מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט גינה גם הוא את המתקפה, ואמר כי "יש צדדים שמנסים להצית שריפות באזור". ארה"ב הודיעה כי תעלה את הנושא לדיון סגור במועצת הביטחון של האו"ם.

 

ממשלות וארגוניים ימיים שונים קראו לספינות ששטות באזור להיזהר במעבר בו. "תעשיית התובלה רואה בתקרית הסלמה במצב. אנחנו קרובים מאוד לסכסוך, אפילו שעדיין אין עימות צבאי. המתיחות גבוהה ביותר", אמר ג'ייקוב לרסן, יו"ר איגוד בעלי ספינות התובלה BIMCO, שמייצג כ-60% מהתעשייה העולמית.


פורסם לראשונה 13/06/2019 19:59

 

דניאל סלאמה השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מזכיר המדינה מייק פומפאו האשים את איראן
צילום: AP
מומלצים