מינוי סמוטריץ' לשר התחבורה: יבטל עבודות תשתית בשבת?
בצלאל סמוטריץ' יוכל לבטל עבודות בשבת ברכבת ובחברת נת"ע ולגרום לבעיות ולעיכובים. למשל: אם לא יעבדו בשבת על המסילה הרביעית באיילון, תשובש פעילות הרכבת באמצע השבוע. גורם בכיר בענף התשתיות: "אם המינוי יהפוך לקבוע - ייתכן שתיווצר בעיה"
הודעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על מינויו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לשר התחבורה עוררה שוב את נושא עבודות התשתית בשבת. סמוטריץ', מאיחוד מפלגות הימין, התבטא בעבר לא אחת בנושאי דת, כולל התבטאותו האחרונה שלפיה "ישראל צריכה להתנהל לפי משפט התורה".
על פי החוק, שר התחבורה יכול לאסור על עבודות בשבת ברכבת ובעבודות תשתית אחרות הקשורות למשרדו, אבל רק שר העבודה יכול להתיר קיום עבודות בשבת. גורם בכיר בענף התשתיות מזהיר: "אם המינוי של סמוטריץ' יהפוך לקבוע - תיווצר בעיה בכמה פרויקטים חשובים".
הפעם האחרונה שבה סוגיית העבודות בשבת בתחום התחבורה עלתה לדיון פומבי וקולני, הייתה במאבק של שר התחבורה היוצא ישראל כץ מול עיריית תל אביב בכל הקשור להנפת גשר יהודית מעל נתיבי איילון. העבודות חייבו את חסימת הכביש באופן חלקי או מלא, בעקבות זאת, דרשו בעיריית תל אביב לבצע את העבודות בסופי שבוע, שכן באמצע השבוע הכביש עמוס, דבר שהיה עלול ליצור שיבושי תנועה קשים בכל גוש דן.
ואולם, שר התחבורה הקודם כץ התנגד לביצוע העבודות בשבת ואחרי חודשים של עיכובים העמיד תנאים נוספים, בהם הנחייה כי עבודות להנפת הגשר ייעשו במקביל לעבודות החשמול של רכבת ישראל בתחנת רכבת השלום. לבסוף, בהתערבות בג"ץ נקבע בינואר האחרון כי העבודות יתקיימו בשבתות.
חשוב להדגיש כי על פי החוק שר התחבורה יכול לאסור עבודות תשתית בשבת, בנושאים הקשורים למשרדו, כמו למשל עבודות של רכבת ישראל או חברת נת"ע (מקימת הרכבת הקלה בתל אביב). עם זאת חשוב להדגיש כי בנת"ע עובדים כיום בשבת, אבל באמצעות עובדים זרים, כך שלא נדרש היתר מיוחד לכך.
לעומת זאת, חוק שעות עבודה ומנוחה מעניק לשר העבודה את הסמכות להתיר לעובד לעבוד ביום המנוחה במקרים שבהם הפסקת העבודה ביום המנוחה תביא לפגיעה קשה בענייני הגנת המדינה, ביטחון הגוף או הרכוש או פגיעה חמורה בכלכלה.
על פי החוק, עבור יהודי תכלול המנוחה השבועית את השבת ומי שאינו יהודי רשאי לבחור את שבת, ראשון או שישי. כלומר, אם שר העבודה סבור שהימנעות מעבודה בשבת ברכבת תגרום ל"פגיעה חמורה בכלכלה" - הוא יכול להתיר אותה. שר העבודה הנוכחי הוא חיים כץ.
בחברת נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, לא נדרשים כיום לעבוד בשבתות על הקמת פרויקטים, כך שבקשה של השר החדש להקפיא עבודת תשתית בשבת, אם תהיה, לא תשפיע עליהם בשלב זה. יחד עם זאת, גורם בענף התשתיות אמר ל-ynet, כי אם סמוטריץ' יישאר במשרד לאחר הבחירות הקרובות, ייתכן שתיווצר בעיה בעיקר סביב סלילת המסילה הרביעית באיילון, שם עבודות בשבת בלתי נמנעות.
"אם לא יעבדו על המסילה בשבתות זה יהיה מאוד נוח לאנשי הביצוע, אך תהיה לכך משמעות גדולה לציבור הרחב והשלכות הכלכליות", אמר הגורם. "זאת, בשל הצורך לבצע את הפסקת פעילות הרכבות במהלך ימות השבוע בפרוזדור הרכבות באיילון, שהלכה למעשה משפיעה ישירות על כלל הרכבות במדינה. צריך לזכור שבסוף מדובר בפועלים בודדים, שמרביתם אם לא כולם אינם יהודים".
התאונות, הרכבת והאוטובוסים: האתגרים של סמוטריץ'
חוץ מנושא השבת, שר התחבורה החדש יקבל לידיו ביום ראשון משרד עם לא מעט אתגרים. בראשם אולי הלחימה בקטל בכבישים - שאמנם ירד בשנה שעברה והיה הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות, אך עדיין מדובר במאות אנשים שנהרגים מידי שנה. נכון להיום, מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 143 בני אדם.
במיוחד בולטת בנושא זה המלחמה בתאונות האופניים החשמליים - נדמה כי השיא של שנה שעברה שכלל 19 הרוגים בתאונות אופניים חשמליים, נתן את האות לניסיון של השר כץ לטפל בנושא. השר ביקש לאשר עשרות חוקים כמו חבישת קסדה, מחזירי אור וקנסות, כולל הגבלת הנסיעה לגיל 16 ומעלה והוצאת רישיון. החוקים ייכנסו לתוקף ב-1 ביולי.
בנוסף יידרש סמוטריץ' לפתור את בעיות הרכבת. אם לא יקרה נס, המשא ומתן בין הנהלת רכבת ישראל וועד העובדים שמתנהל בימים אלו צפוי להסתיים ללא פריצת דרך. המשמעות היא שכבר ביולי-אוגוסט ייתכן ונראה שביתות ועיצומים אחרים שעימם השר יצטרך להתמודד.
אך גם בלי בעיות סכסוכי העובדים, רכבת ישראל מתקשה לעמוד בקצב הביקושים והשר החדש יהיה חייב להפעיל את מלוא כובד משקלו הפוליטי בכדי לרכוש עוד קרונות וקטרים שלהם זקוקה הרכבת נואשות בכדי לעמוד בביקוש של הקווים החדשים שצפויים להיפתח בסוף השנה.
אתגר נוסף הוא קידום סלילת נת"צים - נתיבים לתחבורה ציבורית. התוכניות במקרה זה קיימות וגם האפשרויות המהירות יותר כמו הפיכת שוליים רחבים לנתיבים לתחבורה ציבורית. דרוש שר שייתן את ההוראה. אך לא רק בנת"צ צריך להתמקד שר התחבורה הבא, אלא בקידום קווי אוטובוס ישירים בין הערים למוקדי התעסוקה של ישראל והחיבור בין כלי התחבורה הציבורית השונים, קרי המעברים בין האוטובוס לרכבת שבהרבה מקומות לוקה בחסר בשל חוסר תיאום זמנים.