שתף קטע נבחר

"עוינות איראנית": ארה"ב מתגברת כוחות במזה"ת

אחרי תקיפת המכליות והירי לעבר המל"טים האמריקניים - ארה"ב מגיבה: הפנטגון הודיע על תגבור הכוחות באזור באלף חיילים, בנוסף ל-1,500 שטראמפ כבר אישר לשלוח בחודש שעבר. הבית הלבן: איום טהרן להפר את מגבלת האורניום המועשר - "סחיטה גרעינית"

מטוס F/A-18 סופר הורנט מעל נושאת מטוסים אברהם לינקולן  (צילום: רויטרס)
מטוס קרב מעל נושאת המטוסים אברהם לינקולן, שאותה קירבה לאחרונה ארה"ב למזה"ת בעקבות המתיחות עם איראן (צילום: רויטרס)

שר ההגנה בפועל של ארה"ב, פטריק שנהאן, הודיע הלילה (יום ג') כי ארה"ב תשלח כאלף חיילים נוספים למזרח התיכון, בעקבות האיום הגובר מצדה של איראן לדבריו, ועל רקע תקיפת שתי מכליות הנפט ביום חמישי, הירי לעבר המל"טים האמריקניים לפני כן ואיומה של טהרן להפר את הסכם הגרעין.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

שנהאן מסר בהודעה כי מטרת התגבור של הכוחות היא הגנתית. "ההתקפות האחרונות של איראן נותנות תוקף למודיעין האמין שקיבלנו על התנהגות עוינת של הכוחות האיראניים ושליחיהם, אשר מאיימת על ארה"ב והאינטרסים שלה ברחבי האזור", מסר. לפי גורמים בממשל, הכוחות שיישלחו לאזור יסייעו במשימות אבטחה וכן בתצפית ובמודיעין. שלשום דווח כי גם בריטניה מתכוונת לשלוח כוחות למפרץ הפרסי, אם כי רק 100 לוחמי קומנדו, במטרה לשמור על ספינות בריטיות.

איראן מפרץ עומאן מכליות נפט מכלית נורבגית התקפה פיצוץ עולה באש (צילום: EPA)
אחת המכליות שהותקפו במפרץ עומאן עולה באש(צילום: EPA)

חסן רוחאני דונלד טראמפ (צילום: AP)
מתיחות גוברת. טראמפ ונשיא איראן חסן רוחאני(צילום: AP)

הנשיא דונלד טראמפ אישר כבר בחודש שעבר לשלוח 1,500 חיילים למזה"ת, בעקבות תקיפה קודמת של ארבע מכליות סמוך לנמל פוג'יירה באיחוד האמירויות. ב"ניו יורק טיימס" דווח ביום שישי כי הבקשה המקורית שהוגשה אז, על ידי פיקוד המרכז של הצבא האמריקני, הייתה לתגבור של 20 אלף חיילים. מחשש שטראמפ ידחה אותה על הסף או שהאיראנים יגיבו בחריפות, שר ההגנה בפועל שנהאן ומפקד הכוחות המשולבים הגנרל ג'וזף דנפורד צמצמו את היקף הבקשה הקודמת.

 

הודעת ארה"ב הלילה על תגבור כוחותיה באזור מבטאת החרפה נוספת במתיחות בין טהרן לוושינגטון, שכבר קירבה לאזור נושאת מטוסים והציבה בו סוללת פטריוט. ארה"ב האשימה את טהרן בתקיפת שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן בשבוע שעבר, כפי שהאשימה אותה בתקיפה הקודמת בחודש מאי, וטענה כי עשתה זאת במטרה לשבש את המסחר בנתיב הימי הקריטי לתעשיית הנפט העולמית.

 

אחרי שצבא ארה"ב פרסם סרטון שלטענתו מציג את אנשי צי משמרות המהפכה מסירים מוקש שלא התפוצץ מאחת המכליות, היפנית, הלילה פרסם הצבא תמונות נוספות מהאירועים ביום חמישי. באחת מהן, שצולמה ממסוק של הצי האמריקני, נראה חור גדול בדופן הספינה, ולפי הפנטגון הוא נגרם ממוקש שכן התפוצץ. תמונות אחרות מציגות את הסירה שבה שטו אנשי משמרות המפכה לאחר שהסירו את המוקש.

מכלית שנפט שנפגעה במפרץ עומאן (צילום: AP)
החור בדופן המכלית היפנית שהותקפה(צילום: AP)

המכלית שהותקפה במפרץ עומאן (צילום: AFP)
תמונה נוספת שפרסם צבא ארה"ב בניסיון לשכנע שאיראן אשמה בתקיפה(צילום: AFP)

תיעוד אמריקני ממסוק צבאי של סירת משמרות המהפכה, לאחר שלדברי ארה
תיעוד סירה של צי משמרות המהפכה, לאחר שלפי ארה"ב אנשיה הסירו את המוקש מהמכלית היפנית(צילום: Getty Images)

 

  

אתמול שב והכחיש הרמטכ"ל האיראני, הגנרל מוחמד בקרי, כי ארצו הייתה אחראית לתקיפת המכליות. לדברי בקרי, אם טהרן הייתה רוצה לחסום את התנועה במצר הורמוז, שאליו מוביל מפרץ עומאן בו הותקפו המכליות, היא הייתה עושה זאת בפומבי.

 

עד כה, מדינות רבות הקפידו על זהירות בנוגע להטלת אשמה על איראן בתקיפת המכליות. לארה"ב הצטרפו רק בריטניה וסעודיה בהטלת האחריות עליה. אתמול קיימו מזכיר המדינה מייק פומפאו ופקידים בכירים אחרים שיחות עם מנהיגים באסיה ובאירופה, במטרה לשכנע אותם שאיראן היא האחראית למתקפה.

פטריק שנהאן ודונלד טראמפ (צילום: AP)
"התנהגות עוינת של איראן ושליחיה". שר ההגנה בפועל פטריק שנהאן לצד טראמפ(צילום: AP)

 

  

מיקום מכליות הנפט שטורפדו במפרץ עומאן ()

גורם נוסף שמחריף את המתיחות הרבה ממילא היא ההודעה של טהרן אתמול, ולפיה בכוונתה להפר בתוך עשרה ימים את המגבלה שנקבעה בהסכם הגרעין מ-2015, לכמות האורניום המועשר ברמה נמוכה שבו היא רשאית להחזיק. סוכנות הגרעין בטהרן מסרה שלאור "צרכי המדינה" איראן עשויה להגדיל את רמת העשרת האורניום לרמה של עד 20%, רמה שממנה הדרך לייצור אורניום מועשר ברמה המתאימה לפצצה - 90% - קצרה מאוד. בניסיון להפעיל לחץ על מעצמות אירופה נמסר כי הן עדיין יכולות להציל את ההסכם - אבל חייבות לפעול במהירות.

 

בארה"ב, שתחת הנשיא טראמפ פרשה בשנה שעברה מהסכם הגרעין, הגיבו בחריפות לאיום האיראני. מועצת הביטחון הלאומי בבית הלבן מסרה כי ההודעה האיראנית היא בבחינת "סחיטה גרעינית" - וכי התגובה צריכה להיות הגברת הלחץ הבינלאומי על טהרן. עוד נמסר כי "הנשיא טראמפ הבהיר שהוא לעולם לא ירשה לאיראן לפתח כלי נשק גרעיניים". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לאיום מטהרן, ואמר כי אם זו תממש אותו על הקהילה הבינלאומית להחזיר מיד את הסנקציות נגדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA, AP
טראמפ ואחת ממכליות הנפט שהותקפו
צילום: EPA, AP
מומלצים