שתף קטע נבחר

החשד לרצח פוליטי בגרמניה: איש ימין ירה בתומך המהגרים

אחרי שבועיים: המשטרה עצרה חשוד ברצח הפוליטיקאי וולטר לובקה ממפלגתה של הקנצלרית מרקל. ההערכה: השקפתו הימנית-קיצונית של התוקף היא הרקע לרצח. לובקה נורה בראשו ונמצא בשלולית דם בביתו

התביעה בגרמניה חשפה אתמול (יום ב') כי הגבר שנעצר בחשד לרצח וולטר לובקה, פוליטיקאי מקומי בכיר שנודע כתומך בזכויותיהם של מהגרים, הוא אדם המזוהה עם הימין הקיצוני. לובקה, חבר מפלגת הנוצרים הדמוקרטים של הקנצלרית אנגלה מרקל, נמצא לפני שבועיים מוטל בשלולית דם בביתו במדינת המחוז הסה אחרי שנורה בראשו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

זירת הרצח בעיר קאסל בגרמניה (צילום: AFP)
וולטר לובקה. "ספג שנאה גם אחרי המוות"(צילום: AFP)

כוחות מיוחדים של משטרת גרמניה, שפעלו בהתבסס על דגימות DNA שנלקחו מהזירה, עצרו את האיש, סטפן א' בן ה-55, ביום שבת האחרון. הוא נעצר בעיר קאסל, כ-20 קילומטרים ממזרח לכפר שבו נורה לובקה.

 

"בהסתמך על המצב הנוכחי בחקירה אנחנו מעריכים שלמעשה הזה יש רקע של ימין קיצוני", אמר דובר המשטרה מרקוס שמיט לכתבים בקרלסרוהה. הוא ציין כי אין ראיה לכך שלחשוד היו שותפים למעשה או שהוא השתייך לרשת של פושעים מהימין הקיצוני.

 

הקנצלרית מרקל אמרה לכתבים שהחדשות בנוגע לפרשת הרצח מדכאות, והדגישה כי חשוב שהרשויות יבדקו את כל הכיוונים ויפענחו את התיק בהקדם האפשרי. "אני מקווה שבקרוב הכול יהיה ברור לנו ושאז נוכל לתת הערכה סופית", הוסיפה. שרת המשפטים קטרינה ברלי אמרה: "אני המומה מהשנאה, מהאיומים ומהבוז שספג וולטר לובקה אפילו אחרי מותו".

זירת הרצח בעיר קאסל בגרמניה (צילום: רויטרס)
ליד ביתו של לובקה בעיר קאסל, אחרי הרצח(צילום: רויטרס)

תקיפות אלימות על רקע פוליטי נגד פוליטיקאים הן דבר נדיר בגרמניה, אבל פרשת הרצח הזו עוררה קריאות לממשלה לפעול ביתר שאת נגד ארגוני ימין קיצוני, המרבים להשתמש באינטרנט כדי להתסיס פעילים נגד החלטתה של מרקל לפני ארבע שנים לאפשר את כניסתם לגרמניה של כמיליון פליטים, רובם מהמזרח התיכון, בימי משבר המהגרים החמור שפקד את אירופה.

 

לובקה עמד בראש הרשות המקומית בקאסל, והוא זכה לתשומת לב של אתרי חדשות הקשורים לימין הקיצוני אחרי שהביע תמיכה בהחלטת מרקל בנוגע למהגרים. בנאום שנשא ב-2015 הוא דיבר בזכותם של "ערכים נוצריים" כגון אהבת השכן. לפחות כלי תקשורת אחד המזוהה עם הימין הקיצוני כינה אותו בשל כך בוגד ופרסם את כתובתו.

 

החלטתה של מרקל ב-2015 לקלוט בגרמניה מבקשי מקלט מוסלמים רבים כל כך, בעיקר מסוריה, עיראק ואפגניסטן, עודדה את עלייתה של מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", ובבחירות לפני שנתיים נכנסה המפלגה לראשונה לפרלמנט הגרמני.

זירת הרצח בעיר קאסל בגרמניה (צילום: רויטרס)
המהגרים באו, הימין הקיצוני עלה. זירת הרצח בגרמניה(צילום: רויטרס)

המפלגות הגדולות בגרמניה מזהירות שההתקפות המילוליות הבוטות של "אלטרנטיבה לגרמניה" נגד מהגרים מוסלמים והצהרותיה שהאיסלאם אינו יכול ללכת יד ביד עם החוקה הגרמנית תורמות להתגברות של חוסר הסובלנות ושל שיח השנאה. מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", שמנהיגיה הואשמו בשנים האחרונות בהמעטה בערך פשעיהם של הנאצים, דוחה את הביקורת.

 

משרד הפנים של גרמניה מסר בחודש שעבר כי הפשעים שהרקע להם פוליטי פחתו אשתקד, אך הזהיר כי בפשעים האנטישמיים חלה עלייה של 20%. הוא ציין כי רוב הפשעים האנטישמיים בוצעו על-ידי אנשים התומכים בימין הקיצוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"הלם מהבוז". זירת הרצח
צילום: רויטרס
מומלצים