שתף קטע נבחר

הותר לפרסום: חשד לפרשה בינלאומית של חטיפה וסחר בתינוקות

הטיסו לחו"ל אישה בהריון מתקדם, כלאו בדירת מסתור ומסרו לכאורה את התינוק למשפחה זרה: רבנית מהצפון ועסקנים נוספים במגזר החרדי מעורבים בפרשה, שחלקים ממנה נחשפו בסדרת תחקירים של ynet ו"וידיעות אחרונות". אותה אישה עדיין לא קיבלה בחזרה את בנה, ולפי החשד אין מדובר במקרה בודד

 

 

בית המשפט התיר היום (יום ד') לפרסם פרטים בנוגע לחקירת המשטרה בפרשה המוגדרת מבחינה משפטית "סחר בבני אדם", אשר סיפורה של אחת הקורבנות בה נחשף בעקבות סדרת תחקירים של ynet ו"ידיעות אחרונות" בקיץ 2017. אז נחשף כי יעל (שם בדוי) הוטסה לחו"ל כשהיא בחודש השמיני להריונה, נכלאה בדירת מסתור ותינוקה נמסר לכאורה למשפחה זרה. כל התהליך הזה אירע על ידי האפוטרופסית שמינתה לה המדינה, הרבנית ס' מהצפון. לפי החשד, אין מדובר במקרה בודד. הפרשה, שמכונה במשטרה "איפה הילד", הותרה לפרסום לבקשת ynet וכלי תקשורת נוספים.

 

לאורך השנים חידשה המשטרה פעם אחר פעם את צו איסור הפרסום האוסר לפרסם את פרטי החקירה. כתב אישום עדיין לא הוגש נגד אף אחד מהמעורבים וחלק מהמעורבים בפרשה העגומה הזו פעלו - על פי הערכות - בתום לב וללא מעורבות פלילית. כך למשל ההורים המגדלים היום את התינוק, שמבחינתם פעלו על פי החוק, ואימצו - להבנתם - תינוק שאמו ויתרה עליו כשהיא מודעת למעשיה.

 

 

הרבנית ס' מהצפון ()
הרבנית ס' מהצפון

דיון התרת פרסום פרשת סחר בני אדם ()
פרשת "איפה הילד"

אחרים עם זאת, חשודים בפלילים, ובראשם הרבנית ס' מהעיר הצפונית, שעל פי החשד הייתה הרוח החיה מאחורי העברתה של יעל לחו"ל, ומסירת התינוק להורים המאמצים. היא מונתה כאמור על ידי בית המשפט לאפוטרופוסית של יעל, וניצלה על פי החשד את מעמדה. מקורביה ממשיכים לטעון כי מדובר בצדיקה שביקשה להציל תינוק שעשוי היה להתגלגל ברחובות.

 

היא טענה בחקירותיה - ואף העידה על כך בבתי המשפט - כי לא הייתה מעורבת בהעברתה של יעל, וכי קרובי משפחתה העבירו אותה לשם לאחר תקופה של אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי, "כדי לפתוח שם דף חדש". לדבריה באותה עדות, לא ידעה מה עלה בגורלה ובגורל התינוק.

 

 עו
עו"ד תמי אולמן(צילום: שמיר אלבז)

בין החשודים שנחקרו, ואף נעצרו בתחילת השנה, היה עו"ד ישראלי שסייע על פי החשד בהכנת המסמכים שאפשרו את האימוץ. עורכת הדין תמי אולמן ייצגה אותו בדיונים על הארכות המעצר. "עורך הדין החשוד לא היה מודע לכך שמדובר ברשת שסחרה בילדים", אמרה, "לטעמו ולפי המסמכים אשר הציג הוא נתן ייעוץ מקצועי לענין הליך אימוץ חוקי, ועל פי הכללים, ולכן הוא שוחרר בסופו של יום, וחזר לטפל הלקחותיו".

 

"הרבנית הייתה אחראית על כל התהליך"

ההורים המאמצים הם ישראלים, שעברו בהצלחה את ההליכים במדינה שבה אומץ התינוק לקראת היותם הורים מאמצים. במדינה זו ניתן לאמץ תינוק באמצעות סוכנות אימוץ או באופן פרטי מול האם היולדת. העסקנית, כך מאמינים במשטרה, הגיעה אל ההורים, שניהם ממשפחות אמידות, באמצעות מתווכים.

 

קובי יעל משפחה זוג תינוק נחטף חטיפה חטיפת תינוקות מגזר חרדי חרדים מ ישראל לארה
יעל וקובי (שמות בדויים)

הרבנית ס' יצרה את הקשרים אך לא הייתה שם בעת הלידה. בהמשך, כך מתברר, עלה חשד מצד בית החולים, כי האישה אינה כשירה נפשית. בשלב זה, הוזעקה הרבנית, שהייתה כאמור האפוטרופוסית של יעל, למקום. היא הגיעה עם המסמכים המשפטיים ושם הם תורגמו לשפה המקומית, בין היתר על ידי עורך דין שהינו קרוב משפחה של האם המאמצת – ואחד החשודים.

 

הוא אף כתב חוות דעת שלפיה ההליך תקין, ולאפוטרופוסית סמכות מלאה לבצע את ההליכים בשמה של האם היולדת, דבר שהניח את דעתם של היועצים המשפטיים בבית החולים. שלושה חודשים לאחר מכן אישר בית המשפט את האימוץ במדינה בה נולד התינוק, ובהמשך, לא ברור כמה זמן לאחר מכן, חזרו ההורים לישראל. מרכז החיים שלהם הוא בארץ, באחת הערים הגדולות במרכז.

 

 

בישראל מתנהל כיום דיון בבית הדין לענייני משפחה, בשאלה האם האימוץ חוקי, ולא פחות חשוב – האם התינוק יישאר בידי ההורים המאמצים.

 

חקירת המשטרה בתיק נמשכת כבר יותר משלוש שנים, ומבוצעת על ידי ימ"ר תוך שיתוף פעולה עם המחלקה הבינלאומית במשטרה ועם גורמים משפטיים ברחבי העולם. במהלך השנה האחרונה אף נעצרו חלק מהמעורבים במהלך חקירתם, מתווכים ואנשי קשר ובראשם הרבנית ס'. כיום היא משוחררת בתנאים מגבילים. 

 

"היא בנתה את כל המהלך הזה וכל האחריות עליה", אמר גורם המכיר את התיק. "היא שיקרה בבית משפט השלום, היא שיקרה בבית המשפט העליון. היא אמרה 'אני לא יודעת מה קורה, אין לי מושג איפה האישה ואיפה הילד הזה. אני לקחתי אותה למשפחה, שם שמתי אותה, והם המשיכו לדאוג לה'. בפועל זה לא נכון. בפועל היא הייתה אחראית על כל התהליך. היא הייתה במעמד שחרור הילד מבית החולים גם. היא נפגשה עם כולם. היא שילמה מכיסה בהתחלה על כל ההוצאות הראשוניות".

 

"היא צדיקה, הפילו עליה תיק"

מקורביה ופרקליטיה כמובן מכחישים הכל. אחד המקורבים אמר כי מדובר באישה שנחשבת לצדיקה. "היא ידועה כמי שטיפלה בעשרות אם לא מאות אנשים עם בעיות שלא נדע. שיקמה וטיפלה בחוסים. היא הכניסה אותם הביתה, עשתה עבורם חסדים, עזרה להם מכספה וגם הכניסה את חלקם לחופה. הבעיה שמי שמתעסק כל כך הרבה שנים עם אנשים לא יציבים, בסוף מישהו מהם יפיל עליה איזה תיק.

עורכי הדין דורון נוי ויהלי שפרלינג ()
עורכי הדין דורון נוי ויהלי שפרלינג

"גם מה שאומרים עליה, זה שלא עשתה את הדברים האלה (פרשת התינוק לאימוץ) לטובת עצמה, אלא לטובת הבחורה שלא הייתה כל כך בסדר. כנראה שהיה מי שניצל אותה גם בצד השני", אמר.

 

עורכי הדין יהלי שפרלינג ודורון נוי, המייצגים את האישה, אמרו כי היא חפה מפשע, ולא ביצעה אף אחת מהעבירות המיוחסות לה. לדבריהם, מדובר במסכת עלילות ושקרים של גורמים אינטרסנטים שעושים כל דבר כדי לפגוע בה. "זו לא סתם אישה נורמטיבית, אלא אחת שעסקה כל חייה בשיקום נזקקים ואנשים בעלי מוגבלויות, ושמה הולך לפניה בתחום. העובדה שבית המשפט מצא לנכון למנות אותה פעם אחר פעם לאפוטרופוס עבור אותם נזקקים. אנו בטוחים שמשטרת ישראל תעשה את עבודתה נאמנה, ובסיום החקירה תסגור את התיק נגדה", אמרו.

 

עו"ד תמיר גליק וירון שלמי ממשרד ליבליך מוזר ליוו את ynet ו"ידיעות אחרונות" בסדרת התחקירים ובהליך המשפטי האחרון להתרת הפרסום. השופטת רות שפילברג כהן, שקיימה כמה דיונים בבקשות הפרסום והתרת הפרסום בתיק, לא נענתה לבקשת המשטרה להמשיך את איסור פרסום שמות החשודים עד סוף השנה, וקבעה כי האיסור יוארך עד חודש ספטמבר בלבד. "אני רואה לנכון לציין כי למרות שמדובר בפעולות חקירה מורכבות, אשר ביצוען אינו נתון לשליטת היחידה החוקרת, ראוי כי ייעשה ככל הניתן לקדם את אותן פעולות מול הגורמים שבהם תלוי הביצוע", כתבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים