שתף קטע נבחר

צוללים לזבל להציל אוכל אבוד

צעירים גרמנים מתגנבים בלילות לחצרות של סופרמרקטים, ומוציאים מהזבל את הסחורה שלא נמכרה. החוק הגרמני אוסר עליהם לחטט באשפה של מישהו אחר, אבל הם יעשו הכול כדי למנוע את בזבוז המזון

צעיר גרמני רעול פנים זוחל בחושך מתחת לגדר, ומתגנב לחצר אחורית של סופרמרקט בברלין. אחרי כמה צעדים זהירים הוא מגיע למטרה שלו: מכל אשפה עמוס בפסטה, פירות טרופיים ושמן זית. כל המוצרים עדיין ארוזים וראויים לאכילה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

"אתה חייב להיות מהיר, לכבד את המקום והכי חשוב: לחמוק מהשוטרים – בגלל שבגרמניה זה לא חוקי לקחת מהפח סחורה שלא נמכרה", אומר אנדראה, שמחטט באשפה עם פנס לראשו. אנדראה לא צולל לזבל בגלל מצב כלכלי קשה. הוא מחטט באשפה, לעיתים עם אנשים נוספים, "מסיבות פוליטיות".

גרמניה ברלין צוללים לתוך ה זבל ומצילים אוכל אבוד (צילום: AFP)
מחטטים בפח של סופרמרקט בברלין(צילום: AFP)

אנדראה, סטודנט לפיזיקה בן 22, פעיל בתנועה שנאבקת בבזבוז האוכל. הוא מסרב למסור את שמו המלא. "אני נלחם במערכת שמבוססת על עודף צריכה. סבתא שלי תמיד אמרה: 'אל תזרוק אוכל', אבל אנשים מעדיפים לזרוק דברים מאשר לתת אותם בחינם", הוא אומר בצער.

 

אנדראה ממלא את תיק הגב הגדול שלו במזון. הוא מספר שבדרך כלל הוא חולק את השלל עם השותפים לדירה – או מבשל את האוכל ומחלק אותו בחינם בבית תמחוי. האקטיביזם שלו מסכן אותו: אם ייתפס הוא יואשם בגניבה, ועלול לקבל קנס של מאות אירו.

גרמניה ברלין צוללים לתוך ה זבל ומצילים אוכל אבוד (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

לפי החוק בגרמניה, פריטים שמושלכים לפחי אשפה בשטח פרטי שייכים לפי החוק לבעל השטח - עד שמשאית הזבל מגיעה לאסוף את האשפה. למרות זאת מאות פעילים בגרמניה עדיין מעדיפים להסתכן ולאסוף אוכל מהאשפה של המרכולים. הם מקווים שהם יגרמו לתעשיית המזון להפסיק לבזבז אוכל.

 

הנתונים הממשלתיים מספרים שמדי שנה משליכים הגרמנים לזבל 11 מיליון טונות של אוכל. לפי הארגון הסביבתי WWF בתוספת פסולת חקלאית מדובר בכמות של עד 18 טונות בשנה.

גרמניה ברלין צוללים לתוך ה זבל ומצילים אוכל אבוד (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
במקרה שעורר כעס בגרמניה הורשעו בינואר שני סטודנטים ב"גניבה חמורה", אחרי שנתפסו מחטטים באשפה של סופרמרקט. בית המשפט גזר על כל אחד מהסטודנטים, קארו ופרנצי, שמונה שעות לתועלת הציבור וקנס של 225 אירו. "כל מי שהציץ לפח של סופרמרקט מיד נדהם מכמות האשפה שעדיין אפשר לצרוך", אמרו שני הסטודנטים המורשעים ל-AFP.

 

בעקבות סיפורם קראו בגרמניה לבטל את ההרשעה הפלילית של "צוללני האשפה" במדינה. כבר 126 אלף איש חתמו על העצומה, וקוראים לממשלה לדרוש מרשתות המזון הגדולות לתרום לצדקה אוכל שלא נמכר – כפי שעושים בצרפת או בבלגיה. מיליון וחצי איש חתמו על עצומה אחרת, שקוראת לכל מדינות האיחוד האירופי ללכת בעקבות בלגיה וצרפת.

גרמניה ברלין צוללים לתוך ה זבל ומצילים אוכל אבוד (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

בצרפת, חוק מ-2016 נגד בזבוז המזון אוסר על מרכולים ששטחם גדול מ-400 מ"ר להשליך לפח אוכל ראוי לאכילה. בגרמניה ההחלטה נתונה לשיקולם של בעלי המרכולים. בתחילת יוני מאות בני אדם יצאו להפגנה ראשונה בברלין נגד הפללת "הצוללנים". בהמבורג כבר שוקלות הרשויות לבטל את ההפללה.

 

בתגובה למפגינים הזהיר משרד החקלאות והמזון בגרמניה שאכילת מזון שהושלך לזבל עלולה לגרום למחלות. לפי המשרד רשתות השיווק משתפות פעולה בהצלחה עם בתי התמחוי שמחלקים את השאריות לנזקקים. יוהנה מטוזק, דוברת מטעם בתי התמחוי, אמרה ש-1.5 מיליון איש מרוויחים משיתוף הפעולה הזה. אך הפעילים מזהירים שהיעדר מגבלות על הסופרמרקטים מונע סיכוי לשינוי אמיתי.

גרמניה ברלין צוללים לתוך ה זבל ומצילים אוכל אבוד (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

מלבד הדאגה לנזקקים, הפעילים מציינים גם את השינויים האקלימיים כסיבה למנוע את בזבוז המזון. בתחילת מאי ועדה של האו"ם פרסמה דו"ח על בזבוז מזון, ואמרה שהתופעה היא אחת הסיבות העיקריות לעלייה החדה בפליטת גזי החממה.

 

"יש לנו רק כוכב אחד", אמרו קארי ופרנצי, הסטודנטים שהורשעו בגניבה מהסופרמרקט. "בעיית הבזבוז העצום של האוכל ברחבי העולם היא אחת הסיבות להתחממות הגלובלית. אנחנו חייבים לפעול מיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מחטטים בפח של סופרמרקט בברלין
צילום: AFP
מומלצים