דו"ח: שיעור האלימות בבתי ספר בישראל גבוה פי 6 ממדינות המערב
על פי מחקר שנערך בקרב מדינות ה-OECD עולה כי 26% ממורי כיתות ז'-ט' בארץ דיווחו על אלימות מילולית ואיומים לעומת 14% במדינות אחרות. 13% מהם דיווחו על אלימות פיזית - לעומת 2% בלבד בקרב מדינות הארגון העולמי
שיעור אירועי האלימות בבתי ספר בישראל גבוה משמעותית מיתר מדינות ה-OECD: כך עולה מדו"ח המחקר הבינלאומי "טאליס" של הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) שהתפרסם היום (ד').
על פי הדו"ח, 26% מן המורים בכיתות ז'-ט' בארץ והמנהלים דיווחו על "איומים או אלימות מילולית בקרב תלמידים", ו-13% מהם דיווחו על "אלימות בין תלמידים המובילה לפגיעה פיזית".
לשם השוואה, ממוצע ה-OECD של דיווחי מורים ומנהלים על מקרי איומים או אלימות מילולית בבתי הספר עומד על 14% וממוצע הדיווחים על אלימות שהובילה לפגיעה פיזית עומד על 2% בלבד. כלומר, המורים והמנהלים בישראל מדווחים על אלימות חמורה במוסדות החינוך פי 6 ויותר מאשר הממוצע במדינות ה-OECD.
וגם: ציוד חסר, היעדר טכנולוגיה ותשתיות הוראה
עוד עולה מהמחקר כי המנהלים בישראל דיווחו על מחסור בתנאים פיזיים בבתי הספר בשיעור גבוה יותר מהממוצע: 50% דיווחו על מחסור בשטחי הוראה, לעומת הממוצע הקודם שעמד על 25%. כ-40% מהמנהלים דיווחו על היעדר טכנולוגיה דיגיטלית ותשתיות פיזיות להוראה, לעומת הממוצע שעמד גם כן על 25%. בנוסף, 34% מהמנהלים דיווחו על גישה מוגבלת לאינטרנט. זאת לעומת הממוצע שעמד על 19% בלבד.
נתונים אלה מצטרפים לפרסומים קודמים המעידים על רמת האלימות הגבוהה במערכת החינוך הישראלית. על פי סקר ארגון המורים שפורסם בתחילת שנת הלימודים ונערך בקרב 400 מורים, עולה כי 54% מהם דיווחו כי חוו אלימות מסוגים שונים בשנת הלימודים שחלפה. 76% דיווחו על "חוצפה וסירוב לקיים הוראות מצד תלמידים". על פי הסקר, בסך הכול 87% מהמורים דיווחו כי חוו סוג כלשהו של אלימות בבית הספר או היו עדים לה.
באשר למורים, נראה כי היעדר פיתוח חשיבה ביקורתית מטריד אותם: על פי הדו"ח, רק כמחצית המורים בישראל מספקים לתלמידים "משימות הדורשות מהם לחשוב באופן ביקורתי" בתדירות גבוהה. מדובר ב-49% לעומת 58% בממוצע במדינות ה-OECD. בנוסף, 45-35% מהם דיווחו על מחסור במורים מוסמכים בכלל ובמורים להוראת מקצועות השונים בפרט, וכן מורים מיומנים בהוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומרקעים שונים, או חוסר במערך מסייע ותומך - לעומת 35-15% בממוצע בקרב מדינות ה-OECD.
מחקר טאליס נערך אחת לחמש שנים. במחקר הנוכחי שנערך בשנה שעברה השתתפו 48 מדינות, 31 מהן חברות ב-OECD. בישראל השתתפו במחקר 2,627 מורים ו-184 מנהלים בכיתות ז'-ט'. מהם 1,788 מורים ו-130 מנהלים מבתי ספר דוברי עברית, ו-839 מורים ו-54 מנהלים בבתי ספר דוברי ערבית.