שתף קטע נבחר

 

דו"ח: שיעור האלימות בבתי ספר בישראל גבוה פי 6 ממדינות המערב

על פי מחקר שנערך בקרב מדינות ה-OECD עולה כי 26% ממורי כיתות ז'-ט' בארץ דיווחו על אלימות מילולית ואיומים לעומת 14% במדינות אחרות. 13% מהם דיווחו על אלימות פיזית - לעומת 2% בלבד בקרב מדינות הארגון העולמי

שיעור אירועי האלימות בבתי ספר בישראל גבוה משמעותית מיתר מדינות ה-OECD: כך עולה מדו"ח המחקר הבינלאומי "טאליס" של הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) שהתפרסם היום (ד').

 

על פי הדו"ח, 26% מן המורים בכיתות ז'-ט' בארץ והמנהלים דיווחו על "איומים או אלימות מילולית בקרב תלמידים", ו-13% מהם דיווחו על "אלימות בין תלמידים המובילה לפגיעה פיזית".

אנרכיה בבית הספר בית אריה אלימות עזיבת מורים ()
אלימות בישראל: פי 6 ויותר ממדינות ה-OECD

אלימות בבית ספר בירושלים. ארכיון ()
אלימות בבית ספר בירושלים. ארכיון
 

לשם השוואה, ממוצע ה-OECD של דיווחי מורים ומנהלים על מקרי איומים או אלימות מילולית בבתי הספר עומד על 14% וממוצע הדיווחים על אלימות שהובילה לפגיעה פיזית עומד על 2% בלבד. כלומר, המורים והמנהלים בישראל מדווחים על אלימות חמורה במוסדות החינוך פי 6 ויותר מאשר הממוצע במדינות ה-OECD.

 

וגם: ציוד חסר, היעדר טכנולוגיה ותשתיות הוראה

עוד עולה מהמחקר כי המנהלים בישראל דיווחו על מחסור בתנאים פיזיים בבתי הספר בשיעור גבוה יותר מהממוצע: 50% דיווחו על מחסור בשטחי הוראה, לעומת הממוצע הקודם שעמד על 25%. כ-40% מהמנהלים דיווחו על היעדר טכנולוגיה דיגיטלית ותשתיות פיזיות להוראה, לעומת הממוצע שעמד גם כן על 25%. בנוסף, 34% מהמנהלים דיווחו על גישה מוגבלת לאינטרנט. זאת לעומת הממוצע שעמד על 19% בלבד.

שיעור המורים שנתקלו באלימות מילולית מצד תלמידים ()

נתונים אלה מצטרפים לפרסומים קודמים המעידים על רמת האלימות הגבוהה במערכת החינוך הישראלית. על פי סקר ארגון המורים שפורסם בתחילת שנת הלימודים ונערך בקרב 400 מורים, עולה כי 54% מהם דיווחו כי חוו אלימות מסוגים שונים בשנת הלימודים שחלפה. 76% דיווחו על "חוצפה וסירוב לקיים הוראות מצד תלמידים". על פי הסקר, בסך הכול 87% מהמורים דיווחו כי חוו סוג כלשהו של אלימות בבית הספר או היו עדים לה.

 

באשר למורים, נראה כי היעדר פיתוח חשיבה ביקורתית מטריד אותם: על פי הדו"ח, רק כמחצית המורים בישראל מספקים לתלמידים "משימות הדורשות מהם לחשוב באופן ביקורתי" בתדירות גבוהה. מדובר ב-49% לעומת 58% בממוצע במדינות ה-OECD. בנוסף, 45-35% מהם דיווחו על מחסור במורים מוסמכים בכלל ובמורים להוראת מקצועות השונים בפרט, וכן מורים מיומנים בהוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומרקעים שונים, או חוסר במערך מסייע ותומך - לעומת 35-15% בממוצע בקרב מדינות ה-OECD.

 

מחקר טאליס נערך אחת לחמש שנים. במחקר הנוכחי שנערך בשנה שעברה השתתפו 48 מדינות, 31 מהן חברות ב-OECD. בישראל השתתפו במחקר 2,627 מורים ו-184 מנהלים בכיתות ז'-ט'. מהם 1,788 מורים ו-130 מנהלים מבתי ספר דוברי עברית, ו-839 מורים ו-54 מנהלים בבתי ספר דוברי ערבית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים