שתף קטע נבחר

איראן: המל"ט האמריקני כיבה את משדר הזיהוי

לטענת משמרות המהפכה, מל"ט הריגול של ארה"ב שיורט המריא מבסיס בדרום המפרץ הפרסי, וזמן קצר לאחר מכן כיבה את הציוד המאפשר לעקוב אחריו. "הפר את כללי התעופה וטס בחשאיות מוחלטת"

 

 

מל"ט הריגול האמריקני כיבה את משדר הזיהוי שלו לפני שיורט. כך טענו בצהריים (יום ה') משמרות המהפכה של איראן. "המל"ט המריא מבסיס אמריקני בדרום המפרץ הפרסי, וכעבור זמן קצר הוא כיבה את כל הציוד המזהה" שמאפשר לעקוב אחריו, כך דווח. בטהרן אמרו כי כיבוי משדר הזיהוי מהווה "הפרה של כללי התעופה. המל"ט טס בחשאיות מוחלטת".

 

ארה"ב ואיראן במרוץ אחר שברי מל"ט הביון המתקדם שהופל

 

משמרות המהפכה אמרו הבוקר כי יירטו כלי טיס בלתי-מאויש אמריקני שנכנס למרחב האווירי במחוז הורמוזגן שבדרום איראן. גורם אמריקני רשמי אישר כי מל"ט של הצי האמריקני אכן הופל על ידי טיל קרקע-אוויר איראני, אך התקרית התרחשה במרחב האווירי הבינלאומי מעל מצרי הורמוז. הגורם הוסיף כי מדובר במל"ט מדגם MQ-4C Triton.

ארכיון מטוס מל
מל"ט אמריקני מדגם MQ-4C "טריטון"(צילום: EPA)

צבא ארה"ב אישר שאחד מהמל"טים שלו הופל בסביבות השעה 02:35 הלילה (שעון ישראל), אך אמר כי האירוע התרחש במרחב האווירי הבינלאומי. "הדיווחים האיראניים ולפיהם כלי הטיס היה מעל איראן שקריים", אמר ביל אורבן, דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב. "זו הייתה מתקפה על נכס אמריקני במרחב האווירי הבינלאומי, ללא כל התגרות מצדנו".

 

MQ-4C "טריטון", הגרסה הימית של "גלובל הוק" RQ-4, הוא המילה האחרונה, הפיתוח הטכנולוגי המתקדם ביותר של מל"טי ביון בארצות הברית ובעולם בכלל. משמעות הפלתו למימי המפרץ הפרסי לא מתמצה באובדן עשרות מיליוני דולרים. החשש המשמעותי יותר הוא בנפילתם האפשרית של חלקים מהמל"ט ובעיקר החיישנים שעליו - מהמתקדמים והסודיים ביותר שארה"ב מפעילה.

 

מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי אמר הבוקר כי הפלת המל"ט מהווה "מסר ברור לוושינגטון". סלאמי הוסיף כי טהרן אינה מעוניינת במלחמה עם אף מדינה, אך מוכנה להגן על עצמה. "הגבולות שלנו הם קו אדום. נגיב בחריפות נגד כל תוקפנות".

 

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף גינה את "הפרת המרחב האווירי של איראן". זריף הזהיר כי טהרן "תגיב בעוצמה" לכל פרובוקציה או הפרה של המרחב האוויר שלה.

  ()

שעות לפני התקרית דווח ב"דיילי ביסט" האמריקני כי טראמפ ביקש מגורמים בממשלו להפחית בדיבור התקיף נגד איראן והבהיר כי אין לו כוונה לצאת למלחמה נגדה. שני בכירים בממשל אמרו כי הנשיא ביקש מאנשיו לשנות את הרטוריקה, למרות תקיפת המכליות במפרץ עומאן בשבוע שעבר, מתקפה שלדברי וושינגטון טהרן אחראית לה.

 

בשבוע שעבר האשים צבא ארה"ב את משמרות המהפכה בניסיון ליירט מל"ט אמריקני בשמי מפרץ עומאן. זאת, לדברי הודעת הצבא, כדי לשבש את המעקב המודיעיני אחרי המתקפה על מכליות הנפט במפרץ עומאן - שבה האשים הנשיא דונלד טראמפ את איראן. רשת CNN דיווחה כי ימים לפני התקיפה, הופל מל"ט אמריקני בים האדום, כנראה על-ידי טיל שירו המורדים החות'ים השיעים בתימן, בעלי בריתה של טהרן.

 

מוקדם יותר השבוע הודיע שר ההגנה האמריקני בפועל, פטריק שנהאן, כי ארה"ב תשלח כאלף חיילים נוספים למזרח התיכון. זאת, בעקבות האיום הגובר מצדה של איראן, לדבריו, ועל רקע תקיפת שתי מכליות הנפט ביום חמישי, הירי לעבר המל"טים האמריקניים לפני כן ואיומה של טהרן להפר את הסכם הגרעין. ארה"ב האשימה את טהרן בתקיפת שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן בשבוע שעבר, כפי שהאשימה אותה בתקיפה הקודמת בחודש מאי, וטענה כי עשתה זאת במטרה לשבש את המסחר בנתיב הימי הקריטי לתעשיית הנפט העולמית.

איראן מפרץ עומאן מכליות נפט מכלית נורבגית התקפה פיצוץ עולה באש (צילום: EPA)
אחת המכליות שהותקפו במפרץ עומאן עולה באש(צילום: EPA)

מכלית שנפט שנפגעה במפרץ עומאן (צילום: AP)
החור בדופן המכלית היפנית שהותקפה(צילום: AP)

תיעוד אמריקני ממסוק צבאי של סירת משמרות המהפכה, לאחר שלדברי ארה
אנשי משמרות המהפכה שלפי ארה"ב הסירו את המוקש מהמכלית היפנית(צילום: Getty Images)

צבא ארה"ב פרסם סרטון שלטענתו מציג את אנשי צי משמרות המהפכה מסירים מוקש שלא התפוצץ מאחת המכליות, היפנית, וגם תמונות מהאירועים ביום חמישי. באחת מהן, שצולמה ממסוק של הצי האמריקני, נראה חור גדול בדופן הספינה, ולפי הפנטגון הוא נגרם ממוקש שכן התפוצץ. תמונות אחרות מציגות את הסירה שבה שטו אנשי משמרות המפכה לאחר שהסירו את המוקש.

 

הלילה מסר הפנטגון כי תגבור הכוחות יכלול גם את מערכת ההגנה האווירית "פטריוט", לצד מטוסי איסוף מודיעין ו"אמצעי הרתעה אחרים". "ההתקפות האחרונות של איראן נותנות תוקף למודיעין האמין שקיבלנו על התנהגות עוינת של הכוחות האיראניים ושליחיהם, אשר מאיימת על ארה"ב והאינטרסים שלה ברחבי האזור", נמסר. לפי גורמים בממשל, הכוחות שיישלחו לאזור יסייעו במשימות אבטחה וכן בתצפית ובמודיעין. עוד דווח כי בריטניה מתכוונת לשלוח כוחות למפרץ הפרסי, אם כי רק מאה לוחמי קומנדו, במטרה לשמור על הספינות הבריטיות במרחב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מל"ט אמריקני מדגם MQ-4C "טריטון"
צילום: EPA
מומלצים