שתף קטע נבחר

טראמפ: אולי המל"ט הופל בטעות. האם נתקוף? בקרוב תגלו

שעות אחרי ההודאה שטהרן הפילה מל"ט אמריקני פרסם נשיא ארה"ב ציוץ מאיים בטוויטר: "איראן עשתה טעות גדולה מאוד". אחר כך אמר: "יש לי תחושה שמישהו פעל בשוגג". אחרי הציוץ המאיים: עלייה חדה במחירי הנפט. בולטון יגיע לישראל, פוטין: "תקיפה אמריקנית תגרום לאסון"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשמע הערב (יום ה') כמי שמנסה להרגיע את המתיחות מול איראן, ואמר כי ייתכן שהפלת המל"ט האמריקני על-ידי משמרות המהפכה נעשתה בטעות.

 

שעה קלה אחרי שצייץ בטוויטר כי "איראן עשתה טעות גדולה מאוד!" אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן כי יש לו תחושה שמדובר בפעולה ש"גנרל או מישהו" עשה בטעות. עם זאת הוא הדגיש שוב, הפעם בקולו, כי מדובר ב"טעות גדולה" מצד טהרן, וכשנשאל אם ארה"ב תתקוף באיראן השיב: "בקרוב תגלו".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

דונלד טראמפ ועלי חמינאי (צילום: רויטרס)
טראמפ ומנהיג איראן עלי חמינאי. "טעות גדולה"(צילום: רויטרס)
  ()

בשיחה עם הכתבים בבית הלבן אמר טראמפ כי המל"ט שהופל היה בלתי-חמוש וכי הוא היה בבירור מעל מים בינלאומיים ולא במרחב האווירי של איראן, כפי שטענה טהרן. הוא הדגיש כי אילו היה המטוס מאויש – המצב היה שונה מאוד כעת.

 

קודם לכן, אחרי הציוץ שבו הזהיר טראמפ כי איראן עשתה "טעות גדולה מאוד", נמשכה העלייה החדה במחירי הנפט: הנפט מסוג WTI זינק ב-5% ל-57 דולר לחבית. הבית הלבן הודיע כי היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון יגיע ביום ראשון לישראל וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לדון איתו בין השאר במצב הביטחוני באזור.

 

גורמים אמריקניים רשמיים אמרו הערב לסוכנות הידיעות רויטרס כי שברי המל"ט שהופל על-ידי האיראנים נמצאים במים בינלאומיים במצר הורמוז, למרות טענת איראן כי המטוס הופל בתוך המרחב האווירי שלה. לדברי הגורמים האמריקניים, אנשי חיל הים נשלחו לאזור. צבא ארה"ב מסר שהמל"ט הופל בשעה שטס בגובה רב במרחב האווירי הבינלאומי מעל מצר הורמוז, כ-34 קילומטרים מחופי איראן.

 

פוטין: לסנקציות אין בסיס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר אחר הצהריים את וושינגטון שלא להשתמש בכוח נגד איראן, ואמר כי אם תעשה זאת – יהיו לכך השלכות קטסטרופליות. פוטין דיבר במשדר הטלוויזיה השנתי שבו הוא נוהג לקבל שיחות מאזרחים רוסים ולהשיב על שאלותיהם. כשהתייחס לסוגיה האיראנית אמר כי פעולה צבאית אמריקנית נגד איראן תהיה "קטסטרופה לאזור, לכל הפחות". הוא הוסיף כי תקיפה כזו תגרור הסלמה של פעולות האיבה בין הצדדים וכי תוצאות ההסלמה הזו אינן ניתנות לחיזוי.

 

פוטין הדגיש כי איראן מכבדת את ההתחייבויות שנתנה במסגרת הסכם הגרעין, למרות החלטת וושינגטון אשתקד לפרוש מההסכם הזה. הנשיא הרוסי טען עוד כי הסנקציות על איראן חסרות בסיס.

ארכיון מטוס מל
מל"ט MQ-4C, מהסוג שהפילה איראן(צילום: AP)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משדר טלוויזיה שנתי שאלות תשובות מ הבית (צילום: AP)
פוטין. "הסנקציות חסרות בסיס"(צילום: AP)

הערב טען היועץ לענייני מסחר של הבית הלבן פיטר נבארו כי המאמצים של ארה"ב למנוע מאיראן הכנסות מייצוא נפט באמצעות הסנקציות שהטילה עליה נושאים פרי. "זה בהחלט עובד – זה עובד נפלא", אמר.

 

בריטניה: פסיקה נגד נשק לסעודיה

ממש בשעה שפוטין דיבר ברוסיה נשא דברים בלונדון שר החוץ של סעודיה, עדל אל-ג'ובייר, ואמר כי אם איראן תעז לסגור כפי שאיימה לא-פעם את מצר הורמוז – נתיב עולמי גדול במיוחד של אספקת נפט – הדבר יוביל לתגובה "מאוד מאוד חזקה". השר הסעודי הזהיר כי המצב בכל הנוגע לאיראן חמור מאוד וכי טהרן הגבירה את קצב ההתקפות שלה בשבועות האחרונים. כמו ארה"ב, בריטניה ובעלות בריתה של סעודיה במפרץ הוא הדגיש כי איראן היא העומדת מאחורי המתקפה על מכליות הנפט מנורבגיה ומיפן בשבוע שעבר.

 

השר הסעודי הדגיש אמנם כי ארצו אינה מעוניינת במלחמה עם איראן, אך הוסיף כי הקהילה הבינלאומית נחושה להדוף את התנהגותה האגרסיבית של טהרן. הוא ציין כי סעודיה ובעלות בריתה מקיימות התייעצויות ובוחנות שלל דרכים להבטיח את הפעילות בנתיבי הים במזרח התיכון. נזכיר כי אף ששתיהן מדינות מוסלמיות, סעודיה נחשבת למנהיגת העולם הסוני ואיראן נחשבת למנהיגת העולם השיעי. המתח ביניהן רב שנים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משדר טלוויזיה שנתי שאלות תשובות מ הבית (צילום: ALEXEY NIKOLSKY / SPUTNIK / KREMLIN POOL, EPA)
נשיא רוסיה עונה לשאלות הקהל, היום בצהריים(צילום: ALEXEY NIKOLSKY / SPUTNIK / KREMLIN POOL, EPA)

השר הסעודי דיבר בלונדון שעות אחרי שבית משפט בריטי קבע כי ממשלת בריטניה הפרה את החוק בכך שאפשרה למכור לסעודים נשק שעשוי לשמש אותם במלחמה שהם מנהלים נגד המורדים החות'ים בתימן, בעלי בריתה של איראן. פעילים שעתרו לבית המשפט טענו כי במכירת הנשק לריאד יש סכנה ברורה שהנשק הזה יופעל באופן המפר את החוקים הנוגעים לשמירה על זכויות אדם.

 

לפי קביעת האו"ם, המלחמה בתימן, שבה נהרגו בארבע השנים האחרונות עשרות אלפי בני אדם, בהם אלפי אזרחים, היא המשבר ההומניטרי החמור ביותר בעולם כיום.

שר החוץ של סעודיה עדל אל ג'ובייר ב שגרירות סעודיה לונדון בריטניה (צילום: AFP)
השר הסעודי. "איראן תקפה את המכליות"(צילום: AFP)

שר החוץ של סעודיה עדל אל ג'ובייר ב שגרירות סעודיה לונדון בריטניה (צילום: AFP)
השר אל-ג'ובייר מדבר בשגרירות הסעודית בלונדון(צילום: AFP)

פסיקת בית המשפט אינה מחייבת את ממשלת בריטניה להפסיק מיד את ייצוא הנשק לסעודיה, אולם היא כן מחייבת אותה להשעות את ההנפקה של רישיונות חדשים לייצוא נשק אליה. סעודיה היא יבואנית הנשק מספר אחת מבריטניה: 43% מכלי הנשק שבריטניה ייצאה בעשור האחרון נמכרו לסעודים. לונדון היא יצואנית הנשק מספר שש בעולם, אחרי ארה"ב, רוסיה, צרפת, גרמניה וסין.

 

שר המסחר הבינלאומי של בריטניה, ליאם פוקס, מסר בתגובה כי הוא אינו מסכים עם פסיקת בית המשפט וכי יבקש רשות לערער. לטענתו בריטניה שוקלת היטב את השלכות החלטותיה.

 

אחר הצהריים, בתגובה על פסיקת בית המשפט הבריטי, אמר שר החוץ הסעודי כי הפסקה של מכירת הנשק מבריטניה לסעודיה פשוט תעזור לאיראן. לצד זה הדגיש כי מדובר בענין בריטי פנימי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
טראמפ וחמינאי. ראש בראש
צילום: רויטרס
מומלצים